۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۷
نباید هیچ واحد تولیدی تعطیل شود
رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس:

نباید هیچ واحد تولیدی تعطیل شود

رئیس کمیسیون ویژه جهش تولید مجلس شورای اسلامی گفت: اهتمام ما باید این باشد که واحد تولیدی تعطیل یا دچار اختلال نشود.

به گزارش بازار، سید شمس الدین حسینی رئیس کمیسیون ویژه جهش تولید مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت پیشگیری از معوق شدن مطالبات بانکی، افزود: این را فقط از منظر بانک و سپرده گذار نباید ببینیم از منظر تولید هم باید ببینیم زیرا اگر منابعی از بانک خارج شود و برنگردد برای فعالیت های تولیدی دیگر، منابعی باقی نمی ماند.

او اضافه کرد: به هر علتی اگر بنگاه نتواند اقساط خود را پرداخت کند و حتی مقصر باشد، آیا واحد تولیدی باید تعطیل شود؟

حسینی با اشاره به طرح حمایت از واحدهای تولیدی که امروز مجلس به دو فوریت آن رای داد، افزود: هدف از این طرح این است که از ایجاد اختلال و تعطیلی در فرآیند تولید، ‌ پرهیز شود.

رئیس کمیسیون ویژه جهش تولید مجلس شورای اسلامی هم با بیان اینکه در پی آن نیستیم که واحد تولیدی را که اصلا توجیه اقتصادی ندارد به چرخه برگردانیم، گفت: اساساً بنگاه های تولیدی دو دسته هستند، یک دسته واحدهایی هستند که پیش از ورود بانک و تملک آن، به تعطیلی کشیده می شوند و در این موارد، بانک، مقصر نیست امادغدغه مجلس این است که بنگاه در حال تولید است اما مالک یا مدیر آن دچار مشکل از جمله تخلف می شود؛ اگر بخواهیم با آن ها برخورد کنیم سرنوشت واحد تولیدی را دچار مشکل می کنیم.

سید شمس الدین حسینی افزود: مجموعه تصمیم گیری ها و قانون گذاری های ما باید به گونه ای باشد که بین پیشگیری از مطالبات معوق و پیشگیری از تعطیلی این کارخانه ها به یک نقطه بهینه برسیم و یکی از اقدامات ستاد تسهیل نیز همین موضوع است.

سید شمس الدین حسینی رئیس کمیسیون ویژه جهش تولید مجلس در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری افزود: اقداماتی طی یک تا دو سال اخیر صورت گرفته که برخی از واحدهایی که تملک شدند برگردند و این اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: الآن در دستور کار شورای پول و اعتبار طرحی وجود دارد که واحدهای تملک شده هم بتوانند به مالک قبلی برگردند.

حسینی گفت: طرح دو فوریتی حمایت از واحدهای تولیدی که امروز رای آورد فقط مسأله آن سیستم بانکی نیست بلکه مباحث دیگری هم در این طرح وجود دارد یکی از مسائلی که امروز در کشور وجود دارد این است که در برخی از مواقع مدیران ما احساس امنیت قضائی نمی کنند یعنی به خاطر برخورد با یک سری متخلف گاهی آنقدر فضا تند می شود که مدیران از این منظر نگران هستند که البته در این طرح پیش بینی شده و انتظار ما این است که قوه قضائیه در این راستا کمک کند.

وی خاطر نشان کرد: مواردی داریم که با یک دستور قضائی یک واحد تولیدی تعطیل شده البته برخی از این رفتارهای تند بانک ها، از ترس این است که خودشان را در قبال دستگاه های نظارتی پوشش دهند.

رئیس کمیسیون ویژه جهش تولید مجلس گفت: در کمیسیون جهش تولید یک آسیب شناسی از محیط کسب و کار کردیم و به این نتیجه رسیدیم که صدور مجوزهای کسب و کار خیلی دچار مشکل است و رتبه ما ۱۷۸ از ۱۹۰ است.

وی افزود: یکی از موضوعات اساسی دیگر تأمین مالی است و ما نیاز به بازآفرینی نظام تأمین مالی داریم ولی دغدغه ما این است که همه مسأله تأمین مالی دیده نشود.

وی ادامه داد: یک بخش قابل توجهی از مشکلات واحدهای تولیدی به موضوع تسهیلات ارزی بازمی گردد چون در خیلی از مواقع تسهیلات ارزی نمی دهیم و فقط اسم آن تسهیلات ارزی است به همین دلیل واحدی تسهیلات ارزی می گیرد که در زمان بازپرداخت باید ارز بدهد ولی اصلاً تولیدات صادراتی ندارد.

حسینی گفت: طرحی که درجلسه سه شنبه ۷ دی در مجلس رأی آورد یک هدف دنبال می کند که حتی اقدام بانکی، محرومیت های اجتماعی و اقدامات قضائی برای برخورد با متخلف نباید منجر به تعطیلی بنگاه شود، بانک مرکزی به دنبال این است که واحدهایی که تملک شدند اگر خود فرد متقاضی راه اندازی واحد باشد به آنها برگرداند.

کد خبر: ۱۲۶٬۵۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha