۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
گره کور اتوبان آبپخش و معیشت شهروندان| نان مردم را آجر نکنید
گزارش بازار؛

گره کور اتوبان آبپخش و معیشت شهروندان| نان مردم را آجر نکنید

بوشهر- احداث اتوبان در مسیر برازجان به گناوه و در محور آبپخش، دغدغه این روزهای مردم به ویژه شاغلان حوزه خرما و فروشندگان محصولات نخیلات است و چنانچه مسیر اتوبان منحرف شود، معیشت مردم به خطر می‌افتد.

بازار؛ گروه استان‌ها: آبپخش از دیرباز سرزمین نخل و خرما و خارک بوده و مردم آبپخش و چم درواهی و چهاربرج و روستاهای اطراف از طریق محصولات درخت نخل زندگی می‌کنند و معیشت مردم به نخیلات و صنایع جانبی آن وابسته است.

قرار گرفتن آبپخش در مسیر ترانزیتی بین برازجان و گناوه موجب شده که تجارت و بازرگانی در این منطقه گسترده شود.

آبپخش در محور مواصلاتی استان بوشهر به خوزستان قرار دارد و در سه دهه گذشته، مسیرهای مختلفی برای اتصال بوشهر به خوزستان طراحی شد که حذف آبپخش از این مسیر همواره موجبات اعتراض مردم آبپخش به ویژه کاسبان و مغازه داران و تجار منطقه شده است.

مسیر ۸۰ کیلومتری برازجان به گناوه، اتوبان شده و اختلافات بین مردم آبپخش و مدیران راه و شهرسازی استان و مدیران ارشد استان در ۱۰ سال اخیر سبب شده که ۲ کیلومتر از این مسیر بلاتکلیف رها شود و با وقوع تصادفات چند وقت اخیر، مکرر شاهد تقاضای مردم برای تعریض مسیر و اجرای اتوبان هستیم که البته در خودِ آبپخش نیز نظرات مختلفی برای تکمیل این بزرگراه وجود دارد.

برخی اعتقاد دارند این بزرگراه باید از مسیر کنونی عبور کند تا کاسبان و مغازه داران منطقه، متضرر نشوند و برخی نیز اعتقاد دارند اجرای این مسیر در موقعیت فعلی، خطری بزرگ برای جان شهروندان است.

معیشت مردم بستگی به این اتوبان دارد
بهادر بهادرپور از شهروندان آبپخش در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: همین مسیر کنونی باید اتوبان شود تا شغل مردم از بین نرود.

وی افزود: اگر مسیر بزرگراه و اتوبان تغییر کند و کمربندی احداث شود قطعا آبپخش دچار انزوا می‌شود و بسیاری از مردم دچار مشکلات معیشتی می‌شوند.

ناصر بحرانی از باغداران و فعالان خرما نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار یادآور شد: چندین دهه است که مردم از طریق این محور مواصلاتی امرار معاش می کنند و اتوبان در همین نقطه کنونی باید ادامه یابد.

وی بیان کرد: هر تصمیم دیگری که گرفته شود به ضرر مردم منطقه آبپخش خواهد بود.

حبیب بنافی از فعالان خرما و بازار آبپخش نیز به خبرنگار بازار گفت: در چند سال اخیر به دلیل اختلاف نظر مردم آبپخش با مسئولان استانی، این مسیر رها شده و اکنون زمزمه هایی مبنی بر ادامه مسیر از طریق احداث کمربندی شنیده می‌شود.

وی اضافه کرد: مردم در این مسیر چند کیلومتری، محصولات خود را به فروش می‌رسانند و در واقع معیشت مردم به این مسیر وابسته است و اگر کمربندی احداث شود قطعا افراد زیادی بیکار می‌شوند.

ورودی آبپخش نیازمند اصلاح است و ایجاد اتوبان موجبات کاهش حوادث جاده‌ای در این مسیر استراتژیک می‌شود ولی باید بگونه‌ای عمل شود که معیشت مردم به خطر نیفتد

ابراهیم رضایی نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی در ارتباط با احداث اتوبان در محور ورودی آبپخش در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: آبپخش از نقاط مهم کشاورزی در جنوب کشور است و تولید کنندگان خرما، امیدشان به تصمیمات مسئولان است.

وی افزود: در بحث خرید خرما و صادرات این محصول، تاکنون پیگیری‌های متعددی داشته‌ایم و امیدوارم به نتایج خوبی برسیم.

نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ورودی آبپخش نیازمند اصلاح است و ایجاد اتوبان موجبات کاهش حوادث جاده‌ای در این مسیر استراتژیک می‌شود ولی باید به گونه‌ای عمل شود که معیشت مردم به خطر نیفتد و در عین حال، کارشناسی لازم از لحاظ نحوه احداث هم انجام شود.

رضایی بیان کرد: تصمیمات عجولانه و بدون کار کارشناسی، موجب خسران است و هر تصمیمی گرفته می‌شود، منافع مردم باید مد نظر قرار گیرد.

بهترین تصمیم گرفته می‌شود
احمد محمدی زاده استاندار بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: تکمیل پروژه‌های نیمه تمام راهسازی در نقاط مختلف استان مورد تاکید است و به ویژه محور آبپخش به گناوه باید تکمیل شود.

وی افرود: معیشت مردم نکته مهمی است و در این محور باید به گونه ای عمل شود که مردم متضرر نشوند.

استاندار بوشهر گفت: در سال‌های اخیر محور برازجان به گناوه تکمیل شد و تنها این قطعه کوچک باقی مانده که در اسرع وقت تکمیل خواهد شد.

محمدی زاده یادآور شد: جوانان زیادی در این قطعه جان خود را از دست دادند و خانواده‌های زیادی داغدار شدند که تکمیل این محور موجب ایمن شدن مسیر می‌شود.

جلسات متعددی با مسئولان استان و شهرستان و نماینده مجلس داشته ایم و تا زمانی که منافع مردم آبپخش تامین نشود به هیچ وجه عقب نشینی نمی‌کنیم

غلامرضا وفایی رئیس شورای اسلامی شهر آبپخش نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در احداث این مسیر باید تمام جوانب امر مد نظر قرار گیرد.

وی افزود: نصب سنگ‌های نیوجرسی و عدم تعریض مسیر با مخالفت شورای شهر مواجه شده و این مسیر حتما باید تعریض شود تا جان مردم به خطر نیفتد.

وفایی بیان کرد: همچنین محل اتوبان نیز مهم است و نباید معیشت تعداد زیادی از مردم به مخاطره بیفتد.

وی تاکید کرد: جلسات متعددی با مسئولان استان و شهرستان و نماینده مجلس داشته ایم و تا زمانی که منافع مردم آبپخش تامین نشود به هیچ وجه عقب نشینی نمی‌کنیم.

دغدغه‌های مردم مورد توجه راه و شهرسازی است
مدیر کل راه و شهرسازی استان بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار یادآور شد: تکمیل این محور از مهم‌ترین مطالبات مردم آبپخش در سنوات اخیر است و تاکنون به دلایل مختلف، تکمیل نشده است.

فرزاد رستمی افزود: شک نکنید در احداث این مسیر به گونه ای عمل می‌شود که تمام جوانب امر مد نظر قرار گیرد و کارشناسان با دقت بررسی می‌کنند تا این پروژه با دقت کامل اجرایی و عملیاتی شود.

وی اضافه کرد: اداره راه و شهرسازی استان بوشهر همواره به دغدغه‌های مردم و مطالبات مردم توجه اساسی دارد و به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم که معیشت مردم به مخاطره بیفتد.

معیشت مردم خط قرمز احداث اتوبان آبپخش است
با توجه به اینکه معیشت مردم آبپخش و روستاهای اطراف به این جاده بستگی دارد، مسئولان ارشد استان بوشهر و اداره کل راه و شهرسازی باید تصمیمات منطقی و اصولی بگیرند و معیشت مردم را به خطر نیندازند.

عبور بزرگراه از مسیر کنونی، هم باعث افزایش ایمنی مردم و هم باعث تثبیت مشاغلی می‌شود که چند دهه است مردم به وجود آورده‌اند و اکنون در حال ثمر دادن است و هر تصمیمی که معیشت مردم را به مخاطره بیندازد، ممکن است مشکلات سخت اجتماعی و ... را به دنبال داشته باشد.

نکته مهم در ایجاد بزرگراه در مسیر کنونی، حفظ محیط زیست است و راه و شهرسازی یک ماموریت ظریف بر عهده دارد که ضمن حفاظت از محیط زیست و محافظت از نخیلات، مسیر را به گونه ای تعریض کنند که خطرات جانی به صفر برسد و معیشت مردم نیز دستخوش آسیب نشود.

کد خبر: ۱۲۶٬۴۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha