۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۸
چوب بانک‌ها لای چرخ‌ تولید در آذربایجان شرقی
یادداشت؛

چوب بانک‌ها لای چرخ‌ تولید در آذربایجان شرقی

تبریز- «بانک های عامل به خصوص بانک های خصوصی در آذربایجان شرقی آنچنان که باید با بخش تولید و فعالان این عرصه همراه نیستند» این جمله بخشی از یادداشت طاهر خیری فعال رسانه ای برای بازار است.

طاهر خیری؛ بازار: نقدینگی یکی از دغدغه ها و چالش های اساسی صاحبان واحدهای تولیدی استان آذربایجان شرقی در چرخه تولید است. در این میان بانک های عامل نقش مهمی در تامین مالی بخش تولید و نیز حمایت از سرمایه گذاران دارند. همراهی بانک های عامل با بخش صنعت استان ضروری و در عین حال حیاتی به نظر می رسد. این همراهی در تسهیل اعطای تسهیلات به بنگاه های تولیدی و یا سرمایه گذاری در خط تولید قابل تصور است.

بیش از ۵ هزار واحد صنعتی در استان وجود دارد و تبریز به عنوان قطب صنعتی و اقتصادی کشور چهارمین شهر صنعتی کشور مطرح است.

به واقع ۸۵ درصد اقتصاد استان در دست بخش خصوصی است و فعالان این بخش به دنبال امنیت سیاسی، اقتصادی و روانی هستند تا با کمترین دغدغه و نگرانی چرخ های صنعت این مرز و بوم را بچرخانند و مانع از توقف تولید شوند.

واقعیت این است که بانک های عامل به خصوص بانک های خصوصی در استان آنچنان که باید با بخش تولید و فعالان این عرصه همراه نیستند. بانکها در زمینه دریافت بدهی ها و معوقات بانکی تولید کنندگان بیش از حد سختگیری می کنند و چه بسا اموال منقول و غیرمنقول آنان را مصادره کرده و موانع بسیاری پیش پای فعالان این حوزه قرار می دهند.

واحدهای تولیدی استان به دلیل مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم های ظالمانه، نمی توانند بدهی های خود را به سیستم بانکی به موقع پرداخت کنند. انتظار این است که بانک ها در جهت حمایت از تولیدکنندگان گام بردارند و در دریافت بدهی ها و معوقات بخشودگی های لازم را اعمال نمایند.

تعامل بین بانک ها و تولیدکنندگان استان، تنها راهکار برون رفت از چنبره مشکلات پیش رو است. اگر واحدهای تولیدی ورشکسته شوند بالطبع بانک ها نیز متضرر خواهند شد. تعطیلی واحدهای تولیدی چه به خاطر معوقات بانکی باشد یا هر دلیل دیگر مشکل بانک را حل نمی کند بلکه تبعات این خوابیدن خط تولید و بیکار شدن کارگران می تواند دامن بانک ها را هم بگیرد.

حدود دو و نیم درصد از منابع بانکی کشور به استان اختصاص دارد. با توجه به ظرفیت های اقتصادی و صنعتی این خطه این سهم از منابع بانکی برای آذربایجان شرقی بسیار اندک است و باید برای جذب منابع بیشتر بانکی از طرف مدیران ارشد اجرایی استان اهتمام جدی صورت گیرد تا موانع تحقق اختصاص منابع بانکی رفع شود.

طبق گفته مسئولان استانی بانک های خصوصی در اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی سخت گیری کرده و منابع خود را از استان خارج می کنند. بانک های خصوصی حداقل باید ۵۰ درصد از منابع خود را در استان هزینه کنند، این در حالی است که بانک ها فقط بین ۲ تا ۱۰ درصد منابع خود را به این امر اختصاص می دهند و عملکردشان در حمایت از بخش تولید چندان مطلوب نیست.

بانک هایی که نقشی در توسعه اقتصادی آذربایجان شرقی ندارند و فعالیت شان فایده ای نصیب بنگاه های تولیدی نمی کند همان بهتر که نباشند. منابع و سپرده های مردم این استان نباید از محدوده استان خارج شود. افکار عمومی می خواهد بداند که بانک های دولتی و خصوصی در سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها تا چه حد در روند پرداخت تسهیلات به واحد های صنعتی تسهیل گر بوده است.

استان آذربایجان شرقی بیش از آنچه هست استحقاق توسعه دارد. بیش از صدها پروژه نیمه تمام از سال های گذشته در حوزه های مختلف از جمله در بخش معدن، آبرسانی، انرژی، حمل و نقل ریلی و جاده ای وجود دارد که با سرمایه گذاری بخش خصوصی و کمک بانک ها به سرمنزل مقصد می رسند.

کد خبر: ۱۲۶٬۳۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha