۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۹
از ردپای رژیم صهیونیستی تا بی توجهی مسئولان به مکاتبات روس ها
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تشریح کرد

از ردپای رژیم صهیونیستی تا بی توجهی مسئولان به مکاتبات روس ها

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بررسی دلایل ممنوعیت صادرات فلفل دلمه ایران به روسیه، رد پای رژیم صهیونیستی از یکسو و بی توجهی مسئولان به مکاتبات طرف مقابل را پررنگ دانست.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، ذبیح الله اعظمی، پس از بازگشت از کشور روسیه و بررسی مشکلات صادرات محصولات گلخانه ای به این کشور گفت: در نشست هایی از طرف روسی برای سفر به ایران و بازدید از گلخانه ها و مشاهده رعایت استانداردها دعوت شد، متاسفانه تجار ایران در این کشور لابی قوی ندارند و عمدتاً تجار ما بارفروش هستند تا بازرگان، و تعدادی از آنها در بازار هدف با یکدیگر رقابت می کنند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه افرادی وارد حیطه صادرات محصولات کشاورزی شده اند که آموزش لازم را در حوزه تجارت بین الملل ندیده اند و بیشتر به این حوزه آسیب وارد می کنند، ادامه داد: بخشی از محصولات کشاورزی ایران توسط تجار افغانستانی، تاجیکستانی، قرقیزستانی و ترکمنستانی صادر می شود و گاهی اوقات محصولات با کیفیت های مختلف را مخلوط می کنند.

وی با تاکید بر اینکه پیش بینی می شود بر اثر فشارهایی از سوی اتحادیه اورآسیا خصوصاً برای ممنوعیت دیگر محصولات ایرانی شاهد ممنوعیت هایی باشیم، هر چند این ممنوعیت ها برای طرف مقابل نیز هزینه زیادی دارد، عنوان کرد: کشور روسیه برای واردات محصولات سبزی، سیفی و گلخانه ای مجبور به پرداخت هزینه ای بیش از ۱۰۰ درصد هزینه های گذشته است.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در ممنوعیت صادرات محصولات گلخانه ای به روسیه تاثیر یک کشور رقیب و یک کشور دشمن به خوبی مشاهده می شود، گفت: کشورهای رقیب مانند آذربایجان بر روی گسترش گلخانه ها و باغات کیوی خود فعالیت می کنند و این امکان وجود دارد طی دهه های آینده برخی بازارهای هدف را از دست بدهیم.

اعظمی ادامه داد: کشور روسیه توسعه کشت های گلخانه ای را در دستور کار خود قرار داده و باید این مسئله در محاسبات مسئولان کشورمان برای دهه های آینده مدنظر قرار گیرد، سهم ما از بازار ۲۴۰ میلیارد دلاری این کشور سالانه به یک میلیارد دلار نمی رسد و طی ۵ سال گذشته حدود ۳ میلیارد دلار به کشور روسیه صادرات کرده ایم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه طبق ماده ۱۰ قانون اقتصاد مقاومتی باید میزان تولید با نیاز بازار داخلی و خارجی متناسب سازی شود، اما تاکنون متاسفانه به این قانون توجه نشده و آن را اجرایی نکرده ایم، اضافه کرد: راه اندازی آزمایشگاه تست سموم روی محصولات کشاورزی برای کشورهای هدف صادرات اهمیت بسیار زیادی دارد.

وی با تاکید بر اینکه سند و تفاهم نامه سال ۲۰۱۷ متضمن توسعه تجارت کشور روسیه با همسایگان از جمله ایران است، خاطرنشان کرد: کشور روسیه نام ۵ شرکت ایرانی که محصولات غیرسالم به این کشور صادر کرده اند را اعلام کرده بود، اما به این مسئله توجه نشده،   طی ۷ ماه گذشته مکاتبات لازم با وزارت جهاد کشاورزی انجام شده و مسائل را به سفارت ایران در روسیه اطلاع داده‌اند. سفارت نیز ۴۰ نامه ارسال کرده، اما به هیچ کدام از آنها توجهی نشده است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس با اشاره به اینکه طی اردیبهشت، خرداد و شهریور از سوی روس ها به ایران اطلاع رسانی شده بود، اما متاسفانه به دلیل بی توجهی شاهد ممنوعیت صادرات در آذرماه بودیم، تصریح کرد: طی سفر به کشور روسیه با مسئولان اتاق بازرگانی، رئیس کمیسیون امنیت ملی، نمایندگان پارلمان دوما، معاون وزیر کشاورزی، معاون موسسه حمایت از  مصرف کنندگان و بشر این کشور ملاقات هایی داشتیم و تمام مباحث ما در راستای رفع مشکلات به وجود آمده بود.

اعظمی با اشاره به اینکه راهکارهایی از سوی نماینده مجلس و رئیس کمیسیون امنیت ملی روسیه ارائه و مقرر شد در راستای رفع مشکلات با رئیس موسسه حمایت از مصرف کنندگان روسیه مکاتباتی داشته باشند، ادامه داد: در نشست ها مقرر شد آزمایشگاه های معتبری در مرز و استان های تولیدکننده فلفل احداث و گواهی سلامت، بهداشت و قرنطینه با نظارت دقیق وزارت جهاد کشاورزی و سازمان غذا و دارو صادر شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه در نشست ها پیشنهاد کردیم که روزانه ۲۰ کامیون حامل محصولات کشاورزی با تضمین سلامت به روسیه صادر شود، اما مورد پذیرش قرار نگرفت و به آینده موکول شد، اظهار داشت: اعلام کردیم که روسیه شریک تجاری استراتژیک ایران است و بخشی از غلات مورد نیاز را از این کشور وارد می کنیم و باید در این مسیر به کشاورزان و صادرکنندگان ایرانی در قالب کشاورزی قراردادی، کمک کنند.

اعظمی افزود: روسیه از ابتدای سال اخطارهای لازم را در زمینه آلودگی محصول فلفل دلمه به ایران داده بود، اما به این موضوع از سوی سازمان حفظ نباتات و وزارت جهاد کشاورزی به موقع توجه نشده است.

وی با تاکید بر اینکه در زمینه صادرات محصولات کشاورزی باید اعتماد بین طرفین شفاف باشد، گفت: بیش از ۹۵ درصد محصولات کشاورزی صادراتی ایران به اتحادیه اورآسیا و روسیه صادر می شود که از این میزان حدود ۷۰ درصد در نیمه دوم سال صادر می گردد، به همین دلیل بازار اتحادیه اورآسیا و روسیه برای ما اهمیت بسیار زیادی دارد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس با تاکید بر اینکه در نشست ها به طرف روس پیشنهاد شد تا از ۱۰ پروژه گلخانه فلفل دلمه ایران بازدید و روند تولید محصولات سالم ایرانی را از نزدیک مشاهده کنند که مقرر شد طی ماه های آینده این بازدید انجام شود، عنوان کرد: کشاورزان ایرانی برای تولید محصول با هدف صادرات به روسیه اقدام کرده اند و با اعمال محدودیت ها، صدمه جدی به آنها وارد می شود. از سوی دیگر روس ها با واردات محصول از اسپانیا هزینه دو برابری را متحمل می شوند.

وی با اشاره به اینکه ممنوعیت صادرات محصولات به روسیه تنها شامل ایران نشده و محصولات کشورهایی مانند آذربایجان و ترکیه را نیز در بر گرفته است، ادامه داد: یکی از پیشنهادات مطرح شده در نشست ها در زمینه صدور QR کد بود که با استفاده از آن می توان روند تولید محصول را کنترل کرد، این کد در حال حاضر در گلخانه های جنوب استان کرمان صادر و مورد استفاده قرار می گیرد.

اعظمی با تاکید بر اینکه پیشنهاد شد تا سموم روسی در جریان تولید محصولات با هدف صادرات به این کشور استفاده شود، عنوان کرد: این اقدام زمانبر است، زیرا تایید سموم براساس قانون به دو سال زمان نیاز دارد، اما با صدور یک حکم می توان از این روش استفاده کرد. می توانیم سموم روسی را در برخی از گلخانه ها تست و محصول تولیدی را به این کشور صادر کنیم.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس یازدهم ادامه داد: تمامی مدارک لازم موسسه روس که توسط وزارت جهاد کشاورزی و سازمان غذا و دارو آماده شده بود به طرف مقابل تحویل دادیم و منتظر پاسخ آنها هستیم. هر چند بررسی آنها به دلیل تعطیلات پایان سال میلادی زمانبر است.

وی تصریح کرد: مقرر شد کارشناسان ایرانی و روسی مذاکراتی را به صورت رو در رو و گام به گام انجام دهند و بر روی استانداردها و پروتکل های مهم در تولید محصولات، بررسی ها و مباحث لازم را مطرح کنند، نتیجه این مباحث روند رفع مشکلات به وجود آمده را سرعت می دهد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم با بیان اینکه مقرر شد از سوی رئیس جمهور شخصاً با نخست وزیر کشور روسیه مکاتباتی انجام شود که مقدمات آن نیز فراهم شده بود و احتمالا تاکنون این مکاتبات انجام شده است، گفت: با توجه به سفر قریب الوقوع رئیس جمهور ایران به کشور روسیه، مقرر شد موضوع ممنوعیت صادرات برخی محصولات کشاورزی در ملاقات با رئیس جمهور روسیه مدنظر قرار بگیرد تا کشاورزان بیش از این متضرر نشوند.

اعظمی ادامه داد: معاون موسسه حمایت از مصرف کننده و حقوق بشر روسیه اعلام کرد که به محصولات ایرانی سالم و باکیفیت نیاز دارند، اما در تولید برخی محصولات ایرانی از آفت کش هایی استفاده شده که در روسیه ممنوع است، از این رو این موسسه حساسیت های خود را افزایش داده و از واردات جلوگیری کرده است.

وی تصریح کرد: رئیس موسسه حمایت از مصرف کنندگان روسیه در نشست ها پیشنهاد تبادل اسناد و مدارک سموم مورد استفاده توسط دو کشور را مطرح و اعلام کرد گلخانه داران به گونه ای باید از سموم استفاده کنند که میزان آن فراتر از حد مجاز نباشد.

این نماینده مردم در مجلس با اشاره به اینکه موسسه حمایت از مصرف کنندگان روسیه تقریباً غیردولتی است و مستقیماً از نخست وزیر این کشور دستور می گیرد، به همین دلیل پیشنهاد شد معاون اول رئیس جمهور با وی مکاتبه داشته باشد، بیان کرد: معاون وزیر کشاورزی روسیه، ایران را یکی از شرکای استراتژیک تجاری روسیه دانست و اعلام کرد که به صورت کامل در زمینه آفات قرنطینه ای و سموم با ایران در ارتباط هستیم و مشکلات زیادی را با یکدیگر برطرف کرده ایم و مشکل به وجود آمده فعلی نیز از طریق مکاتبات دیپلماتیک قابل برطرف شدن است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس یازدهم در پایان با تاکید بر اینکه یکی از اعضای اتاق بازرگانی روسیه اعلام کرد کیفیت محصولات ایران بخصوص فلفل دلمه بسیار بالا بوده و توانسته بر تولیدات رژیم صهیونیستی پیشی بگیرد، خاطرنشان کرد: رد پای این رژیم در ممنوعیت صادرات محصولات کشاورزی به خوبی قابل مشاهده است.

کد خبر: ۱۲۶٬۳۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محسن نصیری IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
      0 0
      توروخدا مسعولان فکری هم به حال سیب درختی کشاورزان مراغه بکنن رودستشون مونده ودرحال فاسدشدنه