۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۹
آسیب صنایع با قطعی گاز فولادی‌ها
رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد عنوان کرد

آسیب صنایع با قطعی گاز فولادی‌ها

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: قطع گاز شرکت‌های فولادی، تبعات زیادی برای سایر صنایع مانند خودروسازی و لوازم خانگی به همراه دارد

به گزازش بازار، بهرام سبحانی رئیس انجمن فولاد در سمینار چالش گاز در زنجیره فولاد افزود: با وجود اینکه مصرف گاز صنعت فولاد ایران چیزی کمتر از ۵ درصد کل مصرف گاز کشور است سوال این است که چرا دولت به محض مواجه با کمبود گاز به سراغ قطع گاز فولادی‌ها می‌رود؟

رئیس انجمن فولاد گفت: این که به واحدهای زنجیره فولاد گفته شود که مصرف گاز خود را ۷۵ درصد یا ۸۰ درصد کاهش دهند به معنای توقف تولید آن‌ها است، چون با این محدودیت عملاً امکان گرم نگه داشتن کوره‌ها و تداوم تولید وجود ندارد.

سبحانی افزود: تولید فولاد به انرژی گاز نیازمند است ضمن آنکه بخشی از نیاز فولادی ها، مربوط به گاز در فرایند تولید است که گاز طبیعی نقش گاز پروسس در تولید آهن اسفنجی را ایفا می‌کند. تولید فولاد با روش احیای مستقیم با گاز انجام می‌شود بنابراین هر گونه خلل در تامین گاز برای صنایع، حیات فولادی‌ها را با چالش مواجه می‌کند.

وی اضافه کرد: صرفا به دلیل مزیت نسبی در زمینه گاز طبیعی بوده که صنعت فولاد ایران بر اساس واحدهای احیا مستقیم و کوره‌های قوس الکتریکی رشد کرده است از این رو گرفتن این مزیت نسبی از صنعت فولاد به معنای تعطیلی آن است.

سبحانی ادامه داد: مصرف گاز صنعت فولاد ایران زیر ۵ درصد است و مشخص نیست چرا در ابتدای فصل سرد، به سراغ قطع گاز واحدهای فولادی می‌روند. به همین نحو، مصرف آب صنعت فولاد ایران نیز بسیار پایین است و ۹۲ درصد مصرف آب در بخش کشاورزی است.

رئیس انجمن فولاد گفت: ما تا سال ۱۴۰۴ به ظرفیت تولید ۵۵ میلیون تن می‌رسیم، اما تولید واقعی به ۵۵ میلیون تن نخواهد رسید، زیرا زیرساخت‌های گاز و برق و حمل و نقل برای این میزان تولید، کفایت نمی‌کند.

وی تصریح کرد: در برنامه ریزی باید انسجام داشت، اما از زمانی که صنعت فولاد خصوصی شد این انسجام از بین رفت و صنعت فولاد از عدم انسجام در برنامه ریزی و سرمایه گذاری رنج می‌برد.

سبحانی تأکید کرد: گاز در فرایند تولید فولاد خوراک نیست که نرخ آن معادل خوراک پتروشیمی‌ها محاسبه شود. در بحث نرخ گاز حتما باید به این موضوع توجه شود. اگر ایران ذخایر گاز عظیم خود را نداشت، اصلا این میزان فولاد در کشور تولید نمی‌شد.

کد خبر: ۱۲۶٬۲۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha