۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
صادرات به وقت گل نرگس| پژمردگی شاخه‌های طلا
بازار گزارش می‌دهد؛

صادرات به وقت گل نرگس| پژمردگی شاخه‌های طلا

جویبار- فرصت سه روزه و محدود برداشت تا رساندن گل نرگس به بازار درحالی است که روزانه شاخه های زیادی از این گل های درآمدزا به دلیل نبود صنایع تبدیلی در مازندران به ضایعات تبدیل می شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: مازندران با داشتن رویشگاه‌های گل نرگس در شهرهای مختلف قطب مهم تولید این محصول به شمار می‌رود و عطر آن همزمان با زمستان در استان پیچیده است.

وقت چیدن گل نرگس رسید و این گل‌های زیبا برای قرارگرفتن در سبد صادراتی مازندران و ایران نیازمند فرآوری و تأمین زیرساخت‌های مناسب هستند. فصل برداشت گل نرگس همپای زمستان است و زنان و دختران زیادی با حضور در نرگس زارها اقدام به چیدن گل می‌کنند و هر فرد روزانه هزار و۵۰۰ تا ۱۶۰۰ شاخه گل می چیند.

جویبار از مناطق معروف در زمینه تولید گل نرگس به شمار می‌رود، به گفته حسنی بانوی جویباری چند روزی دختران و بانوان منطقه در چیدن این گل تلاش و کار می‌کنند.

وی با بیان اینکه چیدن و کار در نرگس زارها لذت و لطافت خاصی دارد، به خبرنگار بازار اظهار داشت: این گل دارای خاصیت دارویی است و فصل برداشت آن در زمان خزان گل‌های دیگر است.

این بانو با اظهار اینکه زمان برداشت از صبح زود تا عصر است، گفت: لذت و لطافت موجود در نرگس زارها خستگی را از تن ما به در می‌کند و بیشتر تولیدات به بازارهای مختلف از جمله تهران عرضه می‌شود.

وی ادامه داد: در فصل برداشت زنان سرپرست خانوار زیادی مشغول کار می‌شوند و این گل برای خانواده‌ها رزق و روزی همراه دارد.

ایجاد صنایع فرآوری نیاز نرگس کاران است
وی ایجاد صنایع فرآوری را از نیازهای مهم نرگس کاران بیان کرد و گفت: در حال حاضر به دلیل نبود صنایع تبدیلی و فرآوری بخشی از تولیدات پژمرده می‌شود و می پوسد.

صادرات به وقت گل نرگس| پژمردگی شاخه‌های طلا

این بانوی ادامه داد: تا جایی که توان و وقت هست گل‌ها را به فروش می‌رسانیم اما بخش عمده‌ای از محصول نیز با گذشت زمان قبل از رسیدن به بازار مصرف می پوسد و خراب می‌شود.

کشاورز دیگری که تولید گل نرگس را از هزار متر مزرعه آغاز کرد و اکنون آن را به پنج هکتار رسانده است، اظهار داشت: تولید گل نرگس در فصل زمستان منبع درآمدی بر خانواده‌ها محسوب می‌شود و لازم است با توسعه صنایع فرآوری از کشاورزان و فعالان این بخش حمایت شود.

محمدی با اظهار اینکه وقتی گل به موقع برداشت و تولید انبوه می‌رسد، در گفتگو با خبرنگار بازار با مشکلاتی از جمله نداشتن یخچال کانتینری برای سایر استان‌ها نداریم، گفت: به ناچار باید طی زمان دو تا سه روز، گل‌ها را روانه بازار کنیم زیرا این گل به گرما حساسیت دارد و روزانه بیش از هزار شاخه گل هدر می‌رود.

در حال حاضر صادرات گل نرگس به دلیل نداشتن صنایع فرآوری و نبود زیرساخت‌های مناسب مورد توجه قرار نگرفته و با آنکه می‌توان از آن در تولید روغن و دمنوش بهره گرفت اما بسیاری از شاخه‌ها می پوسد

در حال حاضر صادرات گل نرگس به دلیل نداشتن صنایع فرآوری و نبود زیرساخت‌های مناسب مورد توجه قرار نگرفته و با آنکه می‌توان از آن در تولید روغن و دمنوش بهره گرفت اما بسیاری از شاخه‌ها می پوسد. گل نرگس به عنوان گیاه کم آب بر به شمار می‌رود و نرگس زارها از طریق نزولات جوی آب مورد نیاز را تأمین می‌کند. تابش نور مستقیم، زهکشی مناسب لازمه تولید گل نرگس است.

درآمدزایی ۴۰۰ میلیونی هر هکتار نرگس زار
حسن ملایی مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به تولید گل نرگس در مناطق مختلف از جویبار درامد تولید این گل را در هر هکتار ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان ذکر کرد و گفت: در هر هکتار ۱۵۰۰ هزار هکتار گل تولید و برداشت می‌شود.

صادرات به وقت گل نرگس| پژمردگی شاخه‌های طلا

وی با بیان اینکه هر ۵۰۰ شاخه گل نرگس معادل یک بشکه نفت است، گفت: پیش بینی می شود ۱۸ میلیون شاخه گل نرگس در ۹۰ هزار هکتار از نرگس زارهای استان تولید شود.

وی کم آب بربودن را از جمله ویژگی‌های گل نرگس ذکر کرد و گفت: در حال حاضر نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی دغدغه کشاورزان است.

عنایت الله بیابانی قائم مقام خانه کشاورزی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار درباره نبود صنایع تبدیلی برای فرآوری گل نرگس در استان مازندران اظهار داشت: این گل زینتی در فصول خاص و در مناطق مختلف کشور به وفور روییده و تولید می‌شود و در صورت تأمین امکانات می‌توان برای صادرات آن برنامه ریزی کرد.

وی خواستار فراهم سازی زیرساخت‌ها برای صادرات گل نرگس شد و گفت: این گل زینتی قابلیت صادرات دارد و در اکثر استان‌های کشور تولید آن رواج دارد و می‌تواند در سبد صادراتی کشور قرار گیرد.

وی حذف قوانین دست و پاگیر را برای صادرات گیاهان زینتی از جمله گل نرگس ضروری دانست و گفت: باید با توسعه صادرات با درآمد آن برای کشور ارزآوری کرد.

بیابانی با عنوان اینکه درآمد گل نرگس با بشکه‌های نفت برابری می‌کند، تصریح کرد: گل نرگس امتیاز صادراتی کشور محسوب می‌شود و باید تمام تلاش را برای صادرات معطوف کنیم.

قائم مقام خانه کشاورز ایران یادآور شد: در صورتی که بتوانیم گل نرگس را به موقع به کشورهای هدف صادر کنیم، می‌توانیم برای کشور ارزآوری داشته باشیم.

تأمین زیرساخت‌ها و صنایع فرآوری برای صادرات گل نرگس در توسعه سطح نرگس زارها و ایجاد اشتغال برای خانوارها در فصل خزان در مازندران امری ضروری است و باید متولیان امر در این زمینه برنامه ریزی و نیازسنجی داشته باشند.

کد خبر: ۱۲۶٬۲۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناشناس 153 IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
      2 0
      در دوره اول ریاست آقای احمدی نژاد پایانه بزرگ صادراتی گل و گیاه بهشت پارس در سلمانشهر مازندران کلنگ زنی شد و اگر مسئولان استان همکاری های لازم را انجام می دادند و مدیریت پایانه و این شرکت ضعیف عمل نمی کرد شاید سال 1390 این پایانه به بهره برداری می رسید و از استان مازندران و استانهای همجوار می توانست انواع گل های زینتی و گیاهان دارویی را صادر کند ولی افسوس اینکار تا بحال به ثمر نرسیده است امیدواریم در دولت جدید به این پروژه ملی نگاه ویژه ای شود و این پایانه را بعد از سال ها عملیاتی شود سال 1396 پایانه صادراتی روماک در جویبار کلنگ زنی شد و بهمن سال 1399 افتتاح و عملیاتی شد