۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۶
افزایش ۴۲ درصدی  نقدینگی و رشد ۳۵ درصدی پایه پولی کشور!
طی دوازده ماهه منتهی به آبان‌ماه ۱۴۰۰ صورت گرفت؛

افزایش ۴۲ درصدی نقدینگی و رشد ۳۵ درصدی پایه پولی کشور!

گزارش های موجود از تحلیل تحولات اقتصاد کلان بانک مرکزی نشان می دهد؛ نرخ رشد نقدینگی در دوازده ماهه منتهی به آبان‌ماه امسال ۴۲ درصد و رشد پایه پولی در کشور نیز در همین مدت معادل ۳۵.۸ درصد بوده است.

به گزارش بازار، اگرچه حجم نقدینگی طی یکسال یعنی در دوازده ماهه منتهی به آبان ماه سالجاری به بیش از ۴۲ درصد رسیده است، اما طبق گزارش بانک مرکزی،  ۲.۴ واحد درصد از رشد نقدینگی در هشت ماهه ابتدای سال جاری مربوط به اضافه شدن اطلاعات خلاصه دفترکل دارایی ها و بدهی های بانک مهر اقتصاد به اطلاعات خلاصه دفترکل دارایی ها و بدهی های بانک سپه (به واسطه ادغام بانکهای متعلق به نیروهای مسلح در بانک سپه) است و فاقد آثار پولی است.
بر همین اساس نرخ رشد نقدینگی در دوازده ماهه منتهی به آبان‌ماه ۱۴۰۰ به ۴۲.۰ درصد رسیده است که ۲.۷ واحد درصد از آن مربوط به افزایش پوشش آماری مذکور است.
به عبارت دیگر در صورت عدم لحاظ پوشش آماری مذکور، رشد نقدینگی در پایان آبان‌ماه ۱۴۰۰ نسبت به پایان سال ۱۳۹۹ معادل ۲۱.۸ درصد و در دوازده ماهه منتهی به آبان‌ماه ۱۴۰۰ معادل ۳۹.۳ درصد می بود.
ذکر این نکته ضروری است، پس از تجمیع اطلاعات خلاصه دفتر کل بانک مهر اقتصاد با اطلاعات بانک سپه و تسری آن به سالهای قبل، ارقام مربوط به رشد نقدینگی تعدیل خواهد شد.
همچنین رشد پایه پولی در دوازده ماهه منتهی به آبان‌ماه ۱۴۰۰، معادل ۳۵.۸ درصد بوده است. که این رقم پایه پولی در پایان آبان‌ماه ۱۴۰۰ نسبت به پایان سال ۱۳۹۹، رشدی معادل ۱۷.۸ درصد داشته و در مقایسه با رشد متغیر مذکور در دوره مشابه سال قبل (۱۲.۸ درصد) به میزان ۵.۰ واحد درصد افزایش یافته است.

کد خبر: ۱۲۶٬۱۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha