۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۵
توافقنامه طرح راه آهن شلمچه - بصره امضا شد
وزیر راه و شهرسازی:

توافقنامه طرح راه آهن شلمچه - بصره امضا شد

قاسمی، وزیر راه و شهرسازی کشورمان از امضای توافقنامه خط راه آهن شلمچه - بصره خبر داد.

به گزارش بازار، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی، در خصوص دستاوردهای سفر به این کشور افزود: مذاکرات با وزیر حمل و نقل عراق آغاز شد و مذاکرات راه آهن شلمچه ــ بصره با عراق قدمتی ۲۰ ساله دارد در این مدت توافقات زیادی امضا شد، اما هیچگاه اتفاقی نیفتاد و نتیجه مطلوبی به دست نیامد.

او ادامه داد: در توافقنامه‌ای که در خصوص احداث راه آهن شلمچه ــ بصره به امضا رسید، زمانبندی مشخص و معینی ترتیب داده شد طی این زمان بندی ظرف یک ماه آینده عملیات اجرایی این پروژه آغاز خواهد شد. متولیان این پروژه، شرکت‌های راه آهن دو کشور ایران و عراق خواهند بود.

وی گفت: با این همکاری دو جانبه ظرف دو ماه شرکتی مشترک جهت اجرای پروژه راه آهن شلمچه ــ بصره تشکیل خواهد شد، اما ما به این زمانبندی اکتفا نکردیم و قرار شد با مستقر شدن در کنار پل میانی دو کشور، پیش درآمدهای این پروژه را ظرف مدت یک ماه آینده آغاز کنیم.

قاسمی گفت: این پروژه به منظور مصرف مسافری و تجاری در دستور کار قرار دارد.

وزیر راه کشورمان تصریح کرد: در ملاقات با نخست وزیر عراق، امروز جلسه مهمی برگزار و حمایت ایشان منجر به امضاء توافقنامه راه آهن شلمچه ــ بصره شد. همچنین در خصوص روابط اجتماعی اقتصادی دو کشور هم با ایشان بحث‌های گوناگونی صورت گرفت.

قاسمی گفت: با توجه به اینکه عراق امروز در شرایط بازسازی قرار گرفته است، شرکت‌های ایرانی به منظور بازسازی این کشور می‌توانند حضور پررنگ و مؤثری در عراق داشته باشند.

او همچنین به ملاقات با رئیس جمهور عراق اشاره کرد و افزود: با ایشان در خصوص مسائل کلی میان دو کشور و افزایش سطح تجاری میان دو کشور و حمایت از طرح شلمچه ــ‌ بصره و همین طور موضوع حمل و نقل هوایی با عراق بحث و گفتگوهایی صورت گرفت.

قاسمی تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۱۰۰ پرواز میان دو کشور در جریان است که قصد داریم به دو برابر افزایش دهیم.
 

کد خبر: ۱۲۶٬۰۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha