۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۲
تلاش برای کاهش شدت مصرف انرژی به یک دوم؛ فعلا از برنامه عقبیم
عضو کمیسیون انرژی مجلس با بازار مطرح کرد

تلاش برای کاهش شدت مصرف انرژی به یک دوم؛ فعلا از برنامه عقبیم

مالک شریعتی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بیان داشت: طبق قانون برنامه پنجم و ششم توسعه باید شدت مصرف انرژی را به یک دوم ده سال گذشته کاهش دهیم که در حال حاضر ما از این برنامه عقب هستیم.

مالک شریعتی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی بازار، با اشاره به برخی سیاست ها در زمینه اصلاح الگوی مصرف انرژی در کشور، گفت: از جمله راهکارهایی که می ‌توان مدنظر قرار داد، سیاست‌های قیمتی است که در حال حاضر با روش افزایشی -  پلکانی، دولت در حال اجرای آن است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: در این فرآیند تلاش شده تا پر مصرف ها هزینه بیشتری را پرداخت کنند و کم مصرف ها هم از تخفیف لازم برخوردار شوند لذا این سیاست درستی است.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت گاز برای پرمصرف‌ها با هدف تحقق عدالت اجتماعی صورت می گیرد، بیان داشت: چه ذخایر گازی کشور بالا باشد و چه این ذخایر پایین ، الگوی مصرف انرژی در ایران الگوی مناسبی نیست و ما طبق قانون برنامه پنجم و ششم توسعه باید شدت مصرف انرژی را به یک دوم ده سال گذشته کاهش دهیم که در حال حاضر ما از این برنامه عقب هستیم.

شریعتی ضمن تاکید مجددا بر این نکته که یکی از روشهای اصلاح الگوی مصرف انرژی، سیاست‌های قیمتی است و ما باید با هدف اصلاح الگوی مصرف، تعرفه بالاتری را برای پر مصرف ها در این بخش در نظر بگیریم، گفت: ما باید در کنار مصرف داخلی انرژی، با سیاست‌های درست صرفه‌جویی و اصلاح الگوی مصرف، گاز  طبیعی را برای مصارف حوزه صنعت و به خصوص صنایع پایین‌دستی پتروشیمی استفاده کنیم تا محصولات با ارزش افزوده بالاتری را تولید کنیم و به ازای هر متر مکعب گازی که تولید می‌کنیم ارزش افزوده بالاتری را برای اقتصاد ملی تامین کنیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: همچنین دولت و وزرات صمت باید به حوزه تجهیزات پرمصرف ورود جدی داشته باشند یعنی به سمتی حرکت کند که تجهیزات و بسیاری از لوازم اعم از بخاری ها و کولر ها کم‌مصرف شوند.

وی تأکید کرد: همچنین باید فناوری صنایع انرژی بر ما به مانند صنایع فولاد، مس و پتروشیمی به روز شوند و شدت مصرف انرژی شان کاهش پیدا کند.

کد خبر: ۱۲۵٬۸۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha