۴ دی ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۶
قصه ناتمام گرفتاری‌های مردم و نان همدان؛ از گرانی تا نبود کیفیت
بازار گزارش می‌دهد؛

قصه ناتمام گرفتاری‌های مردم و نان همدان؛ از گرانی تا نبود کیفیت

همدان - درحالی که ضرورت افزایش کیفیت نان همدان پس از تعدیل قیمت ها بارها در جلساتی با حضور مسئولان مطرح و مورد تاکید قرارگرفته اما این معضل همچنان پیش روی شهروندان همدانی است چنان که گویی تمامی ندارد.

بازار؛ گروه استان‌ها: نان که یکی از اقلام اساسی در سبد خانوار و سفره های مردم است همیشه با حاشیه‌های فراوانی مانند نان سبوس دار و تیره یا نان خمیر و سفید، بالا رفتن قیمت‌ها، پایین آمدن وزن، کم شدن کیفیت و عدم مرغوبیت، اضافه شدن افزودنی‌های غیر مجاز به خمیر و چالش پخت و نگهداری صحیح روبرو بوده است.

این داستان مختص یک منطقه خاص نیست و نان همدان نیز طی ماه اخیر در حالی افزایش قیمت ۴۰ تا ۶۰ درصدی را به خود دید که مسئولین بر ارتقای کیفیت آن تاکید فراوان داشتند.

بارها عنوان شد پایین بودن کیفیت نان همدان به سبب پایین بودن قیمت آن است و نانوایی ها میل و رغبتی بر تولید نان باکیفیت ندارند

حتی بارها عنوان شد پایین بودن کیفیت نان همدان به سبب پایین بودن قیمت آن است و نانوایی ها میل و رغبتی بر تولید نان باکیفیت ندارند؛ اما به راستی باید دید آیا روند افزایشی قیمت ها کمکی به ارتقای کیفیت نان کرده است یا خیر؟

روز گذشته بود که معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری همدان مطرح کرد تخصیص آرد یارانه‌ای به واحدهای نانوایی برای پخت نان هیچ توجیهی غیر از ارائه خدمات کیفی به مردم نخواهد داشت.

یزدان آزرمی از سنجش کیفیت آرد کارخانه‌های همدان خبر داد و تاکید کرد: اداره استاندارد و دانشگاه علوم پزشکی همدان باید در خصوص کیفیت آرد و تخلف‌های اعلام شده ورود پیدا کند.

اما به راستی این روند چه زمانی محقق خواهد شد؟ و چه زمانی شاهد پخت نانی که کیفیت آن مورد تایید مردم و مسئولان باشد خواهیم بود.؟

قصه ناتمام گرفتاری‌های مردم و نان همدان؛ از گرانی تا نبود کیفیت

در این راستا به میان مردم رفتیم و در گفتگویی با آنها نظراتشان را جویا شدیم که یکی از شهروندان همدانی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه سال ها است که نان باکیفیتی ندیده ایم، با گلایه مندی گفت: چرا نباید به دست مردم نان باکیفیتی برسد که حداقل قابل خوردن باشد؟

این معلم بازنشسته با اشاره به اینکه نحوه عمل آوری خمیر در نانوایی ها مهم است، مطرح کرد: باید در تهیه خمیر از خمیر مایه های مناسب استفاده شود تا عطر نان نیز مناسب باشد.

در نانوایی های همدان شاهدیم که هنوز خمیر مایه عمل نیامده آن را به مواد اضافه می کنند و سریعاً خمیر را وارد تنور می گذارند که همین روش طبخ نان باعث شده نان های بی کیفیتی عرضه شود

وی ادامه داد: این درحالی است که در نانوایی های همدان شاهدیم که هنوز خمیر مایه عمل نیامده آن را به مواد اضافه می کنند و سریعاً خمیر را وارد تنور می گذارند که همین روش طبخ نان باعث شده نان های بی کیفیتی عرضه شود.

این شهروند همدانی به تولید نان در گذشته اشاره کرد و افزود: نان های سنگک باید روی سنگ و در داخل تنور پخته شود اما شاهدیم که این روزها در تنورهای گردونی نان های سنگک پخت می شوند که به نان های سنگک قدیم و البته با کیفیت که دارای طعم مناسب هم بودند، هیچ ارتباطی ندارند!

وی با بیان این موضوع ادامه داد: چرا باید نان هایی که انقدر گران شده اند، از کیفیت مناسبی برخوردار نباشند؟ این درحالی است که بیشتر رزق و خوراک مردم نان است.

آرد استفاده شده در پخت نان از کیفیت خوبی برخوردار نیست
یک نانوا نیز در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: به دلیل اینکه آرد به صورت آزاد توزیع می شود کیفیت نان پایین آمده است.

وی با بیان اینکه آرد استفاده شده در پخت نان از کیفیت خوبی برخوردار نیست، اظهار کرد: در حال حاضر نان سنگگ را در نظر بگیرید که شاید یک ساعت هم ماندگاری ندارد.

قصه ناتمام گرفتاری‌های مردم و نان همدان؛ از گرانی تا نبود کیفیت

این نانوا با ابراز اینکه کیفیت آردی که به دست ما می رسد، صفر است؛ یادآور شد: مایه خمیر به صورت خشک است و کیفیت پایین نان به مایه خمیر ربطی ندارد بلکه آردی که در نانوایی ها پخش می شود آرد با کیفیتی نیست.

شهروندی دیگری به خبرنگار بازار گفت: نان های سنگک نه تنها بی کیفیت هستند بلکه ماندگاری هم ندارند و حتی گاه مجبور می شویم نانی که خریداری کرده ایم را دور بریزیم.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه نان ها ماندگاری ندارد، مجبورم هر روز برای خرید نان مراجعه کنم حتی گاهی همه نان خریداری شده دور ریز می شود؛ چراکه در کل نان بعد از گذشت یکی دوساعت فطیر می شود و قابل خوردن نیست.

کیفیت نان در گذشته عالی بود چراکه در آن زمان قدیم خمیرگیر ساعت دو بامداد در نانوایی حاضر می شد و خمیر می زد تا ساعت ۷ صبح خمیر برای طبخ نان آماده شود ولی در حال حاضر، گندم از سر زمین می آید، آرد نشده و خمیر آن جا نیفتاده، داخل تنور می شود

این شهروند همدانی با بیان اینکه کیفیت نان در گذشته عالی بود چراکه در آن زمان قدیم خمیرگیر ساعت دو بامداد در نانوایی حاضر می شد و خمیر می زد تا ساعت ۷ صبح خمیر برای طبخ نان آماده شود ولی در حال حاضر، گندم از سر زمین می آید، آرد نشده و خمیر آن جا نیفتاده، داخل تنور می شود، گفت: با این روش کاملاً معلوم است که چه نانی دست مردم می رسد.

چندی پیش بود که فرماندار همدان در این زمینه مطرح کرد که اگرچه کیفیت نان مربوط به آرد مورد استفاده است و باید در این زمینه کیفیت رعایت و ۳۰ درصد مخلوطی با گندم وارداتی از دیگر مناطق مدنظر قرار گیرد اما باید بر کیفیت کار خبازان و نحوه عمل آوری هم توجه شود.

قصه ناتمام گرفتاری‌های مردم و نان همدان؛ از گرانی تا نبود کیفیت

اما به راستی چرا تاکنون شاهد آرد مناسب مصرفی در آردهای همدان نبوده ایم؟ آیا حل مشکل نان در گرو اصلاح گندم تولیدی است؟ اگر بله، چرا مسئولین مربوطه در همدان تاکنون در این زمینه وارد کار نشده اند؟

یک واحد نانوایی در همدان به دلیل کم فروشی و گرانفروشی علاوه بر جریمه نقدی ۸۸ میلیون ریالی به مدت سه روز پلمب و برای هشت نانوایی دیگر نیز تقلیل سهمیه آرد اعمال شد

البته در این زمینه نمی توان نظارت ها را نادیده گرفت ضمن اینکه همین دیروز بود که با توجه به داشتن سابقه و با پیشنهاد تعزیرات حکومتی و دستور دادستان یک واحد نانوایی در همدان به دلیل کم فروشی و گرانفروشی علاوه بر جریمه نقدی ۸۸ میلیون ریالی به مدت سه روز پلمب و برای هشت نانوایی دیگر نیز تقلیل سهمیه آرد اعمال شد.

مدیر کل تعزیرات حکومتی استان همدان در این خصوص در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: با توجه به اعلام نرخ جدید نان و الزام نانوایی ها در بالا بردن کیفیت نان و رعایت حقوق مصرف کننده تعزیرات حکومتی علاوه برانجام وظیفه ذاتی خود در راستای همراهی با مراجع نظارتی سازمان صمت، اتاق اصناف، بهداشت به صورت روزانه در قالب گشت های مشترک از نانوایی های سطح استان بازرسی می کند.

داریوش جودکی گفت: بر همین اساس یک واحد نانوایی در همدان که علاوه بر کم فروشی مرتکب گرانفروشی نیز شده بود با توجه به داشتن سابقه تخلف علاوه بر جریمه ۸۸ میلیون ریالی با پیشنهادتعزیرات حکومتی و دستور دادستان به مدت سه روز پلمب شد.

از شروع عرضه نان با نرخ جدید تاکنون ۳۰۳ فقره پرونده با تخلفات کم فروشی، گرانفروشی، عدم رعایت ساعت کاری نانوایی ها به تعزیرات حکومتی ارجاع و متخلفین به پرداخت یک میلیارد و ۵۷۱ میلیون و ۵۶۰ هزار ریال جریمه نقدی در حق صندوق دولت محکوم شده اند

وی گفت: از شروع عرضه نان با نرخ جدید تاکنون ۳۰۳ فقره پرونده با تخلفات کم فروشی، گرانفروشی، عدم رعایت ساعت کاری نانوایی ها به تعزیرات حکومتی ارجاع و متخلفین به پرداخت یک میلیارد و ۵۷۱ میلیون و ۵۶۰ هزار ریال جریمه نقدی در حق صندوق دولت محکوم شده اند.

وی گفت: از اول سال تاکنون نانوایی های متخلف در یک هزار و ۵۷۸ فقره پرونده به پرداخت بیش از هشت میلیارد و ۱۹۴ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شده اند.

قصه ناتمام گرفتاری‌های مردم و نان همدان؛ از گرانی تا نبود کیفیت

از سویی نانوایی ها آرد نامناسب را عامل بی کیفیتی نان می دانند و کارخانه های تولید آرد، نحوه نامناسب عمل آوری نان را عامل این وضعیت می دانند؛ یعنی به نوعی شاهدیم که هر بار توپ به زمین دیگری می افتد و عائدی آن برای مردم تنها نان هایی بی کیفیت با قیمت افزایشی در همدان است؛ روندی که نه تنها موجب صف های طولانی مقابل برخی نانوایی که کیفیت نان توجه کافی دارندشده بلکه نارضایتی های مردمی در خصوص کیفیت نان در همدان را بالا برده است.

این درحالی است که برای همه این نان ها هزینه های بسیاری شده است، هزینه هایی در طول تولید گندم، آرد و نان و البته خرید آن؛ اما خروجی ها این نان ها به سمت دامداری ها و روانه شدن آنها در پسماندهای غذایی است.

بدین سان، به راستی زمان آن رسیده تا نظارت دوسویه بر نانوایان و عرضه کنندگان آرد و ورود اداره استاندارد به این موضوع را شاهد باشیم؛ نان با سلامت عموم مردم گره خورده است و بایستی استانداردسازی دستگاه‌های تولید نان و آزمون‌های مختلف روی آرد صورت پذیرد و در این مسیر، دستگاه های نظارتی بیش از پیش وارد میدان شوند.

کد خبر: ۱۲۵٬۵۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رحمانی همدانی IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۵
      0 0
      بهیچ وجه هیچ نظارتی ما به نانوایی ها در همدان مشاهده نمی‌کنیم هر روز بعدتر از دیروز