۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۲
اختلاف مرکز آمار و بانک مرکزی بر سر بخش ساختمان| انبوه سازان: رشد تولید مسکن بعید است
«بازار» گزارش می دهد

اختلاف مرکز آمار و بانک مرکزی بر سر بخش ساختمان| انبوه سازان: رشد تولید مسکن بعید است

رشد تولید و ارزش افزوده بخش ساختمان در نیمه نخست در حالی مورد مناقشه مرکز آمار و بانک مرکزی است که سازندگان مسکن همواره از رکود تولید و نوسان قیمت نهاده ها گله دارند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: فصل زمستان در حالی برای ساخت و ساز هیچگاه فصل خوبی از لحاظ پیشرفت و سرعت کار نبوده است. در این فصل معمولا کارگاههای ساختمانی به دلیل بدی آب و هوا از سرعت کافی برای ادامه فعالیت خود بی بهره هستند و سازندگان سعی می کنند در این فصل نهایت تلاش خود را برای سرعت دادن کار انجام دهند تا اتمام پروژه های ساختمانی به سال آینده و تورم جدید برخورد نکند.

اختلاف مرکز آمار و بانک مرکزی بر سر بخش ساختمان | انبوه سازان: رشد تولید مسکن بعید است

آمارهای جدید مرکز آمار در حالی می گوید که ارزش افزوده ساختمان و تولیدات بخش ساختمان در شش ماهه نخست ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷ درصد رشد نشان می دهد که رکود ساخت و ساز گریبان بخش مسکن را گرفته است.
رکود ساخت و ساز مربوط به امسال و سال گذشته نیست. اگر بخواهیم وضعیت ساخت و ساز را بررسی کنیم باید اذعان کنم که حال و روز ساخت و ساز به دلیل رشد دائم نهاده های تولید مسکن خوب نیست
فرشید پورحاجت دبیر کانون انبوه سازان مسکن در گفتگو با خبرنگار بازار در پاسخ به این پرسش که آمارهای منتشر شده مرکز آمار نشان می دهد که تولیدات بخش ساختمان و ارزش افزوده این بخش رشد داشته است؟ آیا حال و روز این روزهای ساخت و ساز خوب است؟ گفت: رکود ساخت و ساز مربوط به امسال و سال گذشته نیست. اگر بخواهیم وضعیت ساخت و ساز را بررسی کنیم باید اذعان کنم که حال و روز ساخت و ساز به دلیل رشد دائم نهاده های تولید مسکن خوب نیست.

 وی در پاسخ به این پرسش که سقف تولید مسکن امسال به نظر می رسد همانند سال گذشته باشد و نباید شاهد رشد تولید مسکن باشیم ادامه داد: تولید مسکن سالهاست که از برنامه طرح جامع تولید مسکن عقب است و در خوشبینانه ترین حالت تولید مسکن به ۳۵۰ هزار واحد مسکونی می رسد و اگر با رقم ۹۰۰ تا ۹۵۰ هزار واحد مسکونی طرح جامع مسکن مقایسه شود متوجه خواهیم شد که تا چه حد از برنامه تولید عقب هستیم.

تولید مسکن در سال جاری نیز در همان حد سال گذشته و شاید کمتر از پارسال باشد. رشد لحظه به لحظه نهاده های تولید مسکن مثل سیمان و فولاد در سال جاری انبوه سازان و سازندگان مسکن را اذیت کرد و برخی از آنها را از پا در آورد

اختلاف مرکز آمار و بانک مرکزی بر سر بخش ساختمان | انبوه سازان: رشد تولید مسکن بعید است

اما حسن محتشم عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان مسکن نیز در این خصوص به خبرنگار بازار می گوید: تولید مسکن در سال جاری نیز در همان حد سال گذشته و شاید کمتر از پارسال باشد. رشد لحظه به لحظه نهاده های تولید مسکن مثل سیمان و فولاد در سال جاری انبوه سازان و سازندگان مسکن را اذیت کرد و برخی از آنها را از پا در آورد.

 وی افزود: شاید استارت طرح نهضت ملی مسکن از سال آینده بتواند رونقی به بخش مسکن بدهد و این عقب ماندگی را تا حدودی جبران کند.

بانک مرکزی و مرکز آمار ایران دو گزارش مهم رشد اقتصادی را امروز در حالی منتشر کرد، که از نگاه هر دو گزارش رشد اقتصادی مثبت بوده است. نکته قابل توجه این است که رشد ارزش افزوده بخش ساختمان در نیمه نخست از نگاه مرکز آمار ایران مثبت بوده و به رقم ۷ درصد بوده است. به بیان دیگر تولیدات بخش ساختمان در نیم سال نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان ۷ درصد رشد کرده است.

هیبنا گزارش داده است که نکته ای که وجود دارد این است که بانک مرکزی نظری متفاوت از مرکز آمار ایران دارد و از نگاه بانک مرکزی این رشد در نیمسال نخست سال جاری کاهشی بوده است. عددی که بانک مرکزی از رشد ساختمان ارائه کرده معادل منفی ۱۷ درصد است.

به گزارش بانک مرکزی در بخش ساختمان، ارزش سرمایه گذاری بخش خصوصی در ساختمان مناطق شهری به قیمت های جاری در ۶ ماه اول سال ۱۴۰۰ نسبت به دوره مشابه سال قبل ۴۷.۱ درصد افزایش یافته است. با اعمال شاخص های قیمت متناظر و تعدیل رقم مذکور، نرخ رشد ارزش افزوده ساختمان بخش خصوصی به قیمت های ثابت سال ۱۳۹۵ معادل با منفی ۱۹.۳ درصد در نظر گرفته می شود. در نهایت با احتساب رقم فوق و در نظر گرفتن ارزش افزوده ساختمان دولتی، نرخ رشد بخش ساختمان به قیمت های ثابت سال ۱۳۹۵ در دوره زمانی مذکور منفی ۱۷ درصد بوده است.

از نگاه مرکز آمار ایران نشان می دهد که مسیر تولید بخش مسکن مثبت بوده است. اما بر اساس آمارهای بانک مرکزی این روند منفی است

اختلاف آماری رشد اقتصادی از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران باعث به وجود آمده دو نگاه می شود. در حالی که از نگاه مرکز آمار ایران نشان می دهد که مسیر تولید بخش مسکن مثبت بوده است. اما بر اساس آمارهای بانک مرکزی این روند منفی است. این روند در آمار رشد اقتصادی نیز مشاهده می شود.

بر اساس آخرین نتایج حساب‌های ملی فصلی مرکز آمار ایران، محصول ناخالص داخلی GDP به قیمت ثابت سال ۱۳۹۰ در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۰ به رقم ۳۶۶ هزار میلیارد تومان با نفت و ۳۱۳ هزار میلیارد تومان بدون احتساب نفت رسیده است.

در حالی که رقم مذکور در مدت مشابه سال قبل با نفت ۳۴۵ هزار میلیارد تومان و بدون نفت ۳۰۱ هزار میلیارد تومان بوده که نشان از رشد ۵,۹ درصدی محصول ناخالص داخلی با نفت و ۴,۱ درصدی محصول ناخالص داخلی بدون نفت در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۰ دارد. از سوی دیگر،بر اساس محاسبات مقدماتی اداره حساب‌های اقتصادی بانک مرکزی ، تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه (و به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵) در سه ماهه دوم سال ۱۴۰۰ به رقم ۴۰۵ هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به سه ماهه دوم سال ۱۳۹۹، رشد یک درصدی را نشان می‌دهد. همچنین رشد اقتصادی بدون نفت طی دوره مذکور معادل ۰.۵ درصد بوده است. رشد عملکرد تولید ناخالص داخلی در سه ماهه دوم سال جاری حاصل تحقق رشد مثبت ارزش افزوده گروه‌های «خدمات» و «نفت» به ترتیب معادل ۴.۲ و ۷.۴ درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل است.

کد خبر: ۱۲۵٬۳۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha