۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۴
حاشیه‌نشینی با مجاهدت شبانه‌روزی به فرصت تبدیل می‌شود
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری:

حاشیه‌نشینی با مجاهدت شبانه‌روزی به فرصت تبدیل می‌شود

آئینی، معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: حاشیه‌نشینی به عنوان یک چالش شهری به شمار می‌آید که با یک مبارزه تمام عیار می‌توان این پدیده شوم و فاجعه‌بار را به فرصت تبدیل کرد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمد آئینی با اشاره به اینکه حاشیه‌نشینی صرفا یک موضوع کالبدی نیست، اظهارکرد: نمی‌توان مشکل حاشیه‌نشینی را صرفا ساخت و سازهای غیرمجاز و کالبدی دانست و انتظار داشت با تخریب ساختمانی که خارج از ضوابط قوانین و مقررات شهرسازی و بدون نظارت ساخته شده و جایگزین کردن آن با یک واحد مسکونی استاندارد، موضوع حاشیه‌نشینی حل و فصل شود، باید در این خصوص ریشه‌های معضل حاشیه‌نشینی شناسایی و به طور صحیح درمان شود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با یادآوری این که با توزیع مناسب ثروت، امکانات، خدمات و شبکه‌های شهری در قالب طرح آمایش سرزمین می‌توان حاشیه‌نشینی را تعدیل و چهره فقر و محرومیت را از این مناطق کم کرد، گفت: در یک منظومه شهری (از شهرهای بزرگ تا کوچک تا روستاها) اگر اشتغال متناسب و همچنین سرمایه‌گذاری‌ها به صورت مناسب تعریف نشده باشد شاهد مهاجرت ساکنان خواهیم بود یعنی مردم برای رسیدن به زندگی بهتر و اشتغال مناسب از روستا به شهرها و از شهرهای کوچک به شهرهای بزرگتر مهاجرت می‌کنند.    

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با اشاره به اینکه کلانشهر تهران جمعیت حاشیه‌نشینی بالایی را در خود جای داده است، گفت: بنابراین آمایش سرزمین باید با نگاه جدیدی که به صورت متوازن منظومه شهری را از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب در نظر گیرد، اجرا شود.

او توضیحات بیشتری در خصوص آمایش سرزمین ارایه کرد و گفت: اگر به فرض خط قطبی کشور را از مرز سرخس تا بوشهر در نظر بگیریم متوجه خواهیم شد که بیش از ۸۰ درصد جمعیت شهری کشور در بخش شمال قرار دارد و پهنه شرقی و بخش‌های سواحلی تقریبا خالی از جمعیت است و عمده سرمایه‌گذاری‌ها در مراکز خاص و در بخش‌های مرکزی کشور متمرکز شده است.

آئینی موضوع پایین بودن درآمد سرانه و عدم توزیع متناسب ثروت در کشور را دلیل اصلی پدیده حاشیه‌نشینی دانست و گفت: ساماندهی و توانمندسازی در مناطق حاشیه‌نشینی چندبخشی، چند وجهی و فراملی است.

 معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که معضلات حاشیه‌نشینی ریشه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، آموزشی و بهداشتی دارد، اظهارکرد: در آینده نزدیک شرکت بازآفرینی شهری ایران برنامه منسجم و منظمی برای مناطق حاشیه‌نشینی کشور تدوین خواهد کرد و در این برنامه نگاه ویژه به بافت‌های ناکارآمد و حاشیه‌نشینی استان کردستان خواهیم داشت.

آئینی با بیان اینکه در برنامه جدید ساماندهی و توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی کشور با رویکردی جدید و در سطحی بالاتر از گذشته وارد میدان عمل خواهیم شد، گفت: در سالیان گذشته اقدام‌های خوبی در مناطق حاشیه‌نشین استان کردستان انجام شده و امید است با نگاه نو، مشارکت مردم و همیاری دستگاه‌ها و سازمان‌های ذی مدخل و سازمان‌های مردم نهاد در راستای ارتقا  کیفیت زندگی و ایجاد شغل‌های مناسب بتوانیم گام‌های اساسی در توانمندسازی و ساماندهی محلات هدف  برداریم.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار گفت: در صدد هستیم با کمک جوانان، توانمندسازی ساکنان مناطق حاشیه‌نشین را به سرانجام برسانیم، به همین جهت از کسب و کارهای نوین و استارتاپ‌های دانشجویی و دانش‌آموزی در مناطق حاشیه‌نشین قاطعانه حمایت می‌کنیم.

به گزارش شرکت بازآفرینی شهری ایران، آئینی در پایان سخنان خود با اشاره به نهضت ملی مسکن در کشور، گفت: با توجه به تاکیدات ریاست جمهور و پیگیری‌های مجدانه وزیر  راه و شهرسازی، انتظار بر این است استان کردستان متناسب با بافت‌های ناکارآمد شهری و سکونتگاه غیررسمی که دارد، سهم بالایی در این اقدام ملی داشته باشد و شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز از اداره کل راه و شهرسازی استان کردستان حمایت کامل خواهد کرد.

کد خبر: ۱۲۵٬۲۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha