۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۵
همکاری با همسایگان برای توسعه ترانزیت ریلی
مدیرعامل شرکت راه آهن عنوان کرد

همکاری با همسایگان برای توسعه ترانزیت ریلی

صالحی، مدیرعامل شرکت راه آهن اولویت دولت برای توسعه همکاری‌های اقتصادی با کشورهای همسایه را فرصتی برای ارتقای ترانزیت ریلی کشور دانست.

به گزارش بازار، سید میعاد صالحی مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در مراسم الحاق ۵۲۶ دستگاه انواع ناوگان به شبکه ریلی کشور که با حضور وزیر راه و شهرسازی در ایستگاه راه آهن تهران برگزار شد گفت: تقاضای ارتباطات بین المللی کشور در بخش ریلی و راه آهن مناسب نبوده و باید توسعه یابد.

معاون وزیر راه و شهر سازی افزود: دولت و رئیس جمهور، اولویت همکاری‌های اقتصادی را به کشورهای همسایه داده‌اند که این امر با توجه به ارتباطات ریلی ایران با سایر کشورها، فرصت خوبی برای توسعه ترانزیت و حمل و نقل ریلی کشور ایجاد می‌کند.

وی با تشریح مزیت‌های نسبی ایران برای توسعه ترانزیت ریلی و همچنین موانع و مشکلات موجود در این مسیر گفت: مسیر ایران برای تردد کالا میان شرق و غرب و از چین به اروپا یکی از بهترین مسیرهاست و اهمیت ترانزیت ریلی ایجاب می‌کند که حلقه‌های مفقوده کریدوری را به یکدیگر متصل کنیم.

صالحی افزود: صنعت ریلی با نقطه مطلوب در حمل و نقل ریلی فاصله زیادی دارد و برای جبران عقب ماندگی‌های این بخش باید تلاش زیادی انجام داد.

وی کمبود کشنده‌ها را یکی از مشکلات اصلی توسعه حمل و نقل ریلی دانست و گفت: هنگام ورود به شرکت راه آهن، ۵۰۰ دستگاه لکوموتیو فعال در شبکه ریلی وجود داشت، درحالیکه لکوموتیوهای موجود در کشور به ۹۵۰ دستگاه بالغ می‌شود و حدود ۲۰۰ دستگاه لکوموتیو فقط در همین سه سال اخیر زمین گیر شده است.

به گفته مدیرعامل شرکت راه آهن، ۶۰ تا ۷۰ دستگاه لکوموتیو در سال جاری زمین گیر شده، و در شش ماه نخست سال هر هفته ۵ لکوموتیو به این میزان افزوده می‌شد درحالیکه ۱۵ هزار کیلومتر خط ریلی کشور نیاز مبرمی به لکوموتیوهای بیشتر دارد.

صالحی با اشاره به تکلیف قانون برنامه ششم توسعه برای دستیابی به سهم ۲۰ درصدی ریل از مسافر و ۳۰ درصدی از حمل بار، گفت: با این اولویت قانون برنامه ششم، فاصله زیادی داریم و توسعه حمل ریلی که مسیر مهمی برای جهش اقتصادی است، نیاز به اعتبارات و زمان بیشتری دارد.

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران افزود: اکنون متوسط سن واگن‌های مسافری کمتر از ۱۰ سال و باری بالای ۳۰ سال است که اگر با سرعت بازسازی نشود، تخریب مضاعفی رخ می‌دهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی به بدهی‌های انباشته شرکت راه آهن اشاره کرد و گفت: راه آهن ۲ هزار میلیارد تومان به تعمیر کاران لکوموتیو بدهی دارد ضمن اینکه سه هزار میلیارد تومان کمبود اعتبار برای بازسازی خطوط ریلی داریم.

وی ایمنی سفر و مسافر را خط قرمز راه آهن و دولت دانست و گفت: در هفت ماه امسال، هفته‌ای بیش از ۱/۵ سانحه خروج از خط داشته‌ایم و از ابتدای امسال تا پایان شهریور به طور متوسط ماهی پنج قطار از مسیر خارج می‌شد.

معاون وزیر راه وشهرسازی از برنامه دولت برای سرمایه‌گذاری در بخش صنعت ریلی خبر داد و با انتقاد از جدا شدن شرکت حمل و نقل ریلی رجا از شرکت راه آهن در دولت‌های گذشته بابت رد دیون دولت گفت: رجا به صورت غیرکارشناسی از راه آهن جدا شد و بابت رد دیون به سازمان تامین اجتماعی واگذار گردید و این سازمان هم اقدامی برای نوسازی و سرمایه‌گذاری جدید در این بخش نداشته است.

کد خبر: ۱۲۵٬۱۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha