۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۳
 یک تریلیون دلار نفت فروخته‌ایم| دوران تولید نفت آسان تمام شده است
مدیرعامل شرکت ملی نفت:

یک تریلیون دلار نفت فروخته‌ایم| دوران تولید نفت آسان تمام شده است

خجسته مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت با بیان اینکه دوران تولید نفت آسان تمام شده، گفت: ۶۰ سال پیش ۹۰ درصد تولید نفت از ۷ میدان بزرگ صورت می‌گرفت. امروز برای این مقدار تولید باید ۱۵ حلقه چاه حفاری شود.

بازار؛ گروه آب و انرژی: «تولید نفت ارزان دیگر به پایان رسیده است.» این نکته ای که محسن خجسته مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت آن را اعلام کرده است. به گفته او،  ۶۰ سال پیش ۹۰ درصد تولید نفت از هفت میدان بزرگ صورت می‌گرفت و تولید هر چاه ۳۰ هزار بشکه بود امروز باید برای این میزان تولید ۱۵ حلقه چاه حفاری شود این به این معناست که تولید نفت آسان تمام شده یعنی از ۱۲۰۰ میلیارد بشکه با فناوری موجود کمتر از ۳۰ درصد می‌توانیم برداشت کنیم.

او که در مراسم گرامیداشت روز ملی پژوهش  سخن می گفت با بیان اینکه صنعت نفت تولیدی اقتصادی علمی و جهادی است، اظهار داشت: از زمان کشف نفت ۱۲۰ سال می‌گذرد آن زمان در عمق ۲۳۸ متری به نفت رسیدیم امروز ۱۲۰۰ میلیارد بشکه نفت خام در زیر زمین داریم و این ذخایر هیدروکربوری در ۴۰۰ مخزن نفتی و گازی موجود است که شرایط تولید نفت از آنها سخت‌تر شده است.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی نفت، اگر می‌خواهیم این دارایی‌ها را تبدیل به ثروت روی زمین کنیم باید از علم و فناوری کمک بگیریم و ما از امروز به دنبال آن هستیم که دریچه‌ای را باز کرده و طرح‌های مورد نیاز و نیازهای فناورانه صنعت نفت را مطرح کنیم.

خجسته مهر، با بیان اینکه ما از قبل از انقلاب تاکنون ۸۰ میلیارد بشکه نفت تولید کردیم و یک تریلیون دلار نفت را به فروش رسانده‌ایم خاطرنشان کرد: اما پرسش اساسی این است که سهم فناوری چقدر است؟ گفت: سرمایه زیرزمینی مزیت رقابتی ما نیست، این موضوع زمانی می‌تواند مزیت باشد که بتوانیم از آن تولید کنیم.

او با تاکید بر اینکه سهم قابل توجهی برای تولید نفت را به استفاده از فناوری اختصاص دهیم، ادامه داد: باید ظرفیت جذب و انتقال فناوری را بالا ببریم چرا که سرمایه زیرزمینی لزوما مزیت رقابتی نیست باید بتوانیم ظرفیت‌های اقتصادی را با کمک فناوری بالا ببریم چرا که عیب اساسی صنایع این است که سهمی از فناوری نداشته باشد و یکی از چالش‌های ما این است که سهم علم و فناوری حداقلی باشد.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه بازار کسب و کار فناوری در دو بخش عرضه و تقاضا است گفت: باید درک درست و واقعی از این موضوع داشته باشیم و ظرفیت‌های صنعت نفت را بشناسیم و بدانیم که چقدر توانایی وجود دارد در بخش عرضه باید مشخص شود که نیاز صنعت نفت چیست و ما نیز باید مسایل اساسی مخازن نفت و گاز را در معرض نگاه فناوران قرار دهیم.

او همجنین  تاکید کرد: در بخش‌های ختلف صنعت نفت پروژه‌های خوبی در دولت سیزدهم تعریف شده که امیدواریم اتفاقات جدیدی در فناوری رقم بخورد و همچنین در صددیم بهترین مدل‌های اقتصادی و قراردادی جهت استفاده از ظرفیت فناوری را تهیه کنیم.

کد خبر: ۱۲۴٬۸۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha