۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۶
نانوایی‌های همدان نیازمند درجه بندی| کیفیت نان در تنور بی‌توجهی می‌سوزد
بازار گزارش می‌دهد؛

نانوایی‌های همدان نیازمند درجه بندی| کیفیت نان در تنور بی‌توجهی می‌سوزد

همدان- در حالی قیمت نان در همدان با افزایش ۴۰ تا ۶۰ درصدی همراه شده است که هم چنان خبری از تغییر رویه و بهبود کیفیت در نان های پخت شده نیست و گویی کیفیت نان در تنور بی توجهی می سوزد.

بازار؛ گروه استان‌ها: اوایل آذرماه امسال ظاهر پورمجاهد؛ معاون امور اقتصادی استاندار همدان نرخ جدید نان در همدان را اعلام و افزایش ۴۰ تا ۶۰ درصدی قیمت انواع نان را حاصل تعدیل قیمت ها عنوان کرد و گفت این افزایش ها انجام شده تا کیفیت بهتر نان را شاهد باشیم.

این تغییرات به نحوی بود که بر اساس این تصمیم، قیمت هر عدد لواش از ۳۰۰ تومان به ۴۵۰ تومان، نان سنگک نوع یک از یک هزار تومان به یک هزار و ۶۰۰ تومان، نان سنگک نوع دو از یک هزار و ۳۰۰ تومان به دو هزارتومان، نان بربری نوع یک هزار و ۲۰۰ تومان و نوع دو آن به یک هزار و ۶۰۰ تومان افزایش یافت.

همچنین قیمت هر عدد نان تافتون نوع یک با ۲۲۰ گرم وزن ۷۵۰ تومان و تافتون نوع دو نیز ۹۰۰ تومان اعلام شد.

حال پس از گذشت قریب به یک ماه سوال اینجاست که آیا این افزایش قیمت منجر به افزایش کیفیت نان هم شده است؟ گزارش های میدانی و صحبت با مردم شهر همدان در وانفسای افزایش قیمت نان همواره با دغدغه هایی از جنس پایین بودن سطح کیفی نان روبرو شده است.

مردم همدان معتقد هستند با افزایش قیمت نان باید کیفیت نان هم به همان اندازه بهتر شود، ولی این موضوع برعکس شده به نوعی که گاه حتی مجبور هستند یا هر روز خرید نان را انجام دهند یا اینکه تنها از یک نانوایی خرید کنند و ساعت ها در صف های طولانی منتظر بمانند

مردم همدان معتقد هستند با افزایش قیمت نان باید کیفیت نان هم به همان اندازه بهتر شود، ولی این موضوع برعکس شده به نوعی که گاه حتی مجبور هستند یا هر روز خرید نان را انجام دهند یا اینکه تنها از یک نانوایی خرید کنند و ساعت ها در صف های طولانی منتظر بمانند. بررسی این موضوع ما را پای صحبت های مسولان نشاند و حال در این راستا صحبت های مسئولین مربوطه با بازار را می خوانید:

نانوایی‌های همدان نیازمند درجه بندی| کیفیت نان در تنور بی‌توجهی می‌سوزد

فرماندار همدان در این زمینه معتقد است باید ساعات کار نانوایی ها در همدان بومی سازی شود و نظارت ها بر وضعیت مصرف آرد و ممانعت از فروش آرد با جدیت بیشتری دنبال شود.

مردم همدان نان گرم و البته سفید را می پسندند بنابراین باید در کنار توجه به این موضوع به ساعات کار نانوایی ها هم توجه شود

محمدعلی محمدی با اشاره به اینکه باید در نانوایی ها به سلیقه مردم همدان توجه شود، اظهار کرد: مردم همدان نان گرم و البته سفید را می پسندند بنابراین باید در کنار توجه به این موضوع به ساعات کار نانوایی ها هم توجه شود.

وی ادامه داد: به نظر می رسد در این راستا توجه به کیفیت نان و درجه بندی نانوایی های همدان باید در دستور کار قرار گیرد.

محمدی با بیان اینکه اگر نان ها در نانوایی ها تلنبار شود، علی رغم همه زحمات برای تهیه آن شاهد خروج نان ها به سمت دامداری ها خواهیم بود، عنوان کرد: یکی از علل تلنبار شدن نان بی توجهی به خواسته مردم برای زمان خرید نان است بدین سان باید به صورت تیمی این موضوع بررسی و با معتمدین محلات صحبت شود.

فرماندار شهرستان همدان با اشاره به اینکه در این عرصه نباید تصمیم گیری ها از بالا به پایین باشد، گفت: از سویی باید نظارت ها بر وضعیت آرد و ممانعت از خام فروشی ها در نانوایی ها نیز مدنظر قرار گیرد.

باید بازرسی وضعیت بهداشتی نانوایی ها و ارتقای سطح کیفی نان های تولیدی نیز در دستور کار قرار گیرد

محمدی عنوان کرد: باید بازرسی وضعیت بهداشتی نانوایی ها و ارتقای سطح کیفی نان های تولیدی نیز در دستور کار قرار گیرد.

نانوایی‌های همدان نیازمند درجه بندی| کیفیت نان در تنور بی‌توجهی می‌سوزد

وی با بیان اینکه چندصد ساعت وقت برای چکش کاری قیمت نان گذاشتیم اما در بحث کیفیت نان همدان همچنان حرف داریم، عنوان کرد: بازرسی ها نشان از این موضوع دارد که بایدروی بحث کیفیت نان همدان دقت نظر شود.

کیفیت نان مربوط به آرد مورد استفاده است و باید در این زمینه کیفیت رعایت و ۳۰ درصد مخلوطی با گندم وارداتی از دیگر مناطق مدنظر قرار گیرد

محمدی عنوان کرد: اگرچه کیفیت نان مربوط به آرد مورد استفاده است و باید در این زمینه کیفیت رعایت و ۳۰ درصد مخلوطی با گندم وارداتی از دیگر مناطق مدنظر قرار گیرد اما باید بر کیفیت کار خبازان و نحوه عمل آوری هم توجه شود.

وی در پاسخ به اینکه حالا که افزایش قیمت انجام شد، پس کیفیت چه می شود؟، عنوان کرد: کیفیت نان نباید در جاهای مختلف متفاوت باشد.

فرماندار شهرستان همدان با تاکید بر اینکه باید به سمت و سوی درجه بندی نانوایی هایمان برویم، اضافه کرد: این روند موجب ایجاد رقابت سالم می شود.

نسبت به تخلف ها کوتاه نمی آییم
معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت استان همدان نیز با بیان اینکه در بحث بررسی آرد و نان تعداد دو هزار و ۵۰۰ بازرسی و ۲۸۰ پرونده در استان همدان تشکیل شده است، گفت: نسبت به هیچ تخلفی کوتاه نیامده و تمامی موارد را به تعزیرات معرفی می کنیم.

مرتضی بید آبادی با بیان اینکه در این عرصه مشکلات روی هم تلنبار شده است، گفت: موضوع ساعت کاری باید در جلسات مربوطه اصلاح می شد چرا که هم اکنون نیز بازرسان ما بر اساس مصوبه ها نانوایی ها را بررسی و جریمه ها را اعلام می کنند.

نانوایی‌های همدان نیازمند درجه بندی| کیفیت نان در تنور بی‌توجهی می‌سوزد

وی در خصوص درخواست اتحادیه نانوایان همدان مبنی بر افزایش قیمت نان تافتون نیز مطرح کرد: در این زمینه جای بحثی نیست چراکه تعداد این واحدها محدود است.

بیدآبادی با بیان اینکه در بحث نرخنامه ها این موضوع مطرح شده است، اما مگر چند واحد تافتون در شهر همدان وجود دارد؟ اظهار کرد: واحدهای تافتون موجود نیز چهار کارگر بیمه شده و هفت کیسه آرد را دارا نیستند بنابراین گران کردن قیمت این نوع نان نباید مطرح شود.

به هر حال درحالی که قیمت نان در همدان افزایش ۴۰ تا ۶۰ درصدی را تجربه می کند اما هم چنان خبری از تغییر رویه و بهبود کیفیت در نان های عرضه شده نیستیم.

این روند به نحوی در شهر همدان در حال پیش روی است که برخی نانوایی ها که به نسبت نان های مناسب تری را برای عرضه تولید می کنند و یا نان هایی به صورت متری عرضه می کنند با صف های طولانی روبرو هستند.

ناگفته پیداست این روند در کنار افزایش قیمت ها برای مردم قابل توجیه نبوده و نیازمند بازنگری است؛ شاید در این مسیر درجه بندی نانوایی ها و لحاظ این موضوع در نرخ نامه های نانوایی ها دستاوردهای خوبی به همراه داشته باشد و موجب شود نانوایی ها به مطالبه اولیه مردم که همانا کیفیت نان است، توجه و در قدم های بعدی سایر موارد مانند مسائل بهداشتی، فضای نانوایی ها و دیگر موارد نیز در دستور کار آن ها قرار گیرد.

کد خبر: ۱۲۴٬۷۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha