۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۷
مجلس به دنبال حذف ارز ترجیحی نیست
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

مجلس به دنبال حذف ارز ترجیحی نیست

پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مجلس به دنبال حذف ارز ترجیحی نیست، بلکه به دنبال تغییر روش تخصیص آن در نظام اقتصادی است.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، محمدرضا پور ابراهیمی داورانی، درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ و تاثیر آن بر قیمت کالاهای اساسی گفت: مبنای دولت سیزدهم تغییر روش تخصیص ارز ترجیحی در سال آینده است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس یازدهم افزود: مجلس به دنبال حذف ارز ترجیحی نیست، بلکه به دنبال تغییر روش تخصیص آن در نظام اقتصادی است. روشی که اکنون اجرایی می شود، اختصاص ارز دولتی به واردات کالاست که به دلیل افزایش فاصله نرخ ارز ترجیحی و نرخ ارز در بازار آزاد در این حوزه رانت و فساد ایجاد شده است و بخشی از این منابع به جای اینکه به دست مردم برسد به جیب سوداگران رفته است.

وی با بیان اینکه ادامه این مسیر از نگاه ما به صلاح اقتصاد کشور نیست، گفت: پیشنهاد می شود؛ اعتباری که برای تخصیص ارز ترجیحی در نظر گرفته می شود را از طریق کارت های اعتباری به عنوان سرانه مصرف به مردم پرداخت کرد. با این روش از یکسو عدالت محقق می شود و از سوی دیگر امکان نظارت دقیق فراهم خواهد شد، ضمن اینکه تولید نیز تقویت می شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: براساس گزارش دولت و مراکز تخصصی پژوهشی از آنجا که ارز ۴۲۰۰ تومانی تعداد زیادی از کالاها در سال های اخیر حذف و بهای کالاهای باقیمانده نیز به نرخ بازار نزدیک شده، اثر تورمی حذف ارز ترجیحی تومانی در نظام اقتصادی عدد بزرگی نخواهد بود و براساس گزارش دولت حدود ۷ درصد است.

پورابراهیمی با تاکید بر اینکه باید سیاست های جبرانی در برابر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی پیش بینی شود، ادامه داد: می توان از طریق بکارگیری کارت های اعتباری و پرداخت یارانه و... این موضوع را لحاظ کرد. تصمیم مجلس تغییر روش تخصیص ارز ترجیحی است و امیدواریم در جریان بررسی بودجه سال ۱۴۰۱ منابع هدفمند تخصیص داده شود.

کد خبر: ۱۲۴٬۵۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha