۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۶
ایران در تولید واکسن تب برفکی به خودکفایی رسید
با ظرفیت تولید سالانه ۲۰ میلیون دز؛

ایران در تولید واکسن تب برفکی به خودکفایی رسید

کرج- با راه اندازی و بهره برداری از بزرگ ترین خط تولید «واکسن تب برفکی» در البرز با ظرفیت تولید سالانه ۲۰ میلیون دز ایران به خودکفایی رسید.

به گزارش خبرنگار بازار بزرگترین خط تولید واکسن تب برفکی در شهرک صنعتی سپهر نظرآباد روز شنبه با حضور وزیر جهاد کشاورزی و معاون علمی و فناوری رییس جمهور به بهره برداری رسید.

وزیر جهاد کشاورزی و معاون اول رئیس جمهور ضمن بازدید از شرکت دانش بنیان «ویرا واکسن شایا» در شهرک صنعتی سپهر نظرآباد، از شرکت «واکسن سازی پسوک» در منطقه ماهدشت کرج نیز بازدید کردند.

«سید جواد ساداتی نژاد» در حاشیه این بازدید اظهار کرد: در دولت سیزدهم، وزارت جهاد کشاورزی بزرگترین حامی شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه تولید محصولات نوترکیب و تهیه واکسن خواهد بود.

ساداتی نژاد با بیان اینکه در دولت سیزدهم دولت رقابتی با بخش خصوصی ندارد و نخواهد داشت، تاکید کرد: بلکه دولت سیزدهم بزرگترین حامی بخش خصوصی است.

تلاش برای صادرات و ارزآوری با تولید واکسن تب برفکی
وی اضافه کرد: در راستای حمایت از بخش خصوصی و شرکت های دانش بنیان به سازمان «دامپزشکی و موسسه رازی» ماموریت دادیم تا با تعامل با بخش خصوصی نه تنها نیاز داخل کشور را تامین کنند، بلکه بازار صادرات را نیز فراهم کنند.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: وزارت جهاد کشاورزی برای تامین مواد اولیه مورد نیاز تولید واکسن حمایت های لازم را در این راستا خواهد داشت.

ساداتی نژاد با بیان اینکه همه تلاش خود را می کنیم که تولید را در کشور به حداکثر برسانیم تا ضمن صیانت از تولید داخلی واردات نیز به آن آسیبی نزند، اضافه کرد: در نظر داریم با صادرات این محصولات به کشورهای اطراف، آنها را نیز نسبت به این محصولات بی نیاز کرده و ارزآوری به داخل نیز داشته باشیم.

وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد که این وزارتخانه برای تامین مواد اولیه مورد نیاز تولید واکسن نیز حمایت های لازم را خواهد داشت.

با تولید این واکسن سالانه از خروج ۳۰ میلیون دلار از کشور جلوگیری می شود
مدیر عامل شرکت دانش بنیان «ویرا واکسن شایا» نیز در حاشیه بهره برداری از این خط تولید گفت: این موفقیت در زمینه تولید واکسن تب برفکی با تلاش ۱۰ ماهه  محققان جوان کشورمان در این شرکت به دست آمده است.

«سجاد پزشکی» اظهار کرد: این سایت تولیدی با سرمایه گذاری هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی راه اندازی شد که ۷۰ درصد آن توسط بخش خصوصی و ۳۰ درصد نیز توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی، صندوق توسعه فناوری های نوین و بانک صادرات سرمایه گذاری شده است.

پزشکی گفت: با تولید واکسن تب برفکی دراین سایت  سالانه ۳۰ میلیون دلار از خروج ارز جلوگیری می شود و طبق برنامه ریزی انجام شده علاوه بر تامین نیاز داخلی، قابلیت ارز آوری سالانه ۲۰ میلیون دلار برای کشور را  خواهیم داشت.

اشتغال زایی برای ۸۰ نیروی فارغ التحصیل در حوزه بیوتکنولوژی
مدیر عامل شرکت دانش بنیان «ویرا واکسن شایا» اضافه کرد: همچنین به منظور اجرای پروژه سایت تولید تب برفکی، ۳۸ شرکت تولید کننده محصولات مرتبط با ساخت اتاق تمیز طی ۱۰ ماه گذشته به صورت غیر مستقیم اشغال زایی داشته و با بهره برداری کامل این خط تولیدی، اشتغال زایی برای ۸۰ نفر نیروی متخصص فارغ التحصیل مرتبط با حوزه بیوتکنولوژی ایجاد خواهد شد.

گفتنی است: نیاز کشور به واکسن تب برفکی برای دام های سبک  و سنگین سالانه ۴۰ میلیون دز است که تا کنون ۲۰ میلیون دز آن به کشور وارد می شد. با راه اندازی این سایت ایران خودکفا شده و صادرات نیز خواهیم داشت.

کد خبر: ۱۲۴٬۴۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha