۲۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۵
 توجه ویژه به بازارچه های مرزی در شرایط تحریم
رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت و گاز و پتروشیمی تاکید کرد

توجه ویژه به بازارچه های مرزی در شرایط تحریم

رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت و گاز و پتروشیمی اظهار کرد: در شرایط فعلی که ما در حوزه بانکی و نقل و انتقال پول مشکل داریم قاعدتاً می توان از ظرفیت و پتانسیل بازارچه های مرزی استفاده بیشتری کرد.

به گزارش بازار، حمید حسینی عضو سابق هیئت رئیسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق و رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت و گاز و پتروشیمی با اشاره به اینکه بحث بازارچه های مرزی موضوعی یک طرفه نیست گفت: این موضوع وابسته به روابط ایران با کشورهای همسایه و همراهی و همکاری آن ها با کشور ماست.

وی با بیان اینکه بازارچه های مرزی با فراز و فرودهای زیادی همراه است افزود: وقتی شرایط عادی است امکان تبادلات تجاری و روابط بانکی هم با کشورهای همسایه وجود دارد و نیاز چندانی به خرید از بازارچه مرزی نیست و در نتیجه عملکرد بازارچه های مرزی هم افت پیدا می کند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت و گاز و پتروشیمی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی که ما در حوزه بانکی و نقل و انتقال پول مشکل داریم قاعدتاً می توان از ظرفیت و پتانسیل بازارچه های مرزی استفاده بیشتری کرد.

وی با بیان اینکه کارکرد بازارچه های مرزی کشورها با هم متفاوت است گفت: مثلاً کارکرد این بازارچه در برخی کشورها مانند پاکستان و آذربایجان تبادل کالا و تهاتر است و به همین دلیل هم به راحتی می توان حجم زیادی از کالاها را از طریق همین بازارچه های مرزی با پاکستان تهاتر کرد.

حسینی ادامه داد: ما نسبت به کشورهایی مانند عراق و افغانستان که کالایی برای تهاتر با ما ندارند باید شرایطی فراهم کنیم که اهالی مرزنشین آن ها از بازارچه های مرزی ایران خرید کنند و البته این موضوع به سیاست های کشورهای همسایه نیز بستگی دارد.

عضو سابق هیئت رئیسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با بیان اینکه عمده صادرات ما به کشور چین، عراق، ترکیه، افغانستان و روسیه بوده گفت: در حال حاضر امارات به دنبال گسترش روابط با ایران است و احتمالا هم تسهیلاتی فراهم می شود که بیشتر از این بازار استفاده کنیم.

وی با تأکید بر اینکه تمرکز بیش از حد روی بازار کشورهای همسایه سیاست درستی نیست گفت: اگر به بازارهای کشورهای همسایه وابستگی شدید پیدا کنیم حجم زیادی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان ما گرفتار می شوند و لذا باید هرچه بیشتر محصولات مان را توزیع و بازارهایمان را متنوع تر کنیم.

حسینی درمورد نقش اقتصادی بازارچه ها در رشد اقتصادی کشور گفت: از آنجایی که استان های مرزی از محروم ترین استانها و به شدت نیازمند اشتغال هستند بنابراین باید از ظرفیت تجاری این استانها و اشتراکات فرهنگ و قومی این مناطق با کشورهای همسایه استفاده کرد و تجارت و اقتصاد را رونق داد.

کد خبر: ۱۲۴٬۲۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha