۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۳
سرما و روسیه قیمت های گاز را می لرزانند!
بازارهای گاز در سال ۲۰۲۲ چگونه خواهند بود

سرما و روسیه قیمت های گاز را می لرزانند!

روند افزایشی قیمت گاز در سال جاری میلادی ناشی از افزایش تقاضا برای کاهش آلودگی هوا ومصرف زغال سنگ بود. آیا سال ۲۰۲۲ هم روند افزایش قیمت های گاز مایع ادامه دار است؟

بازار، گروه آب و انرژی: انتظار می رود نوسانات قیمت جهانی گاز طبیعی پس از ۱۸ ماه  از پایین ترین سطح به بالاترین سطح، برای یک سال دیگر ادامه یابد. با شروع افزایش تقاضای گاز در تابستان امسال در میان کاهش ذخایر در آسیا و اروپا پس از یک زمستان طولانی و سرد، قیمت ها در پاییز افزایش یافت و به سطوح بی سابقه ای رسید. این امر باعث شد که صنایع مرتبط با گاز در اروپا مانند فولادسازی، کودهای شیمیایی و تولید آمونیاک به منظور کاهش تبعات ناشی از افزایش قیمت های بالای سوخت، فعالیت های خود را کاهش دهند.

اگرچه قیمت گاز طبیعی ایالات متحده در روزهای اخیر در هاب هنری «Henry Hub» به دلیل پیش‌بینی هوای گرم‌تر در زمستان ودر زمان نگارش این مقاله به کمتر از ۴ دلار در هر میلیون واحد حرارتی انگلیس (۳.۹۲) کاهش یافته است اما قیمت‌ها در اروپا و آسیا همچنان بالا بوده و به زمستان آن مناطق بستگی به این دارد. هر چند که نوع سیاست  گازپروم روسیه نیز در اروپا تاثیر گذار است.

اروپا در حال ورود به فصل زمستان است و ذخایر گاز در پایین ترین سطح خود در نزدیک به یک دهه گذشته است، در حالی که برخی دوره های سرما در هفته های اخیر تقاضا برای گرمایش و تولید برق را افزایش داده و قیمت ها را در مراکز عمده فروشی گاز در اروپا و بریتانیا افزایش داده است

اروپا در حال ورود به فصل زمستان است و ذخایر گاز در پایین ترین سطح خود در نزدیک به یک دهه گذشته است، در حالی که برخی دوره های سرما در هفته های اخیر تقاضا برای گرمایش و تولید برق را افزایش داده و قیمت ها را در مراکز عمده فروشی گاز در اروپا و بریتانیا افزایش داده است. در حال حاضر، سایت‌های ذخیره‌سازی گاز در اروپا ۷۰ درصد پر هستند، در حالی که در ۱۰ سال گذشته به طور میانگین ۸۵ درصد پر شده است. در همین حال، جریان تزریق گاز طبیعی اضافی از روسیه هنوز محقق نشده است، در حالی که پروژه نورد استریم ۲ حداقل چند ماه تا راه اندازی فاصله دارد و بعید است به سطح فعلی ذخیره گاز در اروپا در زمستان امسال کمک کند.

در آسیا هم وضع تقریبا به همین منوال است.   تقاضا در سال جاری به شدت افزایش یافته است و قیمت ال ان جی « LNG » در بازار نقدی  به بالاترین حد خود در چند هفته پیش رسیده است. اگرچه قیمت گاز مایع در بازار نقدی برای تحویل ژانویه ۲۰۲۲ با ۱.۵۰ دلار کاهش به ۳۴.۶۰ دلار به ازای هر میلیون واحد حرارتی انگلیس، (یکای بریتانیایی حرارت(اختصاری BTU) واحد سنتی انرژی است که برابر ۱۰۵۵ ژول انرژی می‌باشد) اما قیمت آن همچنان به اندازه رکورد فصل زمستان گذشته است که در ژانویه ۲۰۲۱ نیز ثبت شد.

چندین منبع تجاری گفتند: خریداران گاز چین با تداوم افزایش قیمت ها و ذخایر فراوان، از خرید لحظه ای گاز مایع عقب نشینی می کنند. همچنین  دولت چین برای سوزاندن اضافی زغال سنگ اغماض می کند و تقاضا برای گاز طبیعی مایع گرانتر را کاهش داده است.

برای چندین دهه، رشد سریع اقتصادی آسیا به معنای افزایش تقاضا برای هیدروکربن ها، عمدتا زغال سنگ و نفت بوده است. با این حال، از آنجایی که دولت ها سیاست هایی را برای مقابله با انتشار گازهای گلخانه ای اتخاذ می کنند، این امر نامطلوب و ناپایدار می شود و به احتمال زیاد در را برای استفاده بیشتر از گازمایع باز می کند. بنابراین، آنچه که امروزه توسعه دهندگان ال ان جی « LNG » را واقعاً هیجان زده می کند، نه تنها تقاضای گاز آسیایی مربوط به پیش بینی های رشد تولید ناخالص داخلی است، بلکه بیشتر با اهداف کاهش کربن و با استراتژی های انرژی هماهنگ است.

سیاست‌های جدیدی که به نفع گاز به جای زغال‌سنگ برای تولید برق است، فرصت‌های بیشتری را برای خریداران در سراسر منطقه ایجاد می‌کند، به‌ویژه در شمال شرق آسیا، جایی که کاهش ذخایر گاز داخلی باعث تشویق واردات LNG در فیلیپین، تایلند و ویتنام می‌شود

سیاست‌های جدیدی که به نفع گاز به جای زغال‌سنگ برای تولید برق است، فرصت‌های بیشتری را برای خریداران در سراسر منطقه ایجاد می‌کند، به‌ویژه در شمال شرق آسیا، جایی که کاهش ذخایر گاز داخلی باعث تشویق واردات ال ان جی « LNG » در فیلیپین، تایلند و ویتنام می‌شود. علاوه بر این، آزادسازی بازارهای گاز در کره جنوبی، تایلند، سنگاپور و مالزی باعث جذب سرمایه گذاران جدید شده است.

سرما و روسیه قیمت های گاز را می لرزانند!

به گفته وود مکنزی، تقاضا برای ال ان جی « LNG » در آسیا در سال جاری ۲۱ میلیون تن افزایش یافته است که نشان از یک بهبود قوی از تأثیر سال گذشته ناشی از همه‌گیری برای بخش تقاضا دارد. چین و به دنبال آن کره جنوبی با حمایت سیاسی قوی که زمینه روشن تری را برای رشد تقاضای گاز مایع  فراهم می کند، پیشتاز است. واردات تنها در سال جاری ۱۳ میلیون تن افزایش یافته است. تامین‌کنندگان گاز مایع  مطمئن هستند که تقاضای گاز در آسیا در سال‌ها و دهه‌های آینده افزایش خواهد یافت و توسعه بیشتر پروژه در این دهه افزایش خواهد یافت. آخرین پروژه ال ان جی  برای دریافت چراغ سبز، پروژه ۱۲ میلیارد دلاری وودساید اسکاربرو و پروژه قطار پلوتو ۲ بود که در پایان نوامبر تصویب شد.

اگر زمستان امسال در آسیا هوا سردتر از حد معمول باشد، می تواند قیمت ال ان جی « LNG » را در بازار نقدی افزایش دهد، اگرچه هزینه های بالاتر واردات می تواند برخی از خریداران حساس به قیمت را به حاشیه ببرد.

اگر زمستان امسال در آسیا هوا سردتر از حد معمول باشد، می تواند قیمت LNG را در بازار نقدی افزایش دهد، اگرچه هزینه های بالاتر واردات می تواند برخی از خریداران حساس به قیمت را به حاشیه ببرد

در اروپا، قیمت گاز همچنان در نوسان است و به آب و هوا و جریان گاز روسیه از طریق خطوط لوله به اروپا بستگی دارد. تاجران از نزدیک هر پیشنهادی را که گازپروم قرار است ظرفیت خط لوله را در خطوط لوله اصلی به آلمان و لهستان را به تعویق بیاندازد، زیر نظر دارند. هر بار که روسیه ظرفیت اضافی قابل توجهی را عملیاتی  نمی کند، قیمت گاز در اروپا بی سابقه می شود. بازار همچنین جریان روزانه گاز طبیعی را از طریق خط لوله یامال-اروپا به دقت دنبال می کند. برای مثال، در ماه نوامبر، عرضه گاز روسیه به اروپا بی‌ثبات بود، زیرا جریان گاز در خط لوله یامال-اروپا از طریق بلاروس به لهستان و آلمان در برخی روزها کم بود یا وجود نداشت، و در برخی مواقع از لهستان به سمت شرق می‌رفت. عدم اطمینان در مورد اینکه گازپروم چه مقدار اضافی در کنار تعهدات قراردادی خود ارسال خواهد کرد، قیمت گاز اروپا را در یک ماه گذشته بی ثبات نگه داشته است.

با محدودیت عرضه گاز طبیعی و عدم قطعیت در مورد اینکه آیا و چه زمانی می توان جریان گاز روسیه را به میزان قابل توجهی افزایش داد، سیستم ها و بازارهای انرژی و گاز اروپا با سخت ترین آزمایش زمستان امسال روبرو هستند. اگر زمستان سرد ۲۰۲۱-۲۰۲۲ مجدداً گاز ذخایر اروپا را تخلیه کند، سال آینده می تواند سال دیگری با نوسانات قیمت گاز طبیعی در اروپا و آسیا باشد و قیمت های بالقوه رکورد جدیدی در راه باشد.

کد خبر: ۱۲۴٬۱۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha