۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۱
پایه تعاون، بر حضور مردم بنا شده است
معاون امور تعاون وزارت کار:

پایه تعاون، بر حضور مردم بنا شده است

مسکنی، معاونت امور تعاون اظهار کرد: زبان گویای تعاونی‌های حمل‌ و نقل برای مطالبه‌گری و بر پایه حضور مردم بنا شده است.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مهدی مسکنی، در نشست اتحادیه‌های سراسری حمل و نقل که در آستانه ۲۶ آذر روز حمل و نقل برگزار شد، گفت: در این روز، مردم به پیام امام راحل (ره) لبیک گفتند و بارها را در بنادر خالی کردند، بنابراین پایه تعاون، بر حضور مردم بنا شده است.

وی ادامه داد: در جایی که منافع جمعی بر منافع فردی ترجیح داده شود امنیت وجود دارد و تعاونی ها بهترین الگو برای اجرای این ایده هستند.

معاون امور تعاون اظهارداشت: تعاونی‌های حمل ‌و نقل از سال ۱۳۴۰ فعالیت خود را آغاز کردند و در حال حاضر ۳۰ درصد بار و ۷۰ درصد افراد را تعاونی‌ها جا به جا می‌کنند.

مسکنی ادامه داد: هنگامی که به اقتصاد مقاومتی فکر می‌کنیم، باید به حمل و نقل به عنوان زیر ساخت توجه شود.

وی افزود: در بخش تعاون، فروش محصولات تعاونی‌ها، اهمیت زیادی دارد،   از این رو، به حمل و نقل توجه ویژه ای می شود.

مسکنی تصریح کرد: آمادگی داریم، تعاونی های دانش بنیان را در حوزه بار، راه‌اندازی کنیم؛ همچنین بانک توسعه تعاون را برای پرداخت تسهیلات تقویت می کنیم چرا که رونق اشتغال به حمل‌ونقل وابسته است.

حمل ونقل، موثرترین بخش‌ تعاون در کشور
همچنین علیرضا ناطقی، مدیرکل دفتر تعاونی های خدماتی در این نشست گفت: حمل ونقل، از موثرترین بخش‌های تعاون در کشور است که در راستای منافع ملی خدمت می کند.

وی هدف از برگزاری این نشست را، بررسی مشکلات و ارائه پیشنهادات برای بهبود وضعیت تعاونی ها و بخش حمل ونقل کشور دانست.

به گفته مدیرکل دفتر تعاونی های خدماتی، در حال حاضر ۲ هزار و ۲۰۰ تعاونی فعال در بخش حمل و نقل وجود دارد که ۵۲۱ تعاونی در حمل ونقل زمینی، یک هزار و ۳۰۰ تعاونی زمینی مسافر و ۳۸۰ تعاونی حمل و نقل دریایی خدمات عمومی ارائه می‌دهند.

وی افزود: تعاونی‌های حمل ونقل بالغ بر ۵۵ هزار و ۵۰۰ نفر اشتغال‌زایی کرده اند.

امیدوارم به تلاش های حوزه حمل و نقل ارج نهاده شود
حمیدرضا شهرکی، معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در این نشست، اظهار امیدواری کرد: تلاش‌های فعالان حوزه غیردولتی در حمل و نقل مسافر و کالا در حوزه جاده‌ای و شهری ارج نهاده شود.

وی ادامه داد: برای نوسازی ناوگان حمل و نقل از سه ردیف بودجه‌ای استفاده می‌کنیم. برای بازسازی ناوگان، تسهیلات در تبصره ۱۸ درنظر گرفته شده که برای نوسازی اتوبوس و مینی‌بوس استفاده می‌شود.

مدیرکل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اظهار کرد: بخش تعاونی را تقویت خواهیم کرد.

۵۰ درصد رانندگان حمل و نقل حوزه شهری فاقد بیمه حمایتی
رجایی مدیرعامل اتحادیه های تاکسیرانی گفت: در حوزه حمل و نقل، بیمه رانندگان و نوسازی بسیار مهم است،   ۵۰ درصد رانندگان حمل و نقل حوزه شهری فاقد بیمه حمایتی هستند و از سال ۹۲ تا به حال امکان بیمه راننده جدید وجود نداشته است، در حال حاضر ۲۳۰ هزار خودرو فرسوده وجود دارد و باید بستر نوسازی این ناوگان فرسوده فراهم شود.

وی اضافه کرد: در کمیسیون عمران، طرحی در قالب اصلاح قانون توسعه حمل و نقل و مصرف سوخت در حال پیگیری است و این لایحه به برنامه هفتم تعمیم داده می شود که با اصل ۴۴ قانون اساسی و کوچک سازی دولت مغایرت دارد.

رجایی ادامه داد: در بخش حمل و نقل از سال ۱۳۴۰ تا دهه ۶۰، متولی حمل و نقل عمومی، تعاونی ها بودند و در حوزه شهری روزانه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان تبادلات مالی برای کرایه در جریان است که امکان مدیریت این بخش توسط بانک رفاه امکانپذیر است.

وجود ۴۰۰ هزار کارت هوشمند کامیون در حمل و نقل جاده‌ای
ابراهیمی، مسئول شرکت‌های تعاونی کامیون داران و حمل‌ و نقل بین‌المللی گفت:  در حال حاضر ۴۰۰ هزار کارت هوشمند کامیون، در حمل و نقل جاده‌ای وجود دارد که با مشکلات عدیده‌ای روبه رو هستند، لاستیکی که ۵ میلیون تومان بود در حال حاضر ۴۵ میلیون تومان است و این بزرگ‌ترین مشکل ماست.

شرایط نامناسب بخش حمل و نقل
احمدرضا عامری، رئیس هیات مدیره اتحادیه شرکت‌های تعاونی  مسافربری کشور در این نشست گفت: بخش تعاون در کشور مظلوم و محروم است و افرادی که به نوعی در ارتباط با این بخش هستند نیز از محرومان به حساب می آیند.

وی افزود: بخش حمل و نقل در شرایط نامناسبی به سر می برد و از نظر ناوگان با قیمت های بسیار سرسام آور روبرو هستیم، باید شرایطی فراهم شود که امکان رشد و توسعه حمل و نقل در کشور مهیا شود.

عامری با اشاره به این که سیستم حمل و نقل در دهه های گذشته، امتحان خود را پس داده است و در شرایط بسیار سخت اقتصادی، خدمات در کشور ارائه کرده است، اضافه کرد: باید توجه داشت که حمل و نقل در گرانی اجناس نقش اثرگذاری ندارد.

وزارت تعاون، به بخش حمل و نقل توجه کند
غضنفری، مدیرعامل اتحادیه اتوبوسرانی کشور گفت: توقع این است که دولت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به بخش شرکت های تعاونی حمل نقل توجه لازم را داشته باشند.

تعاونی ها، باید حمایت شوند
حاج محمد علی، مدیرعامل سواری کرایه بین شهری نیز در ادامه این نشست گفت: در بخش تعاون، اگر حمایتی وجود نداشته باشد و علاقه به ایجاد تعاونی از بین برود، شاهد از بین رفتن تعاونی ها در کشور خواهیم بود.

وی گفت: اگر حمایت های اقتصادی از طرف دولت به بخش تعاون تعلق نگیرد، آسیب های فراوانی به حوزه تعاون وارد خواهد شد.

با حمایت حمل و نقل، امکان رشد و توسعه امکان‌پذیر است
محمد خان بلوکی، مسئول اتحادیه کامیون داران کشور و عضو هیات ریسه اتاق تعاون تهران عنوان کرد: در حال حاضر ۳۶۵ هزار دستگاه کامیون جاده ای در حال فعالیت هستند که ‌۳۰ درصد این حمل و نقل در بخش تعاون صورت می گیرد.

وی افزود: گرانی ماشین ها، نیز یکی از مشکلات بزرگ کامیون و قطعات مورد نیاز کامیون‌داران است،   در صورت حمایت های لازم، امکان رشد و توسعه حمل و نقل امکان‌پذیر است.

در ابتدای این نشست مدیران عامل اتحادیه‌های سراسری حمل و نقل مشکلات کاری خود از قبیل فرسودگی، مشکلات دریافت نرخ کرایه، وام رانندگان، گرانی خودروهای جدید، کمبود منابع تعاونی‌های حمل و نقل را بیان کردند.

کد خبر: ۱۲۴٬۰۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha