۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۵
لایحه بودجه به ریزش شاخص بورس ربطی نداشت| پالس های مثبت بودجه به بازار بورس کدامند؟
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

لایحه بودجه به ریزش شاخص بورس ربطی نداشت| پالس های مثبت بودجه به بازار بورس کدامند؟

جیهانی کارشناس بورس گفت: مذاکرات در روند بازار ارز بیشتر از بازارهای دیگر از جمله بازار بورس تاثیر می گذارد و بودجه هم تاثیری در ریزش بورس نداشت.

بازار؛ گروه بورس: حمیدرضا جیهانی تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با بازار،   بر این باور است که کاهش فروش اوراق و درآمدهای بیشتر دولت ازمحل های دیگر  پالس های مثبتی است که از بودجه می توان برای سال آینده دریافت کرد.

این کارشناس بازار بورس درباره ریزش شاخص های بورس در هفته گذشته گفت: به نظر من، ریزش شاخص بورس هیچ ربطی به ارائه لایحه بودجه نداشت. اتفاقا تمام عدد و رقم‌هایی که درباره بودجه و نسبت به بازار سرمایه می بینیم عدد و رقم‌های مثبت و حمایتی است و مشکل بازار سرمایه جای دیگری است.

وی ادامه داد: مشکل بازار سرمایه به از بین بردن اعتمادها و عدم ارتباط سازی گذشته برمی گردد. سهامداران و فعالان بازار سرمایه نسبت به بازار بی اعتماد شده اند. در بودجه شاهد هستیم که توجه خوبی به این بازار شده است. در بودجه سال آینده برای شرکت‌ها و اشخاص حقوقی مالیات بر سود سپرده‌های بانکی دیده شده و این می تواند برای شرکت‌هایی که در حوزه سرمایه هستند مؤثر باشد که آن سپرده‌های بانکی به سمت و سوی سهام و سرمایه گذاری بیاید یا مثلا بحث ثابت بودن نرخ خوراک و نرخ سوخت برای شرکت ها از مؤلفه‌های خیلی مثبتی است که می تواند خبرهای خوبی برای بازار سرمایه داشته باشد.  هر کدام از این خبرها می تواند بازار را سراسر سبز پوش کند ولی در حال حاضر بازار سرمایه یک فضای هیجانی و بی اعتماد است چون سهامداران و فعالان بازار آینده را می خرند و نسبت به بازار بی اهمیت شده‌اند.

او در پاسخ به این پرسش که برخی براین باور هستند یکی از مهمترین سیگنال‌های منفی بازار افزایش قیمت گاز برای صنایع در بودجه ۱۴۰۱ است، تصریح کرد: به نظر من، ما باید مدیریت حاشیه سود بنگاه‌ها را در نظر بگیریم و ببینیم که این مدل سازی به چه سمت و سویی می رود و از طرف دیگر باید نگاه ملی به این موضوع داشته باشیم. ما باید به سمت و سوی یک اقتصاد واقعی بدون هرگونه ترجیح دهی و اولویت دهی به گروه‌های خاص برویم. اگر اینها به صورت رقابتی ارائه شود بهره‌وری در اقتصاد ما افزایش پیدا خواهد کرد.

زمانی ما می توانیم در مورد کسری بودجه قضاوت کنیم که عملکرد دولت را بینیم.  ولی سیگنال خیلی مثبتی که الان دولت به بازار سرمایه و در بودجه سال جدید ارائه داده این است که فروش اوراق را به کمتر از نصف رسانده است

این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به روند مذاکرات در بورس گفت: من اعتقاد دارم بازار از بس که در جریان اخبار و روندهای منفی و ناامید کننده بوده، نسبت به هر گونه خبر مثبتی هم کاملا بی تفاوت است و بی حس شده است. به نظر من، مذاکرات در بالانس شدن شاخص های بورس هیچ تاثیری نگذاشته است. در چند روز اخیر قیمت دلار کاهش پیدا کرده و به کانال ۲۹ هزار تومان وارد شده ولی در زمانی که ارز افزایش پیدا کرد بازار بورس واکنش خاصی را نشان نداد و حتی منفی نشد. می توان اینگونه عنوان کرد مذاکرات در روند بازار ارز بیشتر تاثیر می گذارد تا بازارهای دیگر از جمله بازار بورس.

جیهانی در پاسخ به این پرسش که خیلی ها براین باور هستند که دولت کسری بودجه خود را از طریق بورس تامین می کند این موضوع را چطور تحلیل می کنید؟ اذعان کرد: کسری بودجه یک بحث است و فروش دارایی‌ها و تامین مالی مصوب از محل بازار سرمایه بحث دیگری است. زمانی ما می توانیم در مورد کسری بودجه قضاوت کنیم که عملکرد دولت را بینیم.  ولی سیگنال خیلی مثبتی که الان دولت به بازار سرمایه و در بودجه سال جدید ارائه داده این است که فروش اوراق را به کمتر از نصف رسانده است. یعنی به ۸۸ هزار میلیارد تومان رسانده که نکته مثبتی بشمار می آید و بازار باید به این توجه کند.

او در پایان خاطرنشان کرد: فروش اوراق در دوره قبل ۱۳۹ هزار میلیارد  بود و در لایحه سال آینده ۳۳ درصد درآمدها از انتشار اوراق برای دولت کاهش پیدا کرده  و در مقابل درآمدهای مالیاتی را از طریق پایه‌های مالیاتی جدید افزایش داده،  اما باز هم می بینیم که در حوزه‌های بازار سرمایه نگاه کسری بودجه نیست و از طرف دیگر تراز عملیاتی بودجه حدودا ۳۵ درصد نسبت به تراز سال ۱۴۰۰ مثبت‌ شده که این نشان دهنده این است دولت در سال آینده با کسری کمتری مواجه باشد و قاعدتا فشاری به بازار سرمایه وارد نخواهد شد.

کد خبر: ۱۲۴٬۰۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha