۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۰
پیش‌بینی فروش نفت با واقعیت فاصله دارد| افزایش درآمدهای مالیاتی
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

پیش‌بینی فروش نفت با واقعیت فاصله دارد| افزایش درآمدهای مالیاتی

سمنان- همتیان، کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بودجه سال آتی که از سوی دولت تحویل مجلس شد، عالی بسته شده اما یک نقطه ابهام و اشکال دارد، گفت: بودجه عالی است اما فروش نفت به نظر با واقعیت فاصله دارد.

حسن همتیان در گفتگو با خبرنگار بازار، درباره بودجه سال آینده که از سوی دولت سیزدهم تقدیم مجلس شورای اسلامی شد، تاکید کرد: بودجه نکات مثبت خوبی دارد از جمله اینکه کمی انقباظی و ریاضتی بسته شده و در آن تلاش شده که بیشترین استفاده از مالیات شود تا درآمد های دولت افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه رقم کل بودجه سه هزار و ۶۳۱ هزار میلیارد تومان اعلام شده که بیشتر از سال قبل است اما باید در نظر داشت که تاکید بر مالیات نقطه خوب بودجه محسوب می شود، ابراز کرد: برای نخستین بار ردیف مستقل برای صندوق تثبیت بازار سرمایه لحاظ شد و این یک نکته مثبت خوب در بودجه سال ۱۴۰۱ است که توسط دولت سیزدهم لحاظ شده است.

معافیت های مالیاتی بودجه جدید
کارشناس اقتصادی و سرمایه گذاری با بیان اینکه در بودجه سال آینده صادرکننده‌ای که ارز را بازگرداند، معاف از مالیات است که این امر به تشویق صادرات نیز منجر خواهد شد و امر خوبی است، تاکید کرد: به شرطی این موضوع به خوبی کمک خواهد کرد که نظارت بر صادرات و هم واردات نیز صورت گیرد تا درگیر رانت نشویم.

رقم کل بودجه سه هزار و ۶۳۱ هزار میلیارد تومان اعلام شد

همتیان با بیان اینکه بودجه ریاضتی و خوب بسته شده و مفروض آن هم عدم رفع تحریم ها است که واقع بینی خوبی در آن دارد، گفت: در کل دولت سیزدهم نشان داده که واقع بینی بهتری نسبت به دولت دوازدهم دارد و این امر در بودجه نیز دیده می شود.

وی با بیان اینکه بودجه به طرز محسوسی نشان می دهد که دولت چندان به رفع تحریم ها امید ندارد وگرنه در قیمت و فروش نفت تغییراتی را شاهد می بودیم، ابراز داشت: این امر نشان می دهد که دولت سیزدهم به درستی به طرف غربی خود در مذاکرات اعتماد ندارد.

پیش بینی کاهش قیمت نفت در سال آینده
کارشناس اقتصادی با بیان اینکه نکته منفی که به نظر من در بودجه وجود دارد، صادرات نفت است که کمی به نظر خوش بینانه در نظر گرفته شده است، تاکید کرد: تمام بودجه واقع گرایانه بسته شده به جز همین یک مورد که دولت تصور می کند می تواند روزانه  یک میلیون ۲۰۰ هزار بشکه نفت صادر کند که کار بسیار بسیار دشواری است و به عقیده من می بایست کمی در این خصوص تحقیق بیشتری صورت می گرفت.

برای نخستین بار ردیف مستقل برای صندوق تثبیت بازار سرمایه لحاظ شد

همتیان با بیان اینکه قیمت هر بشکه نفت ۶۰ دلار بسته شده که این در کنار صادرات روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت اگر عملی شود نور علی نور است اما به نظر من کمی دور از انتظار است که با چنین تحریم هایی بتوانیم صادرات نفت را افزایش دهیم لذا احتمالا دولت بر روی کشور های بلوک شرق و همسایه مانند لبنان و چین و ... حساب ویژه ای باز کرده که البته درست است اما باید دید که می توان این حجم از نفت را فروخت و آیا قیمت نفت روز ۶۰ دلار می ماند.

وی با بیان اینکه پیش بینی من از سال آتی کاهش قیمت نفت است اما امیدواریم این امر رقم نخورد و دولت موفق شود صادرات را به بالای یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز برساند، تاکید کرد: در این صورت گشایش های خوبی در کشورمان رخ خواهد داد.

کارشناس اقتصادی با بیان اینکه نکته مثبت دیگر بودجه این است که درآمدهای مالیاتی دولت ۶۲ درصد افزایش می‌یابد، تاکید کرد: این افزایش درآمد بسیار کمک کننده خواهد بود و دولت وقتی درآمدهای خود را افزایش یافته ببیند دیگر دست از سر بانک مرکزی و استقراض و مردم بر می دارد.

کد خبر: ۱۲۳٬۹۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha