۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
نشست مجازی روسای جمهور چین و روسیه| تقویت ثبات استراتژیک جهانی

نشست مجازی روسای جمهور چین و روسیه| تقویت ثبات استراتژیک جهانی

به منظور تحکیم و تقویت روابط چین و روسیه، شی جین پینگ در پکن با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دیداری مجازی خواهد داشت.

به گزارش بازار؛ شی جین پینگ در تلاش برای تحکیم و تقویت روابط چین و روسیه امروز چهارشنبه در پکن با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دیداری مجازی خواهد داشت.

وانگ ونبین سخنگوی وزارت امور خارجه در روز دوشنبه اعلام کرد که در این دیدار، شی و پوتین به توسعه روابط دوجانبه در سال جاری و نتایج حاصل از همکاری دوجانبه نگاه و برای توسعه روابط در سال آینده برنامه ریزی خواهند کرد.

وانگ در یک کنفرانس خبری روزانه در پکن گفت که دو رهبر همچنین در مورد موضوعات مهم بین المللی و منطقه ای مورد توجه دوجانبه گفتگو خواهند داشت.

وانگ همچنین تصریح کرد که این نشست مطمئناً احترام متقابل سطح بالا بین دو کشور را بیشتر کرده، هماهنگی استراتژیک پشت به پشت و همکاری های پیرامون و عمل گرایانه آنها را به طور موثر ارتقاء خواهد داد و ثبات و انرژی مثبت بیشتری را به جهان دارای هرج و مرج تزریق خواهد کرد. 

به گفته وانگ، شی و پوتین از سال ۲۰۱۳ تاکنون ۳۶ بار با یکدیگر دیدار کرده اند که این امر منجر به توسعه مستمر روابط دوجانبه شده است.

در آخرین دیدار خود که در ماه ژوئن از طریق لینک ویدئویی برگزار شد، سران دو کشور از تمدید پیمان حسن همجواری و همکاری دوستانه چین و روسیه خبر دادند. سال جاری نیز بیستمین سالگرد امضای معاهده ای است که ایده ادامه دوستی دوجانبه را در طول نسل ها مطرح کرده است.

رهبران دو کشور اهمیت زیادی برای روابط دوجانبه قائل هستند. در مارس ۲۰۱۳، شی یک سفر دولتی به روسیه داشت و این کشور را به اولین ایستگاه از اولین سفر خارجی خود به عنوان رئیس جمهور چین تبدیل کرد.

در ژوئن ۲۰۱۹، شی هشتمین سفر خود را از سال ۲۰۱۳ به روسیه انجام داد. در این سفر، چین و روسیه بیانیه مشترکی برای توسعه همکاری استراتژیک جامع خود به منظور هماهنگی برای دوره جدید و بیانیه مشترک دیگری در جهت تقویت ثبات استراتژیک جهانی صادر کردند.

علاوه بر روابط قوی سیاسی، چین و روسیه نیز رشد قابل توجهی در روابط تجاری داشته اند. بر اساس اعلام وزارت بازرگانی، تجارت دوجانبه کالا در ۱۰ ماهه امسال به ۱۱۵.۶ میلیارد دلار رسید که از کل ارزش سال گذشته فراتر رفت و رکورد زد.

به گفته این وزارتخانه، طی ۱۰ ماه اول سال جاری، سرمایه گذاری مستقیم چین در روسیه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۹.۱ درصد افزایش یافته است.

کد خبر: ۱۲۳٬۷۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha