۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۳:۲۹
تورم؛ مرگ تولید، تولد سوداگری
کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد

تورم؛ مرگ تولید، تولد سوداگری

اگر دولت‌ها برای جبران کسری بودجه به سراغ چاپ پول بروند، تورم افزایش پیدا می‌کند، در نتیجه تولید از چرخه اقتصاد خارج و سوداگری منطق حاکم بر بازار می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، هادی حق‌شناس کارشناس مسائل اقتصادی گفت: اقتصاد ایران باید از اقتصاد بانک محور به سوی اقتصاد بازار سرمایه سوق داده شود. نباید تمرکز و وابستگی اقتصاد کشور به بانک‌ها باشد زیرا بازار سرمایه گزینه و مولفه‌ مهمی برای رونق تولید در کشور است.

وی در پاسخ به این سوال که دولت برای جبران کسری بودجه از چه راه‌هایی باید بهره‌مند شود، گفت: کسری بودجه در مرحله اول مهم نیست، زیرا دولت‌های مختلف همواره با آن مواجه بوده‌اند، اما وقتی صحبت از راه‌های تامین آن به میان می‌آید، موضوع حائز اهمیت می‌شود.  

حق‌شناس تاکید کرد: دلیل ایجاد کسری بودجه در صورتی که مربوط به بودجه عمرانی کشور باشد، نه تنها مضر نیست بلکه مفید هم به حساب می‌آید، ولی چنانچه علت آن افزایش هزینه‌های جاری کشور باشد، بدون شک به ضرر اقتصاد ملی تمام خواهد شد.

این کارشناس امور اقتصادی یادآور شد: منشاء تورم در اقتصاد ایران همواره افزایش پایه پولی و رشد نقدینگی برای تامین کسری بودجه است که عوارض متعددی چون تورم را به دنبال دارد.

حق‌شناس تصریح کرد: یکی از مهمترین عوارض تورم این است که مردم برای حفظ دارایی‌های خود به سمت خرید کالاهای سرمایه‌ای حرکت می‌کنند و نسبت به تولید بی‌توجه می‌شوند. به عبارت دیگر؛ اگر دولت برای جبران کسری بودجه به سراغ چاپ پول برود افزایش تورم قطعی خواهد بود، در نتیجه تولید از چرخه اقتصاد خارج و سوداگری منطق حاکم بر بازار می‌شود.

این کارشناس امور اقتصادی خاطر نشان کرد: فروش اموال دولتی و مولدسازی و کاهش هزینه‌های جاری از جمله مواردی است که به دولت کمک می‌کند کسری بودجه خود راجبران کند.

وی در پایان با اشاره به فروش اوراق بدهی از سوی دولت عنوان کرد: کاهش میزان فروش اوراق بدهی از سوی دولت که در بودجه ۱۴۰۱ به طور محسوس دیده می‌شود، گواه بر تلاش دولت سیزدهم برای حرکت در مدار منطق اقتصاد پویا و هدایت سرمایه‌ها به بازار سرمایه و خرید سهام است.

کد خبر: ۱۲۳٬۵۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha