۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۸
چرخش اساسی در اقتصاد
پژوهشکده پولی و بانکی گزارش داد؛

چرخش اساسی در اقتصاد

دولت سیزدهم به درستی قدم در مسیری گذاشته که شاید بتوان آن را جراحی بزرگ اقتصادی نامید و امیدوار بود حداقل در میان مدت شاهد تغییرات اساسی در بخش‌های مختلف اقتصادی باشیم.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، بیش از ۳ ماه از آغاز به کار دولت سیزدهم می‌گذرد و شرایط به گونه‌ای تغییر کرده است که گویی جراحی بزرگ در راه است. مسئولان از تغییر و تحولات می‌گویند و رئیس دولت نیز بر مهار تورم و دستاورد مهم عدم استقراض از بانک مرکزی تاکید دارد. اقتصاد ایران با اصلاح چند شاخص کلان اقتصادی می‌تواند رشد کند که مهم‌ترین آنها تورم، افزایش تولید و توسعه صادرات است.

با این ۳ مولفه و تحول اساسی در عملکردها می توان شرایط به را گونه‌ای تغییر داد که شاهد احیای اقتصاد از این حالت بیمارگونه باشیم و بتوانیم به نقطه ثبات برسیم. از سوی دیگر، معضل همیشگی اقتصاد ایران یعنی کسری بودجه نیز یکی از مسائل مهمی است که در لایحه بودجه ۱۴۰۱ شاهد کاهش کسری تراز عملیاتی از ۴۶۴‌ هزار میلیارد تومان به ۳۰۰‌ هزار میلیارد تومان هستیم که می‌تواند میزان کسری بودجه و نااطمینانی در فضای اقتصاد را کاهش دهد. این در حالی است که به گفته کارشناسان، ریشه تورم هم در کسری بودجه است و زمانی که دولت بودجه را با کسری می‌بندد فشار به سیستم بانکی و بانک مرکزی می‌آورد که خود موجب بروز آسیب‌های دیگر خواهد شد.

مهار تورم در حال حاضر به یکی از مهم‌ترین اولویت‌های دولت بدل شده به به نحوی که همین ماه، نقشه راه ۲ سال آتی برای رونق تولید همزمان با کاهش تورم با عنوان «نقشه راه رشد غیرتورمی» از سوی وزارت اقتصاد منتشر شد. دولت همچنین بر عدم استقراض از بانک مرکزی به عنوان مهم‌ترین عامل در ایجاد تورم، تاکید و تمرکز ویژه دارد که بنابر پیش بینی‌ها و همچنین اظهار نظر اخیر سید مسعود میر کاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه تورم در سال آینده کاهش خواهد یافت. میرکاظمی در این باره گفت: روند کاهشی تورم را امسال شروع کردیم و در مهر ماه چهار و نیم واحد درصد کاهش تورم نقطه‌ای داشتیم و در آبان هم سه و نیم واحد درصد کاهش تورم نقطه‌ای داشتیم و همین روال ادامه پیدا خواهد کرد. سال آینده این هدف را مطمئن‌تر مدیریت خواهیم کرد.

موضوع مهم و تاثیرگذار بعدی در اقتصاد کشور، صادرات غیرنفتی است که می‌تواند حتی به تنهایی سکوی پرشی برای رشد اقتصادی باشد. از صادرات غیرنفتی به عنوان راه نجات اقتصاد کشور هم یاد می‌شود اما در این مسیر چالش‌هایی وجود دارد که در صورت اصلاح می‌توان به ناجی بودن این بخش از اقتصاد امیدوار بود. یکی از چالش‌های اساسی حال حاضر صادرکنندگان، بازگشت ارز صادراتی و روش‌های مختلفی است که برای آن تعریف شده که در همین باره رئیس سازمان توسعه تجارت از تدوین نقشه راه این سازمان برای حمایت از صادرکنندگان و رفع مشکلات پیش روی آنها خبر داد و گفت: کارگروه مشترکی با بانک مرکزی برای رفع مشکلات بازگشت ارز صادراتی تشکیل شده است.

از سوی دیگر وزیر صمت نیز از نهایی شدن طرح جامع تجارت تا پایان سال خبر داده و می‌گوید: با تدوین نهایی طرح جامع تجارت خارجی، موانع و مشکلات صادرات و واردات به سرعت رفع خواهد شد و مبادلات تسهیل می‌شود.

علاوه بر اینها، با رشد صادرات غیرنفتی، تولید نیز به رونق نزدیک‌تر می‌شود و هم با افزایش در این بخش مواجه می‌شویم و هم نرخ بیکاری متاثر از این موضوع کاهش می‌یابد. تمام این موارد مانند حلقه‌های یک زنجیر به هم متصل‌اند، بنابراین با اصلاح بخشی از اینها می‌توان شاهد تغییر و تحولات اساسی در اقتصاد بود که خوشبختانه به نظر می‌رسد دولت به درستی قدم در مسیر اصلاحات گذاشته است و ما شاهد چرخش اساسی در اقتصاد هستیم.

کد خبر: ۱۲۳٬۵۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha