۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۵
کاهش وابستگی به خارجی ها با استفاده از ظرفیت‌ شرکت‌های کشاورزی
رئیس فراکسیون توسعه متوازن کشور مجلس مطرح کرد

کاهش وابستگی به خارجی ها با استفاده از ظرفیت‌ شرکت‌های کشاورزی

رئیس فراکسیون توسعه متوازن کشور گفت: با توجه به وابستگی ما در برخی از محصولات استراتژیک به خارج از کشور، از وزارت جهاد کشاورزی انتظار می رود در این خصوص هدف‌گذاری لازم را انجام دهد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، محمد خدابخشی رئیس فراکسیون توسعه متوازن کشور در برنامه زنده «در مسیر توسعه» که پیش از ظهر روز (دوشنبه، ۲۲ آذر ماه) از شبکه رادیویی فرهنگ با موضوع «گسترش شهرک های کشاورزی» پخش شد، در این خصوص گفت: بخش کشاورزی یکی از بخش های مهم اقتصاد ایران است و این بخش به طور خاص بخش ایجاد شهرک کشاورزی همیشه در برنامه‌های توسعه مورد توجه بوده است.

بیشتر شرکت های ایجاد شده در کشور گلخانه ای هستند
نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ماده ۱۹۴ برنامه پنجم توسعه گفت: بر اساس این ماده در برنامه پنجم توسعه ۱۰ سال است که شرکت شهرک‌های کشاورزی ایران آغاز به کار کرده است و در همین مدت  نزدیک به ۲۹۵ شهرک کشاورزی در سراسر کشور ایجاد کرده است که بر اساس آمارها بیشترین تعداد شهرک کشاورزی ایجاد شده در استان‌هایی مثل خراسان جنوبی و همدان و فارس است و کمترین تعداد ایجاد شده در استان های مرکزی، البرز، تهران است.

خدابخشی افزود: نزدیک به ۸۵ درصد از شرکت های کشاورزی ایجاد شده شهرک های گلخانه ای هستند و تعداد کمی از این شرکت ها در رابطه با دامپروری فعالیت می کنند.

وی افزود : با توجه به وابستگی ما در برخی از محصولات استراتژیک به خارج از کشور، از وزارت جهاد کشاورزی انتظار می رود در این خصوص هدف‌گذاری لازم را انجام دهد تا وابستگی به خارج از کشور را به حداقل برسانیم و بتوانیم از ظرفیت شرکت های صنعتی استفاده کنیم.

رئیس فراکسیون توسعه متوازن مجلس با اشاره به مزایای شهرک های کشاورزی افزود: برای افرادی که در این حوزه فعالیت می کنند تسریع در انجام سرمایه‌گذاری، سهولت فضای کسب و کار، ایجاد زیرساخت‌ها و صدور مجوزها از جمله مواردی هست که در این شهرک ها به سرعت برای آنها رخ می دهد زیرا یک متقاضی بخواهد خود این موارد را انجام دهد یک روند زمان بر است.  

موارد مغفول مانده در شهرک های کشاورزی مورد توجه قرار گیرد
خدابخشی تاکید کرد : اما جدا از مزایا، مواردی همچون گرفتن تسهیلات، مشاوره ... در این شرکت ها مغفول مانده  است که لازم است شرکت شهرک های کشاورزی مشابه کاری که در شرکت شهرک‌های صنعتی انجام می شود آن ها را مورد توجه قرار دهند در شهرک های صنعتی گاها کلینیک راه اندازی کرده و به شهرک هایی که استقرار پیدا می کنند مشاوره می دهند و برای دریافت تسهیلات برای این شهرک ها رایزنی های لازم را انجام می دهند که این موارد حلقه مفقوده شهرک های کشاورزی است.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اعلام اینکه یکی دیگر از مشکلات موجود در این شهرک‌ها عدم توسعه زنجیره ارزش است افزود: این موارد باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد  و حمایت های لازم از واحدهای مستقر شده انجام شود و بر تولید زراعی و باغی در اراضی درجه یک تمرکز شود زیرا برخی از شهرک‌های ایجاد شده در زمین ‌های درجه ۳ هست و هیچ محدودیتی برای انجام فعالیت در زمین های درجه یک وجود ندارد.

خدابخشی با اشاره به عدم وجود نظارت کافی بر فعالیت های در حال اجرا در شهرک های کشاورزی افزود: در این شهرک ها زیرساخت های مناسب در اختیار متقاضیان قرار می گیرد و سوال اینجاست که چرا  وقتی که ما در شرایط تحریمی به برخی محصولات اساسی که وابسته به خارج از کشور هستیم در این شهرک ها هدف گذاری نمی شود تا خود این محصولات را تولید کنیم.

از دانش آموختگان کشاورزی در این شهرک ها استفاده شود
وی تاکید کرد: یکی دیگر از نقاط ضعف این شهرک ها عدم به کارگیری دانش آموختگان است بر اساس آماری که وجود دارد افرادی که در سراسر کشور در این شهرک ها مشغول به کار هستند تنها تعداد اندکی از آنها دانش آموخته کشاورزی هستند پس اگر از دانش آموختگان این رشته در این شهرک ها استفاده کنیم بهره وری بیشتری خواهند داشت.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی  باید الگوی کشت بهینه را به کشاورزان ارائه دهد تا همه به این سمت حرکت کنند وزارت کشاورزری می تواند از ظرفیت های خود که یکی از آنها همین شهرک های کشاورزی است کشت بهینه را شروع کند و  با توجه به نیاز به سایر قسمت‌ها نیز انتقال دهد.

نماینده مردم الیگودرز در خصوص یارانه هایی که برای تامین نهاده های دامی و کشاورزی پرداخت می شود گفت :در ماه  بیش از یک میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداخت می شود که بخش عمده آن مربوط به نهاده‌های دامی و کشاورزی است یعنی روزانه بیش از هزار میلیارد تومان از جیب مردم ایران به خاطر وابستگی کشور به خارج از کشور برای محصولات استراتژیک پرداخت می شود بنابراین لازم است فعالیت هایی که رفع وابستگی  و ایجاد اشتغال می کنند در اولویت ما باشند در شرکت شهرک های کشاورزی هدف گذاری کنند که وابستگی ها به حداقل برسد.

وی افزود : بر اساس آمار در  شهرک سراسر کشور توجه به انبارداری نشده است وقتی که ما به تولید سبزی و صیفی جات تاکید می کنیم باید برای نگهداری آنها سردخانه نیز تعریف شود و موارد مانند حمل و نقل، بازاریابی آنها نیز مورد توجه باشد.

خدابخشی در پایان تاکید کرد: باید صنایع تبدیلی و تکمیلی در این شهرک‌ها مورد توجه باشد و هدف گذاری ها برای کاهش وابستگی به خارج از کشور صورت پذیرد و وزارت کشاورزی برای افزایش عملکرد در هکتار و کاهش شکاف عملکرد محصول تلاش کند در  اساسنامه شرکت شهرک‌های کشاورزی محدوده به فعالیت در اماکن بسته نشده اند و امکان فعالیت در فضای باز وجود دارد ما نیز حمایت خواهیم کرد.

وزارت کشاورزی کمک حال کشاورزان باشد
در ادامه مهرداد گودرزوند چگینی در این مورد گفت: در خصوص کشاورزی و یکپارچه سازی کشاورزان توسعه به صورت کندی پیش می رود و روند رو به رشدی ندارد و باید این بخش مورد توجه باشد.

وی افزود : واگرا بودن بخش های مختلف کشاورزی یکی دیگر از مشکلات این بخش است و ما هنوز نتوانسته ایم به سمت کشاورزی مدرن برویم و لازم است بخش های مختلف وزارت کشاورزی یک بازنگری اساسی در سیاست های خود داشته باشد و کمک حال کشاورزان باشند.

ایجاد شهرک های گلخانه ای  باعث کنترل منابع کشور می شود
در ادامه محمدرضا دشتی اردکانی در این خصوص گفت: با توجه به اینکه استان یزد و خصوصا حوزه انتخابیه من شهرستان اردکان از منابع محدود آب برخوردار هستند با این وجود متاسفانه شهرک های گلخانه ای در منطقه مورد توجه قرار نگرفته است و موجب شده است با توجه به محدودیت های آبی و برقی تعداد زیادی از درختان پسته در معرض خشک شدن قرار بگیرند.

وی تاکید کرد: باید در کشور با توجه به محدودیت های آبی  موجود به سمت شهرک‌های گلخانه ای برویم و این شهرک ها موجب ارتقا صنعت کشاورزی می شوند و می توانیم مدیریت منابع آب و خاک را در این شهرک ها انجام دهیم.

همچنین علیرضا بزرگی مدیرعامل شرکت شهرک های کشاورزی و فرزاد زلقی عضو هیئت مدیره این شرکت از مهمانان برنامه بودند که نظرات خود را در این مورد مطرح کردند.

کد خبر: ۱۲۳٬۴۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha