۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۵
تصویب آیین نامه اجرایی ثبت و تکمیل اطلاعات اموال غیرمنقول دستگاه‌های اجرایی
در جلسه هیات دولت انجام شد؛

تصویب آیین نامه اجرایی ثبت و تکمیل اطلاعات اموال غیرمنقول دستگاه‌های اجرایی

هیات دولت، آیین نامه اجرایی مربوط به ثبت و تکمیل اطلاعات اموال غیرمنقول دستگاه‌های اجرایی در سامانه جامع اموال دستگاه‌های اجرایی (سادا) را تصویب کرد.

به گزارش بازار، هیات وزیران در این جلسه با توجه به اهمیت شناسایی، ثبت و تمرکز و یکپارچه سازی اطلاعات اموال غیرمنقول دولت و ضرورت شفاف سازی، ساماندهی و مدیریت اموال و دارایی‌های خود، آیین نامه اجرایی بند (ج) تبصره (۱۲) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور را به تصویب رساند.

تسهیل نظارت بر اموال و دارایی‌های دولت، تقویت انضباط و شفافیت مالی دولت، زمینه سازی برای مولدسازی و فروش اموال دولت جهت تأمین منابع مالی پایدار و جلوگیری از ایجاد سامانه‌ها و بانک‌های اطلاعاتی موازی در دستگاه‌های اجرایی و کاهش هزینه‌های مترتب بر آن، از دیگر دلایل تصویب آیین نامه اجرایی یاد شده است.

به موجب آیین نامه اجرایی مذکور، وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است در «سادا» اطلاعات اموال عمومی، اختصاصی و انفال را به تفکیک و حسب نوع کاربری و دستگاه بهره بردار در دو سطح (عادی و محرمانه) طبقه بندی نماید و با ایجاد حساب کاربری برای کلیه دستگاه‌های اجرایی و اعلام رمز عبور به هر دستگاه اجرایی (در صورتی که تا زمان ابلاغ این آیین نامه فاقد حساب کاربری بوده اند) با فوریت اقدام نماید.

دستگاه‌های اجرایی نیز مکلفند اطلاعات ساختمان‌ها، فضاهای اداری و غیراداری، اراضی، املاک و سایر اموال و دارایی‌های غیرمنقول از جمله انفال موضوع اصل (۴۵) قانون اساسی در اختیار و حقوق مرتبط با اموال غیرمنقول خود از قبیل سرقفلی، حق ارتفاق، حق انتقاع و حقابه اعم از دارای سند مالکیت و یا فاقد سند مالکیت، ملکی، اجاره‌ای، وقفی، تملیکی را در سادا ثبت و یا نسبت به تکمیل اطلاعات اموال ثبت شده و یا بارگذاری شده در حساب کاربری دستگاه اقدام نمایند.

آن بخش از اراضی منابع ملی، طبیعی و دولتی که حسب اختیارات قانونی جهت واگذاری برای مصارف عمومی یا اختصاصی دستگاه‌های اجرایی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی (سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور) یا وزارت راه و شهرسازی (سازمان ملی زمین و مسکن) بوده و به دستگاه‌های اجرایی واگذار شده یا توسط دستگاه‌ها تصرف و مورد بهره برداری قرار گرفته است، تا زمان واگذاری در چاچوب قوانین و مقررات و مستندسازی آن‌ها در اجرای ماده (۶۹) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت باید توسط هر دو دستگاه (متولی و متصرف) در «سادا» ثبت شود.

وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است امکان ثبت همزمان اطلاعات اینگونه اموال و بهره برداری از آن اطلاعات توسط هر دو دستگاه را فراهم نماید. صرف ثبت اطلاعات از سوی دستگاه‌های اجرایی متصرف به مفهوم مالکیت آن دستگاه نخواهد بود.

اطلاعات کلیه اموال غیرمنقول دستگاه‌های اجرایی ثبت شده در سامانه «سادا» باید با اطلاعات مندرج در «سناما» (سامانه نظارت آنی خزانه داری کل کشور) که بیانگر صورت‌های مالی دارایی ثابت مشهود است، کاملاً منطبق باشد.

هر گونه پیشنهاد واگذاری، تغییر بهره‌بردار، نقل و انتقالات، فروش اموال غیرمنقول توسط هر دستگاه اجرایی یا مرجع ذیصلاح تصمیم گیر در دستگاه‌های اجرایی منوط به ثبت اطلاعات اموال در سادا است و نتایج توسط دستگاه اجرایی باید در «سادا» ثبت گردد.

کد خبر: ۱۲۳٬۲۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha