۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۸
نقش مهم صندوق های اهرمی در ورود منابع به بازار سرمایه
مدیرعامل شرکت بورس تهران مطرح کرد

نقش مهم صندوق های اهرمی در ورود منابع به بازار سرمایه

مدیرعامل شرکت بورس تهران گفت: صندوق های سرمایه گذاری اهرمی نقش موثری در ورود منابع از بازار پول به بازار سرمایه دارند.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، نشست خبری معرفی صندوق اهرمی کاریزما نخستین صندوق سرمایه‌گذاری سهامی اهرمی در ایران با حضور محمود گودرزی، مدیرعامل شرکت بورس تهران و رضا نوحی، سرپرست مدیریت نظارت بر نهادهای مالی و مدیران ارشد خدمات بازار سرمایه کاریزما بعدازظهر یکشنبه، ۲۱ آذرماه ۱۴۰۰ در محل شرکت بورس اوراق بهادار تهران برگزار شد.

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران با اشاره به اقدام مجموعه کاریزما در راستای توسعه بازار سرمایه اظهار کرد: صندوق اهرمی در کنار آپشن های موجود در بازار سرمایه به افزایش کارایی بازار به ویژه کارایی تخصصی می انجامد.

محمود گودرزی با اشاره به ویژگی‌های اثربخش صندوق‌های اهرمی عنوان کرد: صندوق های اهرمی می توانند در کانالیزه کردن پول در بازار سرمایه گره‌گشا باشند، زیرا شرکت‌های کارگزاری با توجه به معیاری که برای تخصیص اعتبار به متقاضیان دارند قادر به اعتبار بخشی به همه متقاضیان نمی‌شوند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۹۶ درصد از کل سهامداران حقیقی افرادی هستند که زیر ۵۰ میلیون تومان سرمایه دارند، تصریح کرد: در میان این افراد، سرمایه گذاران ریسک پذیری هستند که با توجه به سایز پرتفوی خود قادر به دریافت اعتبار نمی شوند.

مدیرعامل شرکت بورس تهران ادامه داد: با توجه به جذابیت این صندوق ها، این نوع از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قادر به پاسخگویی به این نیاز با اهمیت بازار هستند. همچنین قادر هستند در تامین نقدینگی برای حمایت از بازار گام موثری بردارند.

گودرزی نقش این صندوق‌ها را در ورود منابع از بازار پول به بازار سرمایه با اهمیت برشمرد.

رضا نوحی، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه این نشست بیان کرد: بازارسرمایه همواره در حال توسعه است. با ایجاد ابزارهای مالی جدید، زمینه ها و زنجیره های ارزشی لازم برای یک بازارسرمایه توسعه یافته فراهم می شود.

وی با بیان اینکه شکل گیری ابزارها با توجه به رویکرد سازمان بورس مبنی بر توسعه ابزارهای سرمایه گذاری غیرمستقیم هم راستا است، تاکید کرد: بازار سرمایه باید بتواند روی پای خود بایستید و هر عامل که رشد بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار دهد، باید به حداقل برسد.

نوحی با بیان اینکه صندوق‌ها سرمایه‌گذاری اهرمی نقطه مشترک و تلاقی دهنده سرمایه گذاران ریسک پذیر و ریسک گریز است، خاطر نشان کرد: برخی سرمایه گذاران بازار سرمایه ریسک گریز هستند و برای آنها تعیین کف بازدهی و تامین بازدهی مهم است. در مقابل، سرمایه گذارانی قرار دارند که حاضرند در برابر ریسک بالاتر اما با یک ساختار نظام مند به سود بالاتر برسند. با ایجاد صندوق اهرمی، این دو دسته سرمایه گذار به یکدیگر می پیوندند.

سرپرست نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس ادامه داد: صندوق اهرمی نخستین صندوقی است که هم بخشی از واحدهای سرمایه گذاری  آن معامله می شود و هم بخشی از واحدهای آن در فرایند صدور و ابطال انجام می شود.

وی ادامه داد: با سرمایه گذاری در این صندوق ها و با توجه به سهامی بودن بخشی از آن، سرمایه گذاران می توانند از تخصص کارشناسان در این زمینه استفاده کنند که این موضوع ماندگاری سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه را نیز افزایش می دهد.

وی با بیان اینکه این صندوق تا دو برابر میزان واحدهای ممتاز خود صدور می پذیرد ادامه داد: با سرمایه گذاری در این صندوق ها و با توجه به سهامی بودن بخشی از آن، سرمایه گذاران می توانند از تخصص کارشناسان در این زمینه استفاده کنند که این موضوع ماندگاری سرمایه گذاران در بازار سرمایه را نیز افزایش می دهد.

نوحی با اشاره به ویژگی منعطف بودن حرکت صندوق اهرمی همزمان با افزایش ارزش و تعداد واحدهای سرمایه گذاری گفت: این ویژگی به مثابه قدرت استفاده از این ابزار با درآمد ثابت برای صندوق تلقی می شود.
وی گفت: بازارسرمایه در شرایطی که با کاهش ارزش رو به رو بوده و روند کاهشی داشته،   سرمایه گذارن در صندوق های سرمایه گذاری درگیر این نزول نشده و از شرایط پایدارتری برخوردار بودند که این مهم از ویژگی های مثبت سرمایه گذاری به روش غیرمستقیم است.

وی گفت: بازارسرمایه در شرایطی که با کاهش ارزش رو به رو بوده و روند کاهشی داشته،   سرمایه گذارن در صندوق های سرمایه گذاری درگیر این نزول نشده و از شرایط پایدارتری برخوردار بودند که این مهم از ویژگی های مثبت سرمایه گذاری به روش غیرمستقیم است.

این مقام مسئول تصریح کرد: متوسط بازدهی صندوق های سهامی طی ٩ سال اخیر نزدیک به دو هزار و ١٠ درصد بوده است. این موضوع نشان می‌دهد که به رغم نوسانات مختلف در این بازه زمانی سرمایه گذاری غیر مستقیم و صندوق ها با ثبات بیشتری ادامه حضور سهامداران را در بازارسرمایه  فراهم کردند.

کد خبر: ۱۲۳٬۲۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha