۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۵
 لایحه تحریم پهپادی ایران در کمیته کنگره آمریکا تصویب شد

لایحه تحریم پهپادی ایران در کمیته کنگره آمریکا تصویب شد

کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا لایحه فراحزبی «توقف پهپادهای ایرانی» را تصویب کرد. این لایحه برای قانون شدن باید در صحن مجلس نمایندگان و صحن سنا هم به رأی گذاشته شود.

به گزارش بازار، کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا یک لایحه فراحزبی علیه پهپادهای نظامی جمهوری اسلامی ایران را تصویب کرد.

به نوشته روزنامه «الشرق الاوسط»، طبق این لایحه، هرگونه تأمین، فروش یا انتقال پهپادهای نظامی (از ایران یا به ایران) ممنوع خواهد بود و اقدامات تنبیهی را در پی خواهد داشت.

این لایحه ضد ایرانی در مسیر تبدیل به قانون باید در صحن مجلس نمایندگان و مجلس سنای آمریکا نیز به رأی گذاشته شود.

«گرگوری میکس» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا درباره این لایحه مدعی شد «پهپادهای مرگبار» ایران «تهدیدی برای امنیت آمریکا و صلح منطقه» بوده و تاکنون حملاتی را علیه نظامیان آمریکایی، کشتی‌های تجاری و شرکای منطقه‌ای واشنگتن انجام داده‌اند.

این قانون‌گذار ارشد دموکرات افزود، این لایحه پیامی قوی به جامعه جهانی می‌رساند که آمریکا، حمایت از برنامه پهپادی ایران را تحمل نخواهد کرد.

دهم آذر امسال بود که گروهی از اعضای هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا این لایحه را در کنگره ارائه کردند.

توانمندی پهپادی ایران در ماه‌های گذشته یکی از نگرانی‌های مقام‌های آمریکایی بوده است. «کنث فرانک مک‌کنزی» رئیس سازمان تروریستی ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا موسوم به «سنتکام» اردیبهشت‌ماه سال جاری هشدار داده بود که فعالیت پهپادهای ایران باعث شده آمریکا برتری هوایی را از دست بدهد.

مک‌کنزی طی گزارشی مکتوب به کمیته خدمات مسلح مجلس نمایندگان آمریکا، گفت: «استفاده گسترده ایران از پهپادها در اندازه‌های کوچک و متوسط به‌منظور شناسایی و حمله، باعث شده که ما برای اولین بار از زمان جنگ کره، بدون برتری هوایی کامل عملیات کنیم».

آبان امسال نیز «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای با اشاره به تحریم‌های وزارت خزانه داری آمریکا در ارتباط با صنعت پهپادی ایران گفت که آمریکا از تمامی ابزارها برای مقابله با فعالیت‌ها و نفوذ مخرب ایران از جمله اشاعه هواپیماهای بدون سرنشین استفاده خواهد کرد.

وی در ادامه اضافه کرد: «ایالات متحده از همه ابزارهای موجود، از جمله تحریم‌ها، برای جلوگیری، بازدارندگی، و از بین بردن شبکه‌های تدارکاتی که مواد و فناوری مرتبط با پهپاد را به ایران عرضه می‌کنند و همچنین نهادهای ایرانی که در چنین گسترشی دست دارند، استفاده خواهد کرد».

اظهارات بلینکن پس از آن صورت گرفت که تحریم ۴ فرد و دو نهاد به لیست تحریم‌های آمریکا اضافه شد. وزارت خزانه داری آمریکا مدعی شده، افراد و نهادهایی که تحریم شده‌اند در توسعه صنعت پهپادی ایران نقش دارند.

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا مدعی شد که افراد و نهادهایی که تحریم شده‌اند حمایت‌های مهمی از برنامه هواپیماهای بدون سرنشین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سپاه قدس انجام داده‌اند.

کد خبر: ۱۲۳٬۲۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha