۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۸
خط لوله ۱۰ اینچ میعانات گازی ترمیم و بازسازی شد
با تلاش کارکنان منطقه ۱۰ عملیات انتقال گاز؛

خط لوله ۱۰ اینچ میعانات گازی ترمیم و بازسازی شد

خط لوله ۱۰ اینچ میعانات گازی پالایشگاه پارسیان که بر اثر برخورد بولدوزر پیمانکار شرکت نفت و گاز مناطق مرکزی دچار نشتی شده بود با تلاش کارکنان منطقه ۱۰ عملیات در کمتر از ۲۴ ساعت ترمیم و عملیاتی شد.

به گزارش بازار به نقل از شرکت انتقال گاز ایران، علی نصیحت‌کن، سرپرست منطقه ۱۰ عملیات انتقال گاز در این باره گفت: روز پنجشنبه (۱۸ آذرماه) بلافاصله پس از برخورد بولدوزر پیمانکار شرکت نفت و گاز مناطق مرکزی ایران با خط لوله ۱۰ اینچ انتقال میعانات گازی پالایشگاه پارسیان به پارس جنوبی، نشست بحران در ستاد منطقه و با هماهنگی امور نظارت بر انتقال گاز شرکت ملی گاز ایران تشکیل شد و همه گروه‌های عملیاتی به همراه تجهیزات مورد نیاز به محل نشتی اعزام شدند.

وی به اهمیتت و خطرات ناشی از میعانات گازی اشاره کرد و افزود: میعانات گازی درجه اشتعال‌پذیری بسیار بالایی دارند و در مقایسه با حوادثی که برای خطوط لوله انتقال گاز روی می‌دهد، شرایط بسیار متفاوتی را ایجاد می‌کند، انتشار در سطوح پایین و ایجاد شرایط پایدار ناایمن (تشکیل ابر گاز پایدار) از جمله مهم‌ترین موارد نیازمند اقدام‌های کنترلی ویژه‌ای در مقایسه با گاز طبیعی است که به‌سرعت در هوا، رقیق می‌شود.

سرپرست منطقه ۱۰ عملیات انتقال گاز تصریح کرد: پس از تخلیه کامل خط، عملیات برشکاری و تعویض قسمت آسیب‌دیده و بازسازی خط لوله آغاز شد که با وجود ترک‌خوردگی در خط لوله، فرآیند برشکاری محل آسیب‌دیده و نصب اتصال نیپل (nipel) جدید با رعایت استانداردهای موجود در دستور کار اجرایی قرار گرفت و در شرایطی کاملاً ایمن نصب و خط لوله مورد نظر در کمتر از ۲۴ ساعت عملیاتی شد.

نصیحت‌کن با بیان اینکه این برخورد هیچ‌گونه انفجار و خسارت جانی نداشته است، گفت: با اقدام به‌موقع کارکنان این منطقه در مرکز بهره‌برداری خطوط لوله تابناک و همکاری کارکنان پالایشگاه پارسیان از بروز نشت میعانات گازی جلوگیری و محل حادثه نیز ایزوله و پاک‌سازی شد.

براساس این گزارش، خط لوله یادشده در شهرستان لامرد (توابع استان فارس) قرار دارد که روزانه میعانات گازی پالایشگاه پارسیان را به پارس جنوبی با فشار نسبتاً بالای ۳۷ بار انتقال می‌دهد.

کد خبر: ۱۲۲٬۸۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha