۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۸
مرغ منجمد به سبد خانوار گلستانی‌ها نرسید| هشدار پلیس اقتصادی به سودجویان
بازار گزارش می‌دهد؛

مرغ منجمد به سبد خانوار گلستانی‌ها نرسید| هشدار پلیس اقتصادی به سودجویان

گرگان- تزریق مرغ منجمد به بازار از سیاست‌های دولت برای افزایش توان خرید اقشار کم درآمد بود اما به گفته شهروندان گلستانی این کالا هنوز به دست آن‌ها نرسیده و ناگزیر به خرید مرغ ۳۰هزار تومانی هستند.

الهام رئوفی فر؛ بازار: ماه گذشته به محض شنیده شدن زمزمه‌های افزایش قیمت مرغ، مردم برای آخرین خرید مرغ ۲۵ هزار تومانی به بازارها هجوم بردند، تشکیل صف‌های طولانی حاصل نگرانی مردم از گرانی و کم شدن این کالای مهم در بازار بود.

اما دولت برای مقابله با این بحران، مرغ منجمد با قیمت یارانه دار به بازار تزریق کرد تا شرایط بحرانی کمبود مرغ گرم به نوعی جبران شود در گلستان هم در چنین شرایط خبر توزیع ۲۰۰ تن مرغ منجد در بازار، قدری از نگرانی مردم کاست اما گویی این آسوده خاطری فقط در کلام بود چراکه به گفته اغلب شهروندان نفعی از این مرغ منجمد عاید آن‌ها نشده است.

رصد کالا یارانه دار  سخت است
این شهروندان معتقدند در مراجعه به فروشگاه‌های پروتئینی موفق به خرید مرغ منجمد نشدند و فروشندگان از وجود این کالا اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند حسام بیرقدار یکی از شهروندان گرگانی است که در گفتگو با خبرنگار بازار در این رابطه می‌گوید: خرید مرغ گرم به میزان همیشگی برایم دشوار شده و به دنبال مرغ منجمد اغلب فروشگاه‌های پروتئینی گرگان را گشته‌ام اما حاصلی جز خستگی برایم نداشته است.

علیرضا بابازاده رئیس اداره بازرگانی داخلی صنعت، معدن و تجارت گلستان از توزیع مرغ منجمد از طریق شبکه‌های کارگری، کارمندی، بازنشستگی و نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی خبر می‌دهد و به خبرنگار بازار می گوید: رصد کالا یارانه دار با چنین شکاف قیمتی بسیار سخت است از سویی توزیع ۲۰۰ تن مرغ منجمد برای استانی با جمعیتی حدود دو میلیون نفر دشوار است چراکه در صورت توزیع بین تمام اقشار، به هر نفر یک دهم کیلو می‌رسد. این کالا سوبسیدی را نمی‌توان برای همه بخش‌ها در نظر گرفت و احتمال اینکه این کالا با فرصت طلبی برخی افراد به مصرف رستوران‌ها برسد، بسیار زیاد است.

توزیع ۲۰۰ تن مرغ منجمد برای استانی با جمعیتی حدود دو میلیون نفر دشوار است

وی افزود: در صف مرغ منجمد نمی‌توان مصرف کننده واقعی را از برخی افراد سودجو که برای مصارف دیگری به جز نیاز روزانه خود می‌خواهند، تشخیص داد بنابراین سیاست ستاد تنظیم بازار مبنی بر توزیع بین اقشار آسیب‌پذیر تحت پوشش برخی دستگاه‌ها مانند کمیته امداد، بهزیستی و بازنشستگان و کارمندان منطقی به نظر می‌رسد.

توزیع مرحله دوم
رئیس اداره بازرگانی داخلی صنعت، معدن و تجارت گلستان ضمن یادآوری این نکته که ۱۴۵ تن از ۲۰۰ تن مرغ منجمد وارد شبکه توزیع شده، می‌افزاید: به محض جذب این کالا با اجازه شرکت پشتیبانی و امور دام مرحله دوم، مرغ منجمد خریداری و توزیع خواهد شد.

موضوع توزیع مرحله دوم مرغ منجمد درحالی مطرح می‌شود که هنوز این کالا به دست بسیاری از قشر کم درآمد شهروندان نرسیده است. از سویی اظهارات رئیس اداره بازرگانی داخلی صنعت، معدن و تجارت گلستان مبنی بر توزیع ۱۴۵ تن از ۲۰۰ تن مرغ منجمد با این گفته معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گلستان که چندی پیش در رسانه‌های استان اعلام کرده بود که ۱۰۰ تن از ۲۰۰ تن مرغ منجمد در بازار توزیع شده و ۱۰۰ تن دیگر در مرحله بعد توزیع می‌شود، همخوانی ندارد.

به اعتقاد کارشناسان تزریق مرغ منجمد دربازار اگرچه به کنترل قیمت و کاهش التهاب بازار کمک می‌کند اما در این بین دست بسیاری از سودجویان برای استفاده از این کالای یارانه دار بازمی ماند تا بیشترین بهره را از چنین شرایطی ببرند بنابراین به نظر می‌رسد نظارت جدی فرادستگاهی برای این کالای مهم و اساسی مردم نیاز است.

مرغ منجمد به سبد خانوار گلستانی‌ها نرسید | هشدار پلیس اقتصادی به سودجویان

رصد فضای اقتصادی
سرهنگ عباسعلی پهلوانی نسب رئیس پلیس امنیت اقتصادی انتطامی گلستان در گفتگو با خبرنگار بازار می‌گوید: رصد فضای اقتصادی استان بر عهده پلیس اقتصادی است واگر چنانچه نارسایی در بازار باشد یا مرغ در بازار نباشد، ورود پیدا می‌کنیم و با دلالانی که بحث سو استفاده دارند مقابله خواهیم کرد.

وی از تعیین تکلیف ۱۰۰ تن مرغ منجمد در ستاد کارگروه تنظیم بازار خبر می‌دهد و می‌افزاید: بنا به دستور استاندار چگونگی استفاده از این حجم از مرغ منجند در بازار تعیین تکلیف شد همچنین باید گفت تیمی متشکل از قرارگاه ۱۷ ربیع، تعزیرات حکومتی، پلیس اقتصادی، اماکن، واحدهای نظارتی سازمان صمت و جهاد کشاورزی استان در قسمت‌های مختلف اعم از ورود تا توزیع کالا نظارت خواهند داشت. در کنار اینها، تیم‌های غیر محسوس از طریق تعزیرات و سازمان صمت به بخش توزیع مراجعه می‌کنند و درصورت بروز مشکل با آن برخورد خواهد شد.

رصد فضای اقتصادی استان بر عهده پلیس اقتصادی است، اگر چنانچه نارسایی در بازار باشد یا مرغ در بازار نباشد، ورود پیدا کرده و با دلالانی که بحث سو استفاده دارند مقابله خواهیم کرد

با وجود تاکید پلیس اقتصادی به رصد فضای بازار یک فعال اقتصادی توزیع مرغ منجمد را ثمره پرپول شدن جیب منفعت طلبان می‌داند و می‌گوید: همیشه یک سری افراد از چنین شرایطی سود می‌برند؛ دلیل اینکه در چند سال اخیر تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی اصرار به حذف ارز دولتی دارند هم کوتاه شدن دست این افراد، فرصت طلب است.

شرایط خوب برای سود جویان
آیدین رضایی در گفتگو با خبرنگار بازار می‌افزاید: متاسفانه در شرایط بحرانی برخی افراد فرصت طلب همواره سود می‌برند. به الطبع توزیع مرغ منجمد نفعی برای تولیدکننده ندارد و فقط ضرر آن عاید این بخش می‌شود. این محصول با هدف حمایت از مصرف کننده به بازار تزریق می‌شود که می‌بینیم مردم هم از آن سودی نمی‌برند؛ در این بین تعداد معدودی فقط سود می‌برند.

وی با بیان اینکه ارز دولتی نفعی برای تولیدکننده ندارد، ادامه می‌دهد: فقط ضررارز دولتی عاید تولید کننده و مصرف کننده می‌شود، و سود آن برای دلالان، رانت خواران و شرکت‌هایی است که از این طرح سود می‌برند.

با توجه به سوبسیدی که دولت به مرغ منجمد اختصاص داده، انتظار می‌رود نهادهای متولی با نظارت جدی‌تری به توزیع محصولی که تهیه و خرید آن برای مردم صرفه اقتصادی دارد، بپردازند ضمن اینکه با تدوین سیاست هایی، مانع سودجویی برخی فرصت طلبان در چنین شرایط خاص شوند.

کد خبر: ۱۲۲٬۸۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha