به دنبال رفع چالش‌ها و تهدیدهای حوزه خرما هستیم
رئیس اتاق بوشهر:

به دنبال رفع چالش‌ها و تهدیدهای حوزه خرما هستیم

گزدرازی، رئیس اتاق بوشهر با اشاره به اینکه چالش‌ها و مسائل زیادی نخلستان‌ها و بازار و اقتصاد خرما را تهدید می‌کند، گفت: شورای گفت‌وگوی بوشهر به دنبال رفع این مسائل و چالش‌هاست.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، رئیس اتاق بوشهر گفت: ترمیم بازار و اقتصاد خرما پس از شیوع کرونا از اولویت‌های سومین نمایشگاه تخصصی خرما و صنایع وابسته در این استان است.

خورشید گزدرازی در پنجاهمین جلسه شورای گفت گوی دولت و بخش خصوصی استان بوشهر افزود: نمایشگاه بوشهر در فضایی به مساحت ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع و با شرکت ۶۶ غرفه دار از استان‌های فارس، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، تهران، اصفهان، یزد، هرمزگان، آذربایجان شرقی، خوزستان و بوشهر برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: ارتقای شاخص بهره‌وری در نخلستان، ارزش‌افزوده محصولات و تولید محصولات جدید ازجمله اهداف سومین نمایشگاه خرما در بوشهر است که این مهم به‌صورت تخصصی از سوی کارشناسان و مقام‌های بلندمرتبه کشور مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

گزدرازی ادامه داد: مقابله با تهدیدهای نخلستان‌ها و تسریع در طرح تحول آنها، تولید محصولات جدید از خرما، توسعه بازار هدف، اجرای کشاورزی نوین و مکانیزه در نخلستان‌های کشور از دیگر هدف‌های پیش‌بینی شده برای سومین نمایشگاه خرما و صنایع وابسته در استان بوشهر است.

وی یادآور شد: مهمانان و بازدیدکنندگان از نمایشگاه‌ها و شرکت‌کنندگان در همایش از فعالان اقتصادی، کشاورزان، صنعتگران سفیران خارجی و مقامات دولتی در سطوح مختلف هستند.

گزدرازی ادامه داد: مهم‌ترین رقم تجاری استان بوشهر خرمای کبکاب است که بیشترین سطح زیر کشت و میزان تولید را به خود اختصاص داده است؛ ازاین‌رو، هموار ساختن صادرات آن نقشی مهم در اقتصاد استان، ایجاد اشتغال پایدار، رونق و بهبود محیط کسب‌وکار دارد؛ بااین‌وجود در سال‌های گذشته به علت پاره‌ای از مشکلات ازجمله مسائل ژنتیکی خرمای کبکاب، محدودیت در بسته‌بندی، مرطوب بودن منجر به از دست رفتن برخی از بازارهای هدف این خرما و کاهش صادرات آن شده است.

رئیس اتاق بوشهر اظهار کرد: با توجه به اهمیت نقش بسیار پررنگ خرمای کبکاب در اقتصاد این استان و خطری که آن را تهدید می‌کند دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی حل این مشکلات دستور کار قرار داده است.

وی عنوان کرد: کاهش صادرات خرما، از دست رفتن بازارهای صادراتی، انباشت خرما در سردخانه‌های استان و افزایش هزینه‌های نگهداری برای فعالان این حوزه کاهش سطح اشتغال به دلیل بسته‌بندی و نگهداری نشدن درست خرما در سردخانه، افزایش بدهکاران بانکی به علت ایفا نکردن تعهدات کشاورزان و سایر فعالان حوزه خرما باید در دستور کار قرار گیرد.

وی گفت: در این راستا پیشنهاد شده با هدف بهبود بازار فروش خرما نسبت به تهیه پیش‌نویس ۲ نامه از سوی سازمان‌های جهاد کشاورزی و صنعت و معدن و تجارت به وزارتخانه‌های مربوط مبنی بر مجاز کردن واردات میوه‌های گرمسیری استوایی به ازای صادرات خرمای کبکاب، تسهیل صادرات خرما به کشور بنگلادش به‌عنوان یکی از مصرف‌کننده‌های عمده این کالا، فراهم آوردن اعلام خواهرخواندگی بندر چیتاگونگ بنگلادش و بوشهر با پیگیری نمایندگی وزارت امور خارجه در بوشهر، دعوت از رایزن‌های اقتصادی سفارت هندوستان، بنگلادش و پاکستان از طریق سازمان توسعه تجارت به بوشهر با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت این استان اقدام شود.

گزدرازی ادامه داد: مکلف کردن بانک‌های استان بوشهر با متولی گری سازمان جهاد کشاورزی برای پرداخت تسهیلات کم‌بهره برای خرید دستگاه ترموفورمینگ (تولیدکننده ظرف‌های یک‌بارمصرف)، ارتقای کیفیت خرمای کبکاب از طریق تأمین آب، نوسازی نخیلات، مکانیزه کردن عملیات کاشت، داشت و برداشت محصول، شکل‌گیری کشاورزی قراردادی از دیگر راهکارهای پیشنهادی برای بهبود بازارهای خرمای استان بوشهر است.

وی یادآور شد: در استان بوشهر باوجود ۱۴ هزار بهره‌بردار نخل ۸۵ هزار فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم، ۷۵ واحد بسته‌بندی و فرآوری وجود دارد و خرما در حدود ۲۵ هزار تن از صادرات استان بوشهر را تشکیل می‌دهد.

کد خبر: ۱۲۲٬۷۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha