۱۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۴
احتمال توقف تولید خودرو تا ابتدای اردیبهشت/ مواد اولیه‌ای برای تولید نداریم
افزایش نگرانی‌ از ابتلای کارگران به کرونا

احتمال توقف تولید خودرو تا ابتدای اردیبهشت/ مواد اولیه‌ای برای تولید نداریم

رییس انجمن صنایع همگن قطعه سازی گفت: برای جلوگیری از انتشار بیشتر ویروس کرونا تولید خودرو تا ابتدای اردیبهشت متوقف خواهد بود. البته اگر کووید 19 هم نبود به دلیل عملیاتی نشدن وعده های دولت در خصوص تامین نقدینگی، مواد اولیه‌ای وجود نداشت که بتوان با آن تولید را ادامه داد.

بازار- محمدرضا نجفی منش رییس انجمن صنایع همگن قطعه سازی در گفتگو با بازار با بیان‌اینکه مهم ترین نگرانی فعالان صنعت قطعه سازی حفظ سلامت پرسنل است، گفت: در یکی از واحدهای بزرگ ‌سازی حدود ۹ نفر از کارکنان بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده اند و به همین دلیل پیشنهاد ما این است که تولید خودرو تا ابتدای اردیبهشت متوقف شود تا هم به شکسته شدن زنجیره انتقال ویروس کمک شود و هم‌اینکه فرصتی را برای تامین قطعه مورد نیاز صنعت خودروسازی و قطعه سازی فراهم شود.

او با اشاره به تعطیلی بسیاری خودروسازهای بزرگ دنیا از ترس ابتلا به کووید 19، گفت: رعایت فاصله اجتماعی در صنعت خودوسازی و قطعه سازی نمی تواند خیلی موثر باشد و با توجه به ارتباطات گسترده کارگران در این صنعت اگر پیش‌گیری نکنیم با حجم بالایی از مبتلایان به این بیماری در خودروسازی‌ها و قطعه سازی‌ها مواجه خواهیم شد. از طرفی بعد از شروع فعالیت هم، دولت باید به فعالان صنعت خودروسازی و صنایع وابسته در غربالگری کارگران کمک کند تا وضعیت به حالت عادی بازگردد.

کرونا هم نبود قادر به ادامه تولید نبودیم

رییس انجمن صنایع همگن قطعه سازی بزرگترین مشکل‌این صنعت را تامین نقدینگی اعلام کرد و ادامه داد: هیچ نگرانی از بابت تامین قطعه‌های وارداتی از سایر کشورها وجود دارد و مذاکراتی را با سایر کشورهای تولید کننده قطعه انجام دادیم.

او می‌گفت: حتی اگر کرونا هم نداشتیم بازهم قادر به راه اندازی خطوط تولید نبودیم. وعده های دولت برای تامین نقدینگی در سال گذشته عملیاتی نشده و هم اکنون قادر به تامین منابع مالی لازم برای خرید مواد اولیه نیستیم.

۲ راه کار برای حمایت از صنعت خودروسازی

این فعال صنعت قطعه سازی که معتقد است تسهیلات پرداختی به‌این صنعت باید ۳ برابر شود، در رابطه با مشکلات بنگاه‌های تولیدی در گرفتن وام گفت: بانک‌ها معمولا برای ارائه تسهیلات وثایق سنگینی را از تولیدکننده طلب می‌کند. به عبارت دیگر در شرایط فعلی که اقتصاد با رکود شدید دست و پنجه نرم می‌کند، اگر خواهان دریافت وام بیشتر هستی باید ابتدا املاکی را خریداری و به عنوان وثیقه نزد بانک قرار دهید که چنین اتفاقی در شرایط فعلی شدنی نیست.

نجفی منش معتقد است: برای حمایت از تولید، نخستین راه کاراین است که فعالان صنعت خودروسازی و قطعه سازی با وثایق قبلی خود قادر به دریافت وام‌های جدید از نظام بانکی باشند.

رییس انجمن صنایع همگن قطعه سازی ادامه داد: راه کار دوم برای رونق تولید این است که صنایع مادر تامین کننده مواد اولیه همچون فولاد مبارکه، مس سرچشمه و پتروشیمی‌ها با ال سی ۶ ماه مواد اولیه در اختیار تولید کننده قرار دهد.

تولید ۱.۵ میلیون دستگاه خودرو در سال ۹۹

این فعال صنعت قطعه سازی همچنین از هدف گذاری برای تولید ۱.۵ میلیون دستگاه خودرو در سال ۹۹ خبر داد و افزود: ادامه سیاست اشتباه قیمت‌گذاری دستوری در سال ۹۸ منجر به زیان هنگفت شرکت‌های خودروسازی شد. ‌این زیان در سال‌٩٩ نیز گریبان شرکت‌های خودروسازی را خواهد گرفت مگراینکه دولت از قیمت گذاری دستوری بردارد تا صنعت خودرو قادر به ادامه تولید و عمل به تعهدات خود باشد در غیراین صورت باید افت شدید تولید مواجه خواهیم بود.

به گفته نجفی منش، در سال ۹۸ نزدیک به یک میلیون خودرو تولید شد که ازاین مقدار سهم‌ایران خودرو نزدیک به ۴۰۰ هزار دستگاه و سهم سایپا هم حدود ۶۰۰ هزار دستگاه بوده است.

کد خبر: ۱۲٬۲۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha