۱۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۶
۳ روز از مجوز گرانی گذشت؛ کدام خودروها افزایش قیمت داشتند؟
عدم توانایی وزیر صمت در کنترل قیمت

۳ روز از مجوز گرانی گذشت؛ کدام خودروها افزایش قیمت داشتند؟

پژو ۲۰۶، پژو۲۰۷، پژو۴۰۵، تیبا، ساینا و کوییک محصولاتی هستند که پس از سه روز از مجوز افزایش قیمت ۴ تا ۱۳ میلیون تومان افزایش قیمت در بازار آزاد را تجربه کردند.

بازار؛ گروه خودرو: روز چهارشنبه هفته جاری مصوبه های افزایش قیمت خودرو در بورس توسط گروه صنعتی ایران خودرو و گروه خودروسازی سایپا منتشر شد. براساس این مصوبه، خودروسازان دولتی مجوز ۱۸ درصد افزایش قیمت را دریافت کردند. این موضوع بیانگر افزایش بها ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومانی قیمت خودروها در خودروسازی ها است. هرچند این افزایش بها به بهانه زیان انباشت خودروسازان و ضرر میلیاردی آن ها در تیراژ محصولات انجام شده است، اما کارشناسان معتقد هستند که این افزایش قیمت نیز تاثیر چندانی در کاهش زیان انباشت و بدهکاری خودروسازان به زنجیره تامین ندارد. از این رو به بررسی قیمت خودروها با گذشت یک روز از صدور مجوز افزایش قیمت خواهیم پرداخت.

۳ روز از مجوز گرانی گذشت؛ کدام خودروها افزایش قیمت داشتند؟

ایران خودروی ها در بازار چه مقدار گران شدند؟
پژو ۲۰۶ هاچ بک تیپ ۲ یکی از محصولات پر فروش آبی پوشان جاده مخصوص است، این خودرو در تاریخ ۱۵ آذرماه سال جاری در بازار آزاد با بها ۲۶۵ میلیون تومان معامله می شد، اما امروز قیمت این خودرو به ۲۷۰ میلیون تومان رسیده است، افزایش قیمت ۵ میلیون تومانی در کمتر از دو روز نشان از رشد قیمت این محصول دارد.

پژو ۲۰۶ صندوق دار در تیپ وی ۸ یکی دیگر از محصولات گروه صنعتی ایران خودرو است که در بازار متقاضی فراوانی برای آن وجود دارد. این خودرو سگمنت بی در تاریخ ۱۵ آذرماه سال جاری در بازار آزاد با قیمت ۳۱۰ میلیون تومان خرید و فروش می شد، اما امروز قیمت این خودرو به بیشتر از ۳۲۰ میلیون تومان رسیده است. رفتار بازار نشان می دهد که قیمت این خودرو در روزهای آینده مانند دو روز گذشته جهش قابل توجهی را با خود به دنبال خواهد داشت. افزایش ۱۰ میلیون تومانی این خودرو در دو روز طمع سود جویان را برای سرمایه گذاری بیشتر روی این محصول افزایش خواهد داد.

پژو ۲۰۷ اتوماتیک هاچ بک در ۱۵ آذرماه سال جاری با قیمت ۵۱۵ میلیون تومان معامله می شد، اما قیمت این خودرو امروز به بیشتر از ۵۲۵ میلیون تومان رسیده است

پژو ۲۰۷ اتوماتیک هاچ بک یکی از خودروهای پرطرفدار مشتریان در بازار شناخته می شود، این خودرو فرانسوی در ۱۵ آذرماه سال جاری با قیمت ۵۱۵ میلیون تومان معامله می شد، قیمت این خودرو امروز به بیشتر از ۵۲۵ میلیون تومان رسیده است. افزایش ۱۰ میلیون تومانی ۲۰۷ مانند ۲۰۶ صندوقدار حاکی از آن است که بازار در سه ماهه پایانی سال قصد جهش قیمت خودرو را دارد.

پژو ۴۰۵ یکی از محصولات گروه صنعتی ایران خودرو بود که باید از خط تولید خارج می شد، تیپ اس ال ایکس این خودرو در ۱۵ آذرماه سال جاری با بها ۲۹۵ میلیون تومان معامله می شد، اما اکنون قیمت این محصول به ۳۰۰ میلیون تومان رسیده است. پژو هیچگاه تصور نمی کرد که یکی از محصولات منسوخ شده اش در ایران به بها ۳۰۰ میلیون تومانی برسد. احتمال افزایش قیمت برای این خودرو همچنان در بازار وجود دارد.

لازم به ذکر است که خودرو تارا در بازار آزاد تاکنون تغییر قیمت نداشته و باید منتظر بود و دید اوایل هفته آینده این خودرو چه تغییری بهایی را تجربه خواهد کرد.

۳ روز از مجوز گرانی گذشت؛ کدام خودروها افزایش قیمت داشتند؟

محصولات سایپا در بازار چقدر گران شد؟
خودروهای سایپا معمولا به دلیل اقتصادی بودن بیشتر مورد توجه مشتریان در بازار هستند. یکی از این محصولات تیبا صندوق دار پلاس است، این خودرو تا ۱۵ آذرماه سال جاری با قیمت ۱۷۶ میلیون تومان معامله می شد، اما اکنون به بها ۱۸۰ میلیون تومان رسیده است. افزایش ۴ میلیون تومانی قیمت این خودرو دو روز پس از مجوز گران شدن، گویا جهش قیمت این محصول اقتصادی در بازار است.

تیبا هاچ بک پلاس دیگر محصول اقتصادی سایپا است که این روزها در حال تلاش برای دست یابی به جایگاه پژو ۲۰۶ در بازار است، این خودرو در پانزدهم ماه جاری با بها ۱۸۸ میلیون تومان خرید و فروش می شد، اما امروز قیمت این خودرو بیشتر از ۱۹۲ میلیون تومان است. پارامترهای بازار حاکی از گران شدن این خودرو در هفته آینده است.

ساینا جایگزین تیبا در بازار شناخته می شود، این خودرو در ۱۵ آذرماه سال جاری با قیمت ۱۹۰ میلیون تومان معامله می شد، امروز قیمت این خودرو در بازار به ۱۹۶ میلیون تومان رسیده است. باتوجه به اینکه سایپا سعی کرده در این خودرو نوآوری آپشن و امکانات داشته باشد، قیمت این خودرو در هفته آینده جهش دیگری را تجربه خواهد کرد.

کوییک در ۱۵ آذرماه سال جاری با قیمت ۲۵۹ میلیون تومان خرید و فروش می شد، اما امروز قیمت این خودرو به ۲۷۲ میلیون تومان رسیده است

کوییک قرار بود ارزان ترین خودرو اتوماتیک بازار کشور شناخته شود، اما این خودرو برخلاف ادعا و وعده سایپا در سال نزدیک شدن به قیمت ۳۰۰ میلیون تومانی است. کوییک در ۱۵ آذرماه سال جاری با قیمت ۲۵۹ میلیون تومان خرید و فروش می شد، اما امروز قیمت این خودرو به ۲۷۲ میلیون تومان رسیده است. این مورد حاکی از آن است که کوییک در هفته جاری به قیمت ۳۰۰ میلیون تومان در بازار خواهد رسید.

گفتنی است که تاکنون در بازار آزاد خودرو شاهین با تغییر قیمت مواجه نبوده و باید منتظر بود و دید در اوایل هفته آینده این محصول چه جهش قیمتی خواهد داشت.

۳ روز از مجوز گرانی گذشت؛ کدام خودروها افزایش قیمت داشتند؟

وعده وزیر صمت چه شد؟
سیدرضا فاطمی امین وعده کنترل و کاهش قیمت خودرو را داده بود، با گذشت ۱۰۰ روز از عملکرد خود وعده مذکور محقق نشد و خودرو مجدد بر موج گرانی می تازد. افزایش قیمت خودرو حتی اگر برای کاهش زیان انباشت خودروسازان باشد، راهکار مناسبی برای کنترل بازار و تک نرخی شدن محصولات داخلی برای مشتریان نیست.

وزیر صمت وعده افزایش تیراژ و عرضه خودرو به بازار را اعلام کرده بود، اما نه تنها تیراژ در دو ماه گذشته افزایش نداشته، بلکه عرضه خودرو از سوی خودروسازان نیز به صورت قطره چکانی توزیع شده است. از آن سو شاهد هستیم که نقدینگی در زنجیره تامین نسبت به سال گذشته کاهش یافته و حجم بدهی خودروسازان به قطعه سازان به ۷۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

براساس برنامه تولید خودرو وزارت صمت، ایران خودرو و سایپا باید تا پایان سال بیشتر از یک میلیون دستگاه خودرو تولید کنند، این به معنای تولید حداقل ۱۰۰ هزار دستگاه در ماه توسط خودروسازان است. آمارها نشان می دهد که حجم تولید دو خودروساز بزرگ در آبان ماه سال جاری به عدد مذکور نمی رسید و گروه صنعتی ایران خودرو در ماه مذکور کمی بیشتر از ۴۰ هزار دستگاه تولید داشته است.

باتوجه به اینکه تا پایان سال سه ماه فرصت برای تحقق وعده وزیر در خصوص افزایش ۱۰۰ هزار دستگاهی خودرو داده شده بود، این مقام عالی وزارت صمت یک راه بیشتر ندارد و آن نیز تغییر مدیران عامل خودروسازی ها است.

قدرت خرید مشتریان با توجه به مجوز افزایش قیمت خودرو در بازار به گفته کارشناسان حدود ۳۰ درصد کاهش خواهد یافت. این مساله نیز می تواند معضل جدید برای دولت در خصوص فروش خودرو توسط خودروسازان بزرگ تلقی شود.

کد خبر: ۱۲۲٬۵۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
      1 1
      از آنجائی که خودرو به قیمت کارخانه معمولا گیر کسی نمیاد بهتر است قیمت کارخانه و بازار یکی بشه تا ضمن کوتاه شدن دست دلال کارخونه سود بیشتری کنه و احتیاج به تامین مالی تورم زا پیدا نکنه.البته این حمایت باید مشروط و محدود باشه.