۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۱
روشهای درمان سردرد

روشهای درمان سردرد

همه ما در زندگی روزمره خود بارها سردرد را تجربه کرده‌ایم. سردرد سن و سال نمی‌شناسد و جزو شایع‌ترین انواع دردها است.

به گزارش بازار، همه ما در زندگی روزمره خود بارها سردرد را تجربه کرده‌ایم. سردرد سن و سال نمی‌شناسد و جزو شایع‌ترین انواع دردها است. فاکتورهای بسیار متعددی در ایجاد این گونه درد نقش دارند که برخی از آن‌ها گذرا و برخی دیگر جدی و خطرناک هستند. به همین دلیل است که پزشکان به افرادی که مرتبا با سردرد درگیر هستند، توصیه می‌کنند به جای مصرف خودسرانه داروهای مسکن به فکر درمان سردرد باشند. از آنجا که معمولا سردرد به صورت ناگهانی آغاز شده و تداوم و شدت آن موجب ایجاد اختلال در انجام فعالیت‌های روزانه افراد می‌شود، بیماران ترجیح می‌دهد بدون فوت وقت به یک پزشک معالج عمومی مراجعه کنند. در صورتی که سردرد در مهم‌ترین عضو بدن ایجاد شده و باید به روش تخصصی برای درمان آن اقدام کرد. در ادامه راجع به درمان سردرد در کلینیک سردرد تهران صحبت خواهیم کرد.

Closeup of young man touching temples with fingers as if suffering from severe migraine, feeling sick, isolated on gray background; Blog: Types of Headaches

متخصص سردرد به چه کسی گفته می‌شود؟

حتما برایتان جالب خواهد بود که سردرد نیز جزو رشته‌های پزشکی تخصصی است. هر مشکلی در بدن که به مغز و اعصاب ارتباط داشته باشد بسیار حائز اهمیت است و باید سریعا برای رفع و درمان مشکل اقدام کنید.  متخصص سردرد در واقع متخصص مغز و اعصابی است که دوره تکمیلی تشخیص و درمان سردرد را پشت سر گذاشته و در این زمینه دانش و تبحر کافی را کسب کرده است. به متخصص سردرد نورولوژیست نیز می‌گویند. همان طور که گفتیم گاهی سردردها چنان آزاردهنده می‌شوند که افراد سعی می‌کنند خود را به نزدیک‌ترین پزشک عمومی رسانده و توسط ایشان ویزیت شوند. در این مرحله اگر پزشک عمومی با بررسی‌های به عمل آمده به این نتیجه برسد که بیمار نیاز به تشخیص تخصصی و شروع دوره درمان دارد، وی را به متخصص سردرد ارجاع می‌دهد.

What Are the Causes of a Headache Behind the Eyes?

چه زمانی به متخصص سردرد مراجعه کنیم؟

این مسئله برای همه ما روشن است که آستانه تحمل افراد در مقابل دردها متفاوت است. از آنجا که سردرد با دلایل متفاوت علائم تقریبا مشابهی دارد، این ترس و نگرانی در افراد به وجود می‌آید که چه عاملی سبب بروز سردرد در آن‌ها شده و مسئله تا چه حد جدی است. بنابراین در این شرایط یک سوال مطرح می‌شود و آن‌ هم این است که چه زمانی باید به متخصص سردرد مراجعه کنیم. قبل از هر چیزی ابتدا باید مسائل عادی روزمره خود را بررسی کتید. به عنوان مثال این که آیا قبل از شروع سردرد وعده غذایی خود را کامل میل کرده‌اید، آب کافی نوشیده‌اید، روز شلوغ و پرکاری داشته‌اید یا خیر، به اندازه کافی استراحت کرده‌اید یا خیر و سوالاتی از این دست که به راحتی علت شروع سردرد را برایتان آشکار می‌شود. بنابراین لزومی ندارد برای هر سر درد معمولی که نتیجه ضعف در بدن است به متخصص مراجعه کنید اما بهتر است در شرایط زیر به متخصص سردرد مراجعه کرده و درمان سردرد را آغاز کنید.

  • سردرد شما به حدی باشد است که دیگر توان انجام امور و فعالیت‌های روزمره را نداشته و ناچارا باید استراحت کنید.
  • اگر در طی یک ماه بیشتر از ۱۵ روز سردرد دارید و حس می‌کنید این درد رو به بدتر شدن است.
  • ترجیح می‌دهید برای درمان سردرد روشی به جز مصرف دارو را در پیش بگیرید.
  • اگر در کنار سردرد علائم دیگری از قبیل گیجی و منگی، تهوع صبحگاهی، اختلال بینایی، تاری دید، درد و سفت شدن عضلات گردن شما را آزار می‌دهند به متخصص سردرد مراجعه کنید.
  • دردهایی که در کمتر از چند دقیقه به صورت ناگهانی بروز پیدا می‌کنند، طوری که تصور می‌کنید تا به حال چنین دردی را تحمل نکردیده‌اید، علائم هشدار هستند و با سریعا به متخصص مراجعه کنید.

انواع سردرد، دلایل ایجاد آن‌ها و نحوه درمان سردرد

سردرد انواع مختلفی دارد که با توجه به نوع و شدت درد و عوامل بروز آن نام گذاری می‌شوند. در کل می‌توان انواع سردرد را در دو گروه سردردهای اولیه شامل سردردهای تنشی، خوشه‌ای، سینوسی، میگرنی و غیره و سردرهای ثانویه که ریشه و علت زمینه‌ای دارند، مانند سردردهایی که به دلیل تومور مغزی یا فشار بیش از حد مغز به وجود می‌آیند.

  • سردرد تنشی

این نوع سردرد به عنوان رایج‌ترین و فراوان‌ترین انواع سردرد شناخته می‌شود که نتیجه آن گرفتگی و فشار در اطراف یا پشت سر و گردن است. این درد می‌تواند به صورت خفیف، متوسط یا شدید پشت چشم‌ها، سر و گردن را درگیر کند. در واقع درد از پشت سر شروع شده و به سمت جلو و اطراف سر گسترش می‌یابد. در سردرد تنشی عضلات گردن، شانه و فکر احساس درد و سختی شدیدی دارند، طوری که گویی چیزی در حال فشار واردن به جمجعه است. علت بروز این نوع سردرد عواملی از قبیل: عدم استراحت کافی، وضعیت نامناسب بدن، استرس کار، استرس و اضطراب احساسی، کشیدن سیگار، حذف وعده‌های غذایی، سرماخوردگی و عفونی شدن سینوس‌ها، کمبود آب بدن، خستگی چشم‌ها و عواملی مانند این‌ها می‌باشند.

متخصص درد در کلینیک سردرد تهران به افرادی که دچار سردرد تنشی هستند توصیه می‌کند برای درمان سردرد روزانه مقدار زیادی آب بنوشند، خواب و تغذیه کافی داشته باشند، از مسکن‌های ساده استفاده کنند، ماساژ درمانی را برای شل کردن عضلات گردن به کار گیرند،  طب سوزنی را امتحان کنند و غیره. سردرد تنشی ممکن است در هر سنی ایجاد شود اما در سنین جوانی تا بزرگ سالی بیشتر است.

  • سردرد خوشه‌ای

گاهی ممکن است افراد نیمه شب با احساس درد شدید در یک چشم یا یک طرف سر از خواب بیدار شوند. سردرد خوشه‌ای را می‌توان دردناک‌ترین نوع سردرد دانست که شامل مجموعه‌ای دردهای کوتاه اما به شدت دردناک می‌شود. این سردرد ممکن است هفته‌ها تا ماه‌ها طول کشیده و افراد به تکرار دچار محلات درد خوشه‌ای شوند. این نوع سردرد تهدید کننده نیست و به ندرت پیش می‌آید. از علایم آن می‌توان به احساس سوزش خفیف، قرمزی و سوزش چشم، آبریزش بینی، تعریق، حساسیت به نور، بی‌قراری و ورم اطراف چشم و غیره اشاره کرد. دلایل به وجود آمدن آن نیز دود سیگار، مصرف الکل و بوهای شدید می‌باشد. از مشخصات آن می‌توان به زمان، سرعت و موقعیت اشاره کرد.

  • سردرد میگرن

میگرن نوعی از سردرد شدید است که ناگهان عود کرده و سبز می‌باشد فرد به ناچار فعالیت روزمره خود را کنسل کرده و به استراحت بپردازد. از علائم این سردرد، درد متوسط تا شدید است که از چند ساعت تا چند روز طول می‌کشد. گاهی یک طرف سر و گاهی دو طرف آن درگیر این درد می‌شود، درد معمولا ضربان‌دار و کوبنده است و انجام فعالیت‌هایی مانند بالا پایین رفتن از پله بر شدت آن می‌افزاید. ‌ افرادی که دچار میگرن هستند معمولا در کنار سردرد حالت تهوع و استفراغ نیز دارند و شدیدا به نور و صدا حساس هستند. معمولا بیمارانی که دچار میگرن می‌شوند دارای مراحل پیش درآمد هستند. به این صورت که برخی از علائم هشداردهنده مانند اختلال در دید را دارند ...‌

این مرحله قبل از شروع سردرد آغاز می‌شود و افراد در این برهه دچار احساس خستگی، تغییرات خلق و خو، تمایل به خوردن خوراکی‌های شیرین، احساس گرفتگی و خشکی گردن و غیره می‌شوند. ‌ نکته جالب در مورد میگرن که سبب تمایز این نوع از سردرد با سایرین می‌شود، مراحل تشخیص آن است.   اکثر افرادی که به میگرن مبتلا هستند دارای علائم پیش درآمد می‌باشند و تقریبا علائم نیز در بین افراد یکسان است. بنابراین تشخیص آن راحت‌تر است.

تزریق بوتاکس میگرن

سردرد میگرن به شدت آزاردهنده است و برای درمان سردرد ناشی از آن باید حتما به پزشک متخصص سردرد مراجعه کنید. سردرد میگرن انواع مختلفی دارد و متخصص مغز و اعصاب با معاینه بیمار و ویزیت او نوع میگرن را تشخیص داده و برای درمان آن اقدام می‌کند. درمان‌های مختلفی برای این نوع از سردرد وجود دارد. ‌ آن دسته از افرادی که به خوردن دارو احساس خوبی ندارند، به توصیه پزشک از روش‌های غیردارویی استفاده می‌کنند. متخصص معمولا به این افراد توصیه می‌کند که ساعت خواب خود را تنظیم کنند، غذاهای محرک مصرف نکنند، ورزش‌های سبک انجام دهند، اضافه وزن خود را کم کنند، مشکلات تیروئید خود را برطرف کنند و بسیار دیگر که منجر به درمان میگرن می‌شود. نوع دیگری از درمان، درمان دارویی است که پزشک بنا به تشخیص و تخصص خود داروی مناسبی برای درمان یا پیشگیری تجویز می‌کند.

روشهای درمان سردرد

گاهی روش‌های دارویی یا غیردارویی موثر واقع نمی‌شوند و پزشک متخصص ترجیح می‌دهد اصلا به سراغ این روش‌ها نرود. در این زمان پزشک تزریق بوتاکس میگرن را پیشنهاد می‌دهد. تزریق بوتاکس سبب می‌شود که تعداد دفعات سردرد و یا شدت آن کاهش پیدا کند. حتی سردردهای تنشی نیز با این روش درمان می‌شوند. مکانیسم اثر تزریق بوتاکس به این صورت است که عضلات را فلج و شل کرده و از انقباض آن‌ها جلوگیری می‌کند. در نتیجه شدت درد کاهش می‌یابد. هر چند که مطالعات در مورد نحوه عملکرد تزریق بوتاکس و تاثیر آن در درمان سردرد میگرن ادعای دیگری دارد. بر اساس آن تزریق بوتاکس سبب آزاد شدن سیگنال‌های درد می‌شود. به این ترتیب سیگنال‌های درد کمتری به نخاع می‌رسند.   در هر صورت باید گفت که خوشبختانه بوتاکس در اکثر افراد نتیجه مثبتی در کاهش سردرد میگرن داشته است.

کلینیک سردرد تهران

در تشخیص سردرد نکات خاصی مد نظر قرار می‌گیرد که تنها متخصص سردرد نسبت به آن‌ها آگاهی دارد. این روزها سردرد به شدت در جامعه شیوع پیدا کرده است. به همین دلیل اولین کلینیک تخصصی سردرد در تهران راه اندازی شده است تا با ارائه خدمات درمانی خاص به افراد مبتلا به سردرد خدمات‌رسانی کند. تمام خدمات این کلینیک زیر نظر بهترین پزشک متخصص مغز و اعصاب می‌باشد. شما می‌توانید در این کلینیک آموزش و اطلاعات لازم را در خصوص انواع سردرد دریافت کتید. همچنین می‌توانید زیر نظر متخصص و پروسه تخصصی درمان سردرد به بهبودی کامل رسیده و از سردرد رها شوید. این کلینیک تخصصی خدمات بسیار جالبی ارائه می‌دهد و اعتقاد دارد جسم و روح باید در کنار هم درمان شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر از طریق لینک زیر وارد سایت کلینیک شوید.

http://headacheclinic.ir

تلفن کلینیک سردرد تهران ۰۲۱۸۸۸۷۶۴۵۰

کد خبر: ۱۲۲٬۵۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha