۱۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۲
هزینه خرید طلا از ماه آینده کمتر می شود!َ | طلای ارزان قیمت در راه است
گزارش «بازار» از تبعات اجرای معافیت مالیاتی صنعت طلا:

هزینه خرید طلا از ماه آینده کمتر می شود!َ | طلای ارزان قیمت در راه است

حذف مالیات بر ارزش افزوده در فروش طلای خام که از ماه آینده قرار است اعمال شود، قیمت تمام شده طلا را در بازار کاهشی می کند و این اقدام زمینه ساز ترغیب مردم به خرید طلای ارزان قیمت خواهد شد.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: مدتهاست طلا فروشان در فروش طلا، به جای دریافت مالیات از اجرت از اصل آن هم مالیات دریافت می کنند،  این موضوع باعث شده تا عملا مردم برای خرید این کالا متحمل هزینه بالایی شوند، اما طبق قانون جدید اکنون مالیات بر ارزش افزوده از اصل طلا حذف شده است. یعنی فروشندگان دیگر مالیات از قیمت تمام شده طلا که در فاکتور لحاظ می شود نمی گیرند بلکه این مالیات فقط از اجرت و سود اخذ خواهد شد و  اصل طلا در فروش، شامل دریافت مالیات ۹ درصدی نمی شود.
قانونی که اجرای آن شرایط مساعدی را پیش روی خریداران و فروشندگان طلا می گذارد تا داد و ستد این کالا هزینه گزافی را به آنها تحمیل نکند. این قانون که قرار است از ۱۳ دیماه آینده شکل اجرایی به خود گیرد، مسلما خریداران طلا را به این بازار ترغیب می کند.

عملیاتی شدن قانون حذف مالیات بر ارزش افزوده روی اصل طلا در فروش آن، کمک شایانی به این صنعت طلا،  خریداران و فروشندگان آن در بازار می کند چرا که هزینه ها با اعمال چنین قانونی کاهشی می شود

کاهش قیمت ها دربازار طلا با اجرای قانون حذف مالیات بر ارزش افزوده
ابراهیم محمد ولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با «بازار» درباره چگونگی اجرا و محاسن این قانون گفت: عملیاتی شدن قانون حذف مالیات بر ارزش افزوده روی اصل طلا در فروش آن، کمک شایانی به این صنعت طلا، خریداران و فروشندگان آن در بازار می کند چرا که هزینه ها با اعمال چنین قانونی کاهشی می شود.
وی با بیان اینکه مدت هاست خرید طلا از سوی مردم به دلایل مختلف چون رشد نرخ تورم و افزایش قیمت ارز در بازار کاهش یافته و خیلی ها از قدرت خرید آنچنانی برای تهیه این کالای زینتی و سرمایه ای برخوردار نیستند، گفت: معافیت ۹ درصدی مالیات بر ارزش افزوده از اصل طلا درفروش، بی تردید زمینه ساز رشد تقاضا برای خرید این کالا در بازار خواهد شد زیرا هزینه خرید طلا به نسبت گذشته کاهش می یابد.
محمد ولی خاطر نشان کرد: افزایش قیمت طلا که برگرفته از افزایش بهای انس جهانی و نرخ ارز در داخل بوده موجب شده است تا مردم رغبت چندانی برای خرید آن نداشته باشند، در چنین شرایطی اگر خریدی هم صورت می گیرد معمولا بیشتر در قالب خرید طلای دست دوم و کهنه است که این موضوع باعث کسادی بازار فروش مصنوعات طلای نو شده است.  

طبق قانون جدید، مالیات بر ارزش افزوده طلای خام (اصل طلا) حذف شده است و طلافروشان در فروش این کالا فقط می‌توانند از اجرت و کارمزد مالیات دریافت کنند، بنابراین با حذف مالیات بر ارزش افزوده قیمت تمام شده طلا در بازار روندی کاهشی به خود می گیرد

اخذ مالیات در قیمت تمام شده طلا در فاکتور، فقط از اجرت و کارمزد گرفته می شود نه قیمت تمام شده طلا
وی با بیان اینکه طبق قانون جدید، مالیات بر ارزش افزوده طلای خام (اصل طلا) حذف شده است و طلافروشان در فروش این کالا فقط می‌توانند از اجرت و کارمزد مالیات دریافت کنند، اظهار داشت: با حذف مالیات بر ارزش افزوده قیمت تمام شده طلا در بازار روندی کاهشی به خود می گیرد که این رویکرد زمینه خرید طلای نو را برای متقاضیان طلا در بازار به جای طلای کهنه فراهم می کند.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه در تلاشیم که با هماهنگی وزارت صمت اقدامات لازم را نیز در راستای ممانعت واحدهای طلا فروشی در فروش طلای دست دوم به کار گیریم، گفت: خیلی از طلا فروشان در فروش طلای کهنه و دست دوم از خریدار ۱۰ درصد اجرت می گیرند در حالی که چنین اقدامی غیرقانونی بوده زیرا فروش طلای دست دوم یا کهنه بدون اجرت است و فروش آن فقط باید به نرخ روز طلا و بدون اجرات انجام شود.  

محمد ولی اضافه کرد: خرید طلای دست دوم نه تنها برای خریدار بدون ایراد و اشکال نیست بلکه این روند موجب کند شدن چرخه تولید و داد و ستد مصنوعات طلای نو می شود.

با حذف ۹ درصدی ارزش افزوده  در فروش طلا،  قدرت خرید مردم برای تهیه این کالا افزایش می یابد، البته این موضوع زمانی اتفاق می افتد که بازار طلا تحت تاثیر قیمت بالای ارز در بازار قرار نگیرد

رونق بازار داد و ستد طلا با کاهش هزینه خرید 
وی مزایای حذف مالیات ارزش افزوده بر روی قیمت تمام شده طلا را فعال شدن این بازار عنوان کرد و افزود: با حذف ۹ درصدی ارزش افزوده فروش طلا،  قدرت خرید مردم برای تهیه این کالا افزایش می یابد، البته این موضوع زمانی اتفاق می افتد که بازار طلا تحت تاثیر قیمت بالای ارز در بازار قرار نگیرد.
رئیس اتحادیه طلا  جواهر تهران خاطر نشان کرد: معافیت مالیاتی اصل طلا در فروش این کالا علاوه بر تحریک خریداران کمک شایانی به رونق صنعت طلا در کشور می کند چرا که هم اکنون خیلی از واحدهای طلا فروشی در کشور به دلیل کسادی بازار و رکود تعطیل و یا با ظرفیت کم کار می کنند.

با اجرای قانون معافیت مالیاتی از اصل طلا در فروش این کالا، قیمت تمام آن تا حدودی در بازار کاهش یافته و مردم به جای سرمایه گذاری در بازار های پرریسک به خرید طلا روی خواهند آورد

توجه بیش از پیش مردم به سرمایه گذاری در بازار طلا 
محمد کشتی آرای، نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز در گفتگو با «بازار» درباره تبعات اجرای قانون حذف مالیات ارزش افزود بر فروش طلا که قرار است از نیمه ماه آینده عملیاتی شود گفت: این اقدام نه تنها راهکاری درست برای فعال شدن داد و ستد بازار طلا و ترغیب مردم در سرمایه گذاری بر روی این کالاست بلکه باعث می شود تا مردم دیگر به خرید طلای آب شده و کهنه که عاری از مشکلات نیست روی گردان شوند.
وی خاطر نشان کرد: با اجرای قانون معافیت مالیاتی از اصل طلا در فروش این کالا قیمت تمام آن تا حدودی در بازار کاهش یافته و مردم به جای سرمایه گذاری در بازار های پرریسک به خرید طلا روی خواهند آورد.
نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران خاطر نشان کرد: سازمان امور مالیاتی قبلا ۹ درصد مالیات را از فاکتور نهایی فروش طلا دریافت می کرد اما اکنون با حذف مالیات بر ارزش افزوده از اصل طلا به نفع این صنعت و ترغیب مردم در خرید چنین کالای سرمایه ای با نرخ نسبتا کمتر از گذشته اقدام کرده است که این روند بی تردید بر کاهش نرخ طلا و سکه در بازار منجر می شود.
به گزارش بازار، طلا فروشان سالهاست به جای دریافت مالیات از اجرت، از اصل طلا نیز مالیات دریافت می کردند این مسئله باعث می شد عملا مردم برای خرید طلا هزینه گزافی پرداخت کنند اما با اجرای حذف مالیات ارزش افزوده فروش طلا که قرار است از ۱۳ دی در ماه آینده شکل اجرایی به خود گیرد، این شیوه  معاملات باعث خواهد شد تا هزینه ها را برای خریداران کم و بازار داد و ستد طلا را بیش از پیش فعال کند.

کد خبر: ۱۲۲٬۴۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha