۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۴
خشک ترین سال نیم قرن اخیر؛ بارندگی ها نسبت به پارسال ۲۰ درصد و موجودی سدها ۳۰ درصد کمتر شد
۲۴ استان بارندگی کمتری را نسبت به پارسال داشتند

خشک ترین سال نیم قرن اخیر؛ بارندگی ها نسبت به پارسال ۲۰ درصد و موجودی سدها ۳۰ درصد کمتر شد

سمنان با ۵.۹ میلی‌متر، سیستان و بلوچستان با ۶ میلی‌متر و خراسان رضوی نیز با ۷.۵ میلی‌متر بارندگی کم‌ بارش‌ترین استان‌های کشور هستند. بارندگی در فارس و ایلام نسبت به دراز مدت، ۷۶ و ۶۸ درصد کاهش یافت.

بازار؛ گروه آب و انرژی: منابع آب در ایران همیشه در وضعیت ناپایداری قرار دارد. هر چند که سازمان هواشناسی پیش بینی کرده در دو ماه آینده در برخی از مناطق کشور بارش های مناسب برف  را خواهیم داشت اما شرایط حال به هیچ وجه خوب نبوده و به نوعی خشک ترین سال نیم قرن را کشور تجربه می کند. موجودی سدها حدود ۳۰ درصد نسبت به پارسال کمتر است.  

همچنین آخرین آمارها  از وضعیت بارندگی در ایران نشان می‌دهد از ابتدای سال آبی جاری (اول مهر ۱۴۰۰) تا شامگاه ۱۲ آذر، میانگین ارتفاع بارش‌های جوی در ۶ حوضه آبریز کشور به ۳۲.۶ میلی‌متر رسیده که ۲۰ درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل و ۳۹ درصد کمتر از میانگین بارش در دوره‌های مشابه ۵۳ سال اخیر است.

 ۲۴ استان از مجموع ۳۱ استان کشور با کاهش بارندگی مواجه‌اند و شرایط نامساعدتری نسبت به سال قبل تجربه می‌کنند

در این وضعیت ۲۴ استان از مجموع ۳۱ استان کشور با کاهش بارش مواجه‌اند و شرایط نامساعدتری نسبت به سال قبل تجربه می‌کنند. در بارندگی‌های اخیر استان‌های گیلان با ۴۲۹.۹ میلی‌متر، مازندران با ۲۴۳.۸ میلی‌متر و گلستان با ۱۰۰.۶ میلی‌متر بارندگی به‌ترتیب پربارش‌ترین استان‌های کشور بوده‌اند و در مقابل استان‌های مرکزی و جنوبی کشور، وضعیت نامناسب بارشی را تجربه کرده‌اند که در این میان استان سمنان با ۵.۹ میلی‌متر، سیستان و بلوچستان با ۶ میلی‌متر و خراسان رضوی نیز با ۷.۵ میلی‌متر بارندگی به ‌ترتیب ۳ استان کم‌ بارش کشور لقب گرفته‌اند. طبق این آمارها، بارندگی در ۲ استان فارس و ایلام نسبت به دوره‌های مشابه ۵۳ سال اخیر، به‌ترتیب ۷۶ و ۶۸ درصد کاهش داشته و بارش‌های ۲۴ استان کشور که برخی بیش از سال قبل بارندگی داشته‌اند، همچنان بدتر از میانگین بلندمدت است.

البته طبق پیش‌بینی‌های مؤسسه تحقیقات آب وزارت نیرو، از ابتدای آذر تا آخر بهمن امسال، ۳ حوضه آبریز در شمال غرب، شمال شرق و جنوب شرق شانس برخورداری از بارش بیشتر از متوسط بلندمدت را خواهند داشت اما برای سایر حوضه‌های آبریز، بارندگی کمتر از متوسط بلندمدت پیش‌بینی شده است. برآورد می‌شود حوضه آبریز دریاچه ارومیه در این بازه زمانی ۴۴ میلی‌متر بارندگی را تجربه می‌کند که ۱۲ درصد بیش از متوسط بلندمدت است. همچنین وضعیت بارش پیش‌بینی‌شده برای حوضه آبریز اصلی قره قوم در آذرماه ۳۳ میلی‌متر است که از رشد ۶۰ درصدی نسبت به میانگین بلندمدت حکایت دارد. در حوضه آبریز رودخانه‌های سیستان و بلوچستان نیز برآوردهای بارندگی بیش از میانگین بلندمدت است.

میزان پرشدگی سدهای مهمی چون زاینده‌رود، شمیل، نیان و سفیدرود در شرایط فعلی حدود ۱۳ تا ۱۸ درصد بوده و میزان پرشدگی متوسط مخازن در سدهای استان‌های خوزستان و تهران نیز به‌ ترتیب در حدود ۳۸ درصد و ۲۰ درصد است

آمار دفتر اطلاعات و داده‌های آب در ۱۳ آذرماه نشان می‌دهد در شرایطی که ۷۳ روز از سال آبی ۱۴۰۱– ۱۴۰۰ سپری شده، میزان کل حجم آب در مخازن سدهای کشور به ۱۷ میلیارد و ۶۷۰ میلیون مترمکعب رسیده که نسبت به‌مدت مشابه سال آبی قبل ۳۰ درصد کاهش نشان می‌دهد. میزان کل حجم ورودی به سدهای کشور از ابتدای مهر تا ۱۳ آذر ۲ میلیارد و ۸۴۰ میلیون مترمکعب بوده که بیانگر کاهش ۴۴ درصدی نسبت به‌مدت مشابه سال آبی قبل است. طبق اعلام وزارت نیرو میزان پرشدگی سدهای مهمی چون زاینده‌رود، شمیل، نیان و سفیدرود در شرایط فعلی حدود ۱۳ تا ۱۸ درصد بوده و میزان پرشدگی متوسط مخازن در سدهای استان‌های خوزستان و تهران نیز به‌ ترتیب در حدود ۳۸ درصد و ۲۰ درصد است.

کد خبر: ۱۲۲٬۲۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha