۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۹
بجنورد با آلماتی قزاقستان خواهر خوانده می‌شود
رییس اتاق بازرگانی خراسان شمالی:

بجنورد با آلماتی قزاقستان خواهر خوانده می‌شود

بجنورد- رئیس اتاق بارزگانی خراسان شمالی گفت: تفاهم‌نامه اولیه خواهرخواندگی بجنورد و آلماتی قزاقستان در سفر یک هفته‌ای هیئت تجاری استان به این کشور بین طرفین امضا شد و به‌زودی سند آن نهایی می‌شود.

به گزارش بازار؛ به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی خرسان شمالی، سعید پورآبادی اظهار داشت: یک هیات تجاری در آبان ماه از خراسان شمالی به استان آلماتی قزاقستان سفر کرد که طی مذاکرات انجام شده با مسئولان این استان موفق به دستیابی نتایج خوبی شدیم.

وی به دست آوردهای این سفر اشاره کرد و افزود: برگزاری نوروزگاه در عید نوروز به میزبانی خراسان شمالی یکی از این دست آوردها بوده است که باید با اداره کل میراث فرهنگی، فرهنگ و ارشاد پیگیری های لازم انجام تا این رویداد فرهنگی برگزار شود.

رئیس اتاق بارزگانی خراسان شمالی اعطای ۱۰ هکتار زمین به خراسان شمالی به صورت رایگان را از دیگر دست آوردهای این سفر عنوان کرد و افزود: قرار بر این است تا در این زمین مکانی برای فروش و عرضه محصولات استان و ... ساخته شود.

پورآبادی تصریح کرد: از سوی دیگر اعطای دفاتری در محل استانداری، شهرداری و اتاق بازرگانی آلماتی به خراسان شمالی نیز از دیگر دستاوردها بود که باید در اتاق بازرگانی خراسان شمالی نیز یک اتاق به اتاق آلماتی اختصاص یابد.

وی تاکیدکرد: علاوه بر آن نشست هایی با دانشگاه های استان آلماتی قزاقستان نیز برگزار شد و در این زمینه نیز تفاهم نامه هایی امضاء شد.

رئیس اتاق بارزگانی خراسان شمالی ادامه داد: در زمینه تجارت نیز نتایج خوبی حاصل شد که اتجام توافق برای انجام کشت فراسرزمینی در آدن منطقه یکی از این نتایج بوده است و حتی یکی از تجار در زمینه کشت و صنعت وارد و مقرر شد تا برای اجرای این طرح زمین در آن استان اختصاص یابد.

پورآبادی با بیان اینکه توافق بر سر ایجاد واحد صنعتی لبنی در آلماتی از سوی تجار خراسان شمالی از دیگر نتایج این سفر بود و اظهارکرد: برای اجرای این طرح مقرر شد تا آلماتی شیر مورد نیاز را برای تولید لبنیات در اختیار سرمایه گذار قرار دهد و محصول تولیدی در آن کشور توزیع شود.

صادرات ۱۲۰ هزار دلاری کالا
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی نیز در ادامه این جلسه گفت: میزان صادرات کالا طی امسال به قزاقستان ۱۲۰ هزار دلار بوده که با اجرای شدن این تفاهم نامه ها میزان تبادلات تجاری و صادرات کالا تا بیش از ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت.

حسین حاجی بیگلو افزود: روابط تجاری ایران با قزاقستان در یک برهه زمانی رشد و دوباره افول پیدا کرد و هدف از اعزام این هیات ها، افزایش تبادلات تجاری است.

وی ادامه داد: صادرات خدمات فنی و مهندسی یکی از مهمترین بخش هایی است که می توان میزان صادرات کالا به قزاقستان را افزایش داد چراکه آن ها بیشتر به دنبال ورود دانش های مختلف به کشور خود هستند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی تصریح کرد: معدن یکی دیگر از مواردی است که می توان با استفاده از آن میزان صادرات کالا به کشور مذکور را افزایش داد.

برگزاری جشن نوروز گاه در بجنورد
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی نیز در این نشست از اقدامات ارزنده اتاق بازرگانی در سفر هیات تجاری استان به قزاقستان به ویژه توجه به بخش گردشگری  قدردانی کرد و افزود: با توجه‌ به برنامه‌ریزی دبیرخانه ستاد اجرایی خدمات سفر، جشن نوروزگاه با مشارکت کشور قزاقستان سال ۱۴۰۱ در بجنورد برگزار می‌شود.

علی مستوفیان با تاکید بر اهمیت برگزاری این رویداد در معرفی خراسان شمالی افزود: با برگزاری این رویدادها زمینه حضور گردشگران خارجی در استان فراهم می‌شود.

کد خبر: ۱۲۲٬۲۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha