۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۲
توقف رشد قیمت آهن آلات

توقف رشد قیمت آهن آلات

قیمت نبشی و ناودانی در غالب مبادی فروش ثابت اعلام شد؛ قیمت تیرآهن در بخش کیلوفروشی ثابت اعلام شد.

به گزارش بازار به نقل ازآهن پرایس، خبرها از بازار آهن در روز گذشته حاکی از توقف رشد قیمت روزانه آهن آلات در غالب مبادی فروش بود، به طوری که نوسانات چندانی مشاهده نشد و تنها برخی شرکت‌ها به اصلاح قیمت محصولات خود اقدام کردند.

در مقایسه با قیمت اهن، نرخ ارز همچنان درحال رشد است و با جهش قیمتی وارد کانال ۳۱ هزار تومانی شد. روز گذشته هر دلار آمریکا در بازار آزاد به قیمت ۳۱ هزار و ۲۰ تومان به فروش رسید.

گزارش آهن پرایس از قیمت آهن در روز گذشته بیانگر ثبات قیمت مقاطع فولادی در غالب مبادی فروش بود، به طوری که قیمت میلگرد عمدتا ثابت و بدون تغییر اعلام شد و تنها در چند شرکت نوسانات ۵۰ الی ۱۵۰ تومانی مشاهده شد.

قیمت نبشی و ناودانی نیز در غالب مبادی فروش ثابت اعلام شد؛ قیمت تیرآهن در بخش کیلوفروشی ثابت اعلام شد و در بخش شاخه‌فروشی نیز ثبات نسبی مشاهده شد اما برخی مبادی فروش با افزایش ۱۰ هزار تومانی محصول خود را عرضه کردند.

قیمت پروفیل و انواع لوله نیز مانند غالب مقاطع فولادی بدون تغییر بود و معدود شرکت‌هایی با کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی اعلام قیمت کردند.

فضای بسیار پیچیده اقتصادی و سیاسی ایران امکان پیش‌بینی اوضاع بازارها را دشوار می‌کند اما به نظر می‌رسد بازگشت هیأت ایرانی به مذاکرات، رشد فعلی قیمت‌ها را متوقف کرده است. گفتنی است تا این لحظه نخستین واکنش‌ رسمی به متن پیشنهادی ایران از جانب سخنگوی وزارت خارجه آلمان ارائه شده و پیشنهادات ایران غیرقابل قبول اعلام شده است.

فاکتورهای زیادی در ایجاد شرایط فعلی کشور دخیل است، در حال حاضر به دلیل تورم بالایی که کل کشور را درگیر کرده بخش صنعت نیز در کنار همه بازارها در معرض آسیب قرار دارد.

مجموعه این عوامل در کنار کاهش متقاضی مصرف موجب کاهش رونق در بخش صنعت شده است اما استمرار تولید و رونق صادرات کالا در کنار مشکلات ناشی از تحریم، می‌تواند در کنترل تورم این بخش مؤثر باشد.

افزایش روزانه نرخ محصولات و هزینه‌های تولید حاصل تورم روزافزونی است که در کنار سایر معضلات از جمله قطعی گاز و برق تهدیدی جدی محسوب می‌شود.

همچنین مسئله تحریم‌ها که موجب حذف مبادلات بانکی با خارج از ایران شده نیز مشکلاتی را برای این حوزه ایجاد کرده است. به طور کلی هرچند بخش عرضه و تولید تحت تأثیر عوامل بیرونی و داخلی دچار نوسانات متعددی قرار دارد اما بخش تقاضا با همه این نوسانات بدون تغییر مانده که از عمده دلایل آن رشد قیمت‌ها و کمبود نقدینگی است.

 خبرها از تالار صنعتی حاکی از این است که امروز ۱۶۱ هزار و ۶۰۰ تن انواع شمش بلوم در بورس کالا عرضه خواهد شد. قیمت در نظر گرفته شده حدود ۱۳ هزار و ۹۶۵ تومان است که در مقایسه با عرضه پیشین کاهش ۲۵۰ تومانی داشته است. نتیجه معاملات در بورس کالای امروز که در تعیین نرخ اصلی شمش دخیل است احتمالا معیاری برای تعیین قیمت مقاطع فولادی که در روز گذشته ثابت بود، قرار بگیرد. اما به دلیل اینکه بازار فاقد محرک کافی است به نظر می‌رسد قیمت پایه شمش تغییر چندانی نداشته باشد.
افزایش تولید نیازمند تأمین زیرساخت‌

کامران وکیل دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران درباره تعیین هدف سالانه تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در سال اظهار کرد: این میزان از تولید محصولات فولادی با اوضاعی که در بخش فولاد کشور مشاهده می‌کنیم عملا امکان‌پذیر نیست.

وی در ادامه بیان کرد: برای افزایش تولید وجود یکسری زیرساخت‌ها ضروری است که از جمله آنها می‌توان به فناوری برق و انرژی، جاده، حمل و نقل، بندر و ... اشاره کرد.

وکیل افزود: اگرچه منابع اولیه از جمله سنگ آهن و سوخت و انرژی و... به نرخ ارزان‌تری در کشور وجود دارد اما برای افزایش تولید تا ۵۵ میلیون تن، به تأمین زیرساخت‌های اساسی نیاز دارد که کشور ما در این زمینه دچار مشکلات جدی است.

کد خبر: ۱۲۲٬۰۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha