۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۱
گردشگری چسب زخم اقتصادی در مازندران| سناریویی برای احیا
بازار گزارش می‌دهد؛

گردشگری چسب زخم اقتصادی در مازندران| سناریویی برای احیا

ساری- کرونا خسارت های سنگینی به اقتصاد مازندران وارد کرده و برای برگشت به دوران قبل از آن، گردشگری می تواند همانند چسب زخم بر پیکره اقتصاد استان التیام بخشد.

بازار؛ گروه استان‌ها: گردشگری به حقوق مخفی در جهان معروف است و احیای این صنعت همانند چسبی برای احیای صنعت زخم خورده مازندران خواهد بود و داشتن ظرفیت‌های و جاذبه‌های متعدد مازندران را به قطب گردشگری در ایران مبدل کرده است اما آنچه که رنج دهنده هست اینکه خروجی این بخش به صورت کالایی دیده نمی‌شود.

در عین حال گردشگری به عنوان صنعت سوم دنیا بعد از نفت و خودرو می‌تواند به عنوان پیشران اقتصادی مورد توجه قرار گیرد و احیای آن در برون رفت از مشکلات مؤثر باشد.

زینب اسلامی استاد دانشگاه در مازندران با بیان اینکه احیای گردشگری همانند چسب زخمی بر بدنه اقتصاد است، افزود: تغییرات اخیر جهان و همه گیری بیماری کووید -۱۹ آنچنان تأثیرات شگرفی را در مکانیزم‌های اجتماعی ایجاد کرده است که مدت مدیدی طول خواهد کشید تا بتوان به دوران قبل از آن بازگشت.

وی افزود: در این بین صنعت گردشگری که در خلال آن کارآفرینی‌های اکوسیستمی شکل گرفته است دستخوش این تغییرات بوده و اقتصاد آن را درگیر حل و فصل مشکلات عدیده ناشی از همه گیری کرده است. خسارت وارده ناشی از کرونا به صنعت گردشگری جهان حدود ۲.۴ میلیارد دلار بوده که سهم ایران در حدود ۳۲ میلیارد تومان تخمین زده شده است.

وی ادامه داد: در این مدت حدود ۴۴ هزار نفر شغل خود را از دست دادند و از این میان بیشترین سهم مربوط به حوزه مراکز اقامتی است و جبران این عدد بزرگ نیازمند برنامه‌های بزرگ و عمیق و هم افزایی تمامی بخش‌های ذی ربط در این صنعت برای برون رفت از بحران است.

سناریوهای احیای گردشگری
این مدرس دانشگاه به سناریوهای پیش روی احیای صنعت گردشگری اشاره کرد و یادآور شد: سناریوی آزمون و خطا و استفاده از تجربیات سایر کشورها که توانسته اند با آزمون و خطا در بخش‌های مختلف این صنعت بازآفرینی و ساز و کارها را مطابق با استانداردهای ایمنی سازی و سلامت بکار گیرند، امری مهم است.

بنی شیخ الاسلامی ادامه داد روش‌های جدید اسکان مسافران، مقررات هتل‌ها و مراکز تفریحی هرکدام می‌تواند اقتصاد را به سمت و سویی ببرد که قابلیت خود ترمیمی داشته باشد.

وی به سناریوی درون بخشی واکسن به عنوان یکی از مهمترین عوامل کمک کننده به فعال شدن صنعت گردشگری اشاره کرد و گفت: البته چیزی که بسیار پررنگ‌تر جلوه می‌نماید وضعیت معیشت مردم خواهد بود.

گردشگری چسب زخم اقتصادی در مازندران| سناریویی برای احیا

وی افزود: مهمترین عامل رشد گردشگری، کنترل قیمت‌ها و بهبود وضع معیشت مردم است. همچنین با برقراری ارتباط بین المللی و دعوت از گردشگران خارجی می‌توان امیدوار به رونق گردشگری داشت.

بنی شیخ الاسلامی سناریوی صبر توأم با تدبیر را را از دیگر راهکارهای ذکر گرد و گفت: برگشت به دوران قبل کرونا نیازمند صرف زمان در پی واکسیناسیون حداکثری و ایمن سازی خواهد بود زیرا درآمد صنعت توریسم و گردشگری بیشتر متکی به شکل مستقیم آن است. یعنی سفر از شهری به شهر دیگر و کشوری به کشور دیگر، لذا با وجود مقررات جهانی و داخلی در خصوص سفر این نکته مهم خواهد بود که با برداشته شدن مقررات و یا تعدیل در آن می‌توان به صورت مرحله‌ای به وضعیت قبل در طی زمان برگشت.

برگشت به دوران قبل کرونا نیازمند صرف زمان در پی واکسیناسیون حداکثری و ایمن سازی خواهد بود زیرا درآمد صنعت توریسم و گردشگری بیشتر متکی به شکل مستقیم آن است. یعنی سفر از شهری به شهر دیگر و کشوری به کشور دیگر

با آنکه مازندران به عنوانی استانی گردشگرپذیر مطرح است اما پاسخ به این پرسش مهم که خروجی این گردشگری چیست، حائز اهمیت است چرا که از این صنعت به عنوان حقوق مخفی بخش اقتصاد یاد می‌شود.

مهدی رمضانی عضو هیئت علمی دانشگاه در مازندران نیز با بیان اینکه هرچند خروجی گردشگری مانند کالا نیست اما گردش مالی و شغل‌هایی را که ایجاد می‌کند می‌توان به جای کالا قرار داد، افزود: عده‌ای نیز معتقدند نمی‌توان گردشگری را یک صنعت قلمداد کرد.

گردشگری چسب زخم اقتصادی در مازندران| سناریویی برای احیا

وی از گردشگری به عنوان صنعت سوم دنیا یاد کرد و گفت: به رغم وجود کرونا پیش بینی می‌شود این صنعت در سال‌های آتی جای صنعت خودرو را بگیرد.

وی با عنوان اینکه شاخص‌هایی نظیر تعداد خودروها، ترافیک، هتل‌ها، اشتغال ایجاد شده، بخش خصوصی و غیره در مقوله گردشگری بررسی می‌شود، گفت: با بررسی شاخص‌ها می‌توان به نتیجه رسید که مازندران گردشگر پذیر است.

پیامدهای اقتصادی گردشگری
رمضانی به پیامدهای اقتصادی گردشگری اشاره و اضافه کرد: شغل، اشتغال بومی، درآمد، خانه‌های رسمی اجاره‌ای، رستوران‌ها، موزه‌ها و غیره از جمله شاخص‌هایی است که سبب می‌شود مبلغ کلانی وارد استان شود و این درامدها به صورت مستقیم و غیرمستقیم در شبکه و زنجیره استان هزینه می‌شود.

محمد بشارتی فعال اقتصادی و گردشگری در مازندران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه پتانسیل مناسبی برای گردشگری در استان وجود ندارد، گفت: نتوانستیم از ظرفیت‌های نهفته و آشکار بخش گردشگری برای سرمایه گذاری بهره مند شویم.

مازندران مسافرپذیر است نه گردشگری
وی با اظهار اینکه مازندران به استان مسافرپذیر تبدیل شده نه گردشگری افزود: قابلیت استان به دلیل منابع طبیعی، رونق بومگردی بدون احداث امکانات با هزینه‌های سنگین بالا است و می‌توان از این طریق برای رونق گردشگری بهره گرفت.

وی ادامه داد: ظرفیت‌های موجود در مازندران هیچ تناسبی با توان مدیران ندارد و مدیران استان کمترین دانش و توانمندی در ایجاد زیرساخت‌های گردشگری دارند.

بشارتی یادآور شد: می‌توان از ظرفیت‌هایی مانند آئین‌های سنتی و بومی برای رونق گردشگری بهره برد ولی متأسفانه امروزه گردشگری به فرزند ناخوانده ای برای مسئولان تبدیل شده است.

این فعال و کارشناس اقتصادی ضعف در جذب جمعیت شناور در استان را مشهود دانست و گفت: این مسئله مازندران را به استان مسافرپذیر تبدیل کرده است زیرا امکانات اقامتی متناسب برای جذب جمعیت شناور و کسب درآمد و ارزش افزوده نداریم.

سهم مازندران از گردشگری جنگل صفر است
سید محمود حسینی پور استاندار مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: مازندران دارای جنگل و دریاست اما صنعت گردشگری ما در حوزه جنگل تقریباً صفر است و در قالب کمیته‌هایی در استانداری در تلاش هستیم تا ظرفیت مغفول مانده را فعال کنیم.

استاندار مازندران صنایع تبدیلی را نیاز توسعه استان بیان کرد و گفت: برای فعال کردن بخش کشاورزی و دامپروری در حوزه‌های روستایی نیاز به تقویت صنایع تبدیلی داریم تا از این طریق به توانمندسازی روستاییان بپردازیم.

سالانه جمعیت شناور زیادی در قالب مسافر به استان مازندران وارد می‌شود و به دلیل مهیا نبود زیرساخت‌ها، آورده آن برای جمعیت بومی، ترافیک و زباله است و باید نظام مند کردن و تکمیل ضوابط برای بهره گیری از ظرفیت‌های این بخش در اقتصاد استان تلاش کرد.

کد خبر: ۱۲۲٬۰۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha