۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۸
عدم توجه به محورهای اصلاح ساختار بودجه در لایحه ۱۴۰۱
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد

عدم توجه به محورهای اصلاح ساختار بودجه در لایحه ۱۴۰۱

شفاف‌سازی شرکت‌های دولتی و بانک‌ها، مولد سازی دارایی‌های دولت و تحول نظام مالیات از محورهای مهم اصلاح ساختار بودجه است که در لایحه دولت به صورت جامع دیده نشده است.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، محمدرضا پور ابراهیمی داورانی در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۱۶ آذرماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور ضمن تبریک روز دانشجو و گرامیداشت شهدای دانشجو و تبریک به مناسبت ولادت حضرت زینب(س) و روز پرستار به همه خدمتگزاران عرصه سلامت، گفت: مهم ترین اولویت کنونی کشور در حوزه اقتصادی، سند بودجه ۱۴۰۱ است، در ابتدا از تلاش سازمان برنامه و بودجه به ویژه آقای میرکاظمی برای اقداماتی که در این خصوص انجام داده است، تشکر می‌کنم اما به نظر می‌رسد محورهایی که در حوزه اصلاح ساختار باید دنبال کنیم، به طور کامل و جامع  در این سند دیده نشده است.

شفاف‌سازی شرکت‌های دولتی و بانک‌ها از محورهای مهم اصلاح ساختار بودجه
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، افزود: محورهای مهم و اساسی در اصلاح ساختار بودجه شفاف‌سازی شرکت‌های دولتی و بانک‌ها و دیگری تصمیم برای اصلاح ساختار آنها است. اگر برای آنها تصمیم گیری نشود، اثرات آن در حوزه تصمیمات اقتصادی کشور، ما را با چالش جدی مواجه می‌کند.

عدم توجه دولت به مولد سازی دارایی‌های دولت و نظام مالیاتی در بوجه ۱۴۰۱
وی درادامه اظهار کرد: مولد سازی دارایی‌های دولت، اساسی ترین محور اصلاح ساختار بودجه است که باید در لایحه ۱۴۰۱ دیده شود اما بر اساس اطلاعات غیررسمی، کمترین توجه به این موضوع شده است. تحول در نظام مالیاتی کشور ازجهت قوانین موجود که اجرای آنها باید عملیاتی شود و همچنین از جهت ایجاد پایه‌های جدید مالیاتی در نظام اقتصادی حائز اهمیت است اما بر اساس اطلاعات غیررسمی، در لایحه ۱۴۰۱  به صورت جامع به آن توجه نشده است.

تمرکززدایی از مهم‌ترین موضوعات مورد توجه دولت در بودجه سال آینده
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: عدم تمرکز اما اتفاقی است که در این سند رقم خورده است، آقای رئیس جمهور اینکه اختیارات را به استانداران تفویض و به استان‌ها واگذار کنیم تا با رویکرد عدم تمرکز در سیستم اداری کشور تصمیم گیری شود، نکته بسیار حایز اهمیت است و نیازی به قانون گذاری ندارد.

پورابراهیمی یادآور شد: به استناد اصول ۱۲۷ و ۱۳۸ قانون اساسی، امکان رویکرد تصمیم گیری در حوزه کار اجرایی کشور با نگاه عدم تمرکز در حوزه تصمیمات وجود دارد و قطعا امروز ظرفیت های مناطق مختلف کشور به استناد این تصمیم می‌تواند مبنای اتفاقات مثبت در نظام اجرایی باشد. پیشنهاد مشخص ما به رئیس جمهور و تیم دولت این است که از سال ۱۴۰۱ به استناد قوانین مرتبط با این حوزه، اصول قانون اساسی و بودجه این ظرفیت را در اقتصاد کشور اجرایی کنند.

گزارش مجمع تشخیص در ارتباط با سیاست‌های کلی نظام نهایی نشده است
این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه به برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و گفت: بر اساس اطلاعات واصله، تا امروز گزارش نهایی مجمع تشخیص مصلحت نظام در ارتباط با سیاست های کلی نظام نهایی نشده است لذا از اعضای مجمع تشخیص درخواست دارم تاهر چه سریعتر این سیاست‌های کلی نظام را مشخص کنند تا خط و مشی دولت و مجلس برای احکام قانون و برنامه هفتم توسعه فراهم شود.

دعوت از نمایندگان برای حضور در دومین سالگرد شهادت شهید سلیمانی
پورابراهیمی ادامه داد: ما در آستانه دومین سالروز شهادت سردار قاسم سلیمانی هستیم، سرداری که سال قبل به دلیل کرونا نتوانستیم مراسم درخور جایگاه این عزیز برگزار کنیم لذا از همه نمایندگان دعوت می‌کنم که در دومین سالگرد این شهید عزیز در کرمان حضور پیدا کنند، ضمن اینکه از رئیس جمهور محترم درخواست کردیم با توجه به رفع محدودیت های کرونا، در این مراسم شرکت کند.

انتقاد از وزارت اقتصاد برای انتصابات اخیر درمعاونت پارلمانی
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر همدلی و وحدت در کشور، تصریح کرد: این فضا نیازمند اتفاقات دوطرفه است، اقدامات اخیر وزارت اقتصاد در موضوع انتصابات در دستور قرار داده از نظر ما با نگاه مشورتی، قابل قبول نیست به ویژه اقدام اخیری که در معاونت پارلمانی وزارت اقتصاد انجام شد. لذا از آقای حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور درخواست دارم تا گلایه کمیسیون اقتصادی را به شخص رئیس جمهور اعلام کند. ما به نیروی اقتصادی جهت همکاری در این حوزه نیاز داشتیم، این انتصاب با چه شاخص‌هایی انجام شده است؟

وی همچنین در خصوص همدلی در استان، گفت: امیدواریم با محوریت نماینده ولی فقیه و با حضور فرمانده سپاه ثارالله و همه عزیزان و حوزه استانداری و سایر بخش‌ها شاهد اتفاقات مثبتی در رشد و توسعه اقتصادی استان کرمان باشیم.

کد خبر: ۱۲۲٬۰۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha