۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۷
دیپلماسی انرژی ایران با انعقاد قرارداد گازی با ترکمنستان و آذربایجان احیا شد
عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس:

دیپلماسی انرژی ایران با انعقاد قرارداد گازی با ترکمنستان و آذربایجان احیا شد

حسین زاده، عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس انعقاد قرارداد گازی ایران با ترکمنستان و آذربایجان را آغاز احیای دیپلماسی انرژی ایران با دیگر کشورها دانست.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، حسین حسین زاده با مثبت ارزیابی انعقاد قرارداد گازی ایران با ترکمنستان و آذربایجان برای سوآپ سالانه ۲ میلیارد مترمکعب طی هفته گذشته و احیای دیپلماسی انرژی ایران، گفت: این قرارداد پس از ۵ سال توقف همکاری با ترکمن‌ها، نویدبخش احیا و توسعه همکاری اقتصادی با این کشور است که می‌تواند نقشه آمریکا برای حذف ایران از بازار گاز منطقه را خنثی کرده و برای همیشه احداث خطوط لوله ترانس کاسپین و تاپی را از دور خارج کند.

نماینده مردم لارستان و خنج و گراش و اوز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طی چند ماه اخیر اتفاقات خوبی همچون افزایش فروش نفت و میعانات گازی نیز صورت گرفته است، افزود: احیای روابط اقتصادی با ترکمنستان گام مهمی بود که برداشته شد، کشور ترکمنستان همسایه ایران است و ما با انعقاد قرارداد گازی روابط‌مان با ترکمنستان را تقویت کردیم و به‌یقین این موضوع به نفع کشور است.

وی اظهار کرد: همچنین گسترش تعاملات با چین ذیل توافق ۲۵ ساله ازجمله مهم‌ترین اقداماتی بود که سبب شد؛ رقم صادرات نفت ایران با استناد به گزارش‌های اوپک و شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ افزایش قابل‌ملاحظه‌ای پیدا کند، ضمن آنکه قرارداد سوآپ میعانات گازی با ونزوئلا از دیگر اقدامات مهم و استراتژیک وزارت نفت دولت سیزدهم است.

حسین زاده بیان کرد: با توجه به اینکه قرارداد گازی ایران با ترکیه سال ۲۰۲۶ به اتمام می‌رسد باید در حوزه دیپلماسی انرژی قوی‌تر عمل کرد البته قرارداد سوآپ گازی اقدام و گشایش خوبی در حوزه دیپلماسی به شمار می‌آید.

این نماینده مجلس با بیان اینکه باید در حوزه دیپلماسی انرژی قوی‌تر ظاهر شد، ادامه داد: همچنین تمدید قرارداد گازی با ترکیه و عراق و فعال کردن ظرفیت‌های انرژی خود در پاکستان ازجمله ضروریات است.

به گفته عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی  اگر ایران در تامین انرژی دنیا سهم بیشتری داشت آمریکا نمی‌توانست ما را تحریم کند، درواقع باید سهم ۷۰۰ تا یک میلیون بشکه‌ای خود را در بازار به  ۳ تا ۴ میلیون بشکه برسانیم چراکه همین سهم محدود سبب آسیب‌پذیری و تحریم کشور شده است.

کد خبر: ۱۲۱٬۹۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha