۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۷
بازگرداندن واحدهای راکد استان سمنان به چرخه تولید| روند روبه رشد اما کُند است
بازار بررسی می‌کند؛

بازگرداندن واحدهای راکد استان سمنان به چرخه تولید| روند روبه رشد اما کُند است

سمنان- یکی از وعده‌های دولت سیزدهم و استاندار جدید سمنان طی ماه‌های اخیر احیای واحدهای راکد تولیدی است وعده‌ای که در حال عملی شدن است، اما فعلا روند کندی دارد.

بازار، گروه استان‌ها: بازگشت واحدهای راکد و تعطیل شده تولیدی در بخش‌های کشاورزی، صنعتی، معدنی، فرآوری و حتی خدماتی مثل گردشگری، رستوران‌ها و … از جمله اولویت‌ها و البته وعده‌های دولت سیزدهم بود که در همین روزهای اخیر با روی کار آمدن تیم جدیدی نسبت به گذشته در سطح استان سمنان شاهد هستیم تحولات خوبی رقم خورده است.

یکی از مسائلی که باید این روزها به آن اشاره کرد این است که دولت سیزدهم در همین مدت کوتاه هم نشان داده نسبت به احیای واحدهای مشکل دار، دست کم عزم جدی تری دارد تا بتواند تحولی را رقم بزند. در دوران دولت قبل صرفاً جلسات پرشمار کمک به تولید برگزار می‌شد اما خروجی آن صرفاً معرفی واحدها به بانک بود در حالی که کمتر به مشکلات تولید به صورت همه جانبه پرداخته می‌شد.

ایجاد کمیته هم‌اندیشی
موضوع احیای واحدهای راکد اما مسئله‌ای است که دولت از همان ابتدا بر روی آن دست گذاشته بود و امروز هم نشان داده که تلاش خوبی را در این زمینه دارد در این راه باید یکشنبه‌های اقتصادی را مثال زد که از ابتدای روی کار آمدن استاندار جدید سمنان همه هفته با هدف احیای تولید و اشتغال در استان جلساتی را برگزار می‌کند.

دولت سیزدهم در همین مدت کوتاه هم نشان داده نسبت به احیای واحدهای مشکل دار، دست کم عزم جدی تری دارد

ایجاد کمیته هم‌اندیشی در راستای راه اندازی واحدهای تولیدی راکد از دیگر ابتکاراتی است که توسط استانداری سمنان به کار رفته شده تا بتوانیم شاهد رونق تولید و احیای واحدهای راکد باشیم در این کمیته ماینده دادستان، نماینده بانک، نماینده اتاق بازرگانی و … حضور دارند و به بررسی مسائل مرتبط با واحدهای راکد می‌پردازند.

استانداری سمنان اعلام کرده که در همین مدت کوتاه نزدیک به ۵۰ بازدید از واحدهای صنعتی استان سمنان با هدف ارتقا و احیای تولید صورت گرفته است از سوی دیگر تلاش می‌شود تا با دستگاه قضائی و بانک‌ها، مثلثی ساخته شود که حداقل جلوی تعطیلی بیشتر واحدهای نیمه جان تولید را بگیرند.

بازگرداندن واحد های راکد سمنان به چرخه تولید | روند روبه رشد اما کُند است
منطقه ویژه اقتصادی گرمسار مچنان درگیر و دار آب، راه، گاز و ... است

احیای ۳۸ واحد صنعتی
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه از ابتدای سال جاری با تلاش مسئولان در بخش‌های مختلف اقتصادی و مدیریتی ۳۸ واحد صنعتی راکد در درون شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان به تولید بازگشتند، گفت: برداشته شدن موانع از سر راه تولید، می‌تواند به جذب سرمایه‌گذاران جدید نیز منجر شود.

حسن آل بویه با بیان اینکه استان سمنان ۱۸ شهرک و ناحیه صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی دارد که در سال‌های اخیر به واسطه مشکلات اقتصادی، کرونا و … ضربات جبران ناپذیری به واحدهای مستقر در آنها وارد شد، بیان کرد: با تلاش‌های صورت گرفته در راستای تحقق شعار رونق تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها، احیای واحدهای راکد همچنان ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در راستای ارتقای تولید و اشتغال از ابتدای فروردین تا پایان آبان ۱۴۰۰، ۹۵ هکتار زمین به ۱۶۴ سرمایه‌گذار در شهرک‌ها و نواحی صنعتی این استان واگذار شده است، ابراز کرد: این موضوع نیز در زمره اقداماتی است که ما در راستای حمایت و پشتیبانی از تولید در دستور کار داریم.

احیای ۵۳ واحد
تحقیقات خبرنگار بازار نشان می‌دهد که از ابتدای امسال تاکنون ۵۳ واحد تولیدی راکد به صورت کلی در استان احیا شده است واحدهایی که غالباً مشکلاتشان نقدینگی، بدهی بانکی، تملک توسط بانک‌ها، مشکلات تعمیر ماشین آلات، عدم توانایی در تأمین مواد خام با توجه با تلاطم‌های ارزی، گرانی، واردات و.... بوده است.

استان سمنان ۱۸ شهرک و ناحیه صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی دارد

در این میان اما باید گفت که عمده واحدهای راکد و حتی تعطیل و تملک شده صنعتی و تولیدی استان سمنان به دست بانک‌ها به ورطه رکود رسیده‌اند بانک‌هایی که هیچ هنری در اداره صنایع ندارند و فقط گره‌ای به کار تولید می‌اندازند تا چرخه بنگاه داری و سود دهی و نه کارکرد واقعی بانکداری شأن، کامل شود.

این در حالی است که استاندار سمنان اعلام کرده بانک ها باید در راستای رفع موانع تولید و ارتقاء شاخص اشتغال استان گام بردارند اما آیا زور مسئولان به بانک‌ها می‌چربد یا بانک‌ها آنقدر در بنگاه داری فرو رفته‌اند که اصلاحشان دیگر غیرممکن شده است؟ پیش از آن، ابتدا اخبار خوش مرتبط با احیای واحدهای تولیدی استان سمنان را در گفتگو با استاندار تکمیل می‌کنیم.

یکشنبه‌های صنعتی
استاندار سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار، می‌گوید: جلسات هم اندیشی احیای واحدهای راکد با حضور دست‌اندرکاران برای رفع موانع و دستیابی به نتیجه مطلوب در بخش‌های حمایت از تولید برگزار می‌شود اما نیاز است تا از ظرفیت نخبگان اهل فن در سه محور صنعت و معدن، گردشگری و کشاورزی در این نشست‌ها بهره بیشتری بگیریم تا موفق تر عمل کنیم.

سید محمد رضا هاشمی با بیان اینکه کمیته هم‌اندیشی راه اندازی واحدهای تولیدی راکد در سطح استان با حضور نماینده بانک‌ها، نماینده دادستان، نماینده اتاق بازرگانی و … هفتگی جلساتی را برگزار و مصوباتی را دارند، تاکید کرد: بازگشت ۱۱ واحد صنعتی به چرخه تولید از جمله زحمات و خدمات این نشست‌ها بوده است.

وی با بیان اینکه یکشنبه‌های صنعتی در استان سمنان از دیگر طرح‌هایی محسوب می شود که دولت سیزدهم با هدف ارتقای تولید به کار بسته است، تاکید داشت: در همین مدت کوتاه ۳۰ الی ۴۰ روزه ما توانسته‌ایم ۴۷ واحد صنعتی را مورد بازدید قرار دهیم تا مشکلات بخش‌های تولیدی و صنعتی را احصا کنیم.

بازگرداندن واحد های راکد سمنان به چرخه تولید | روند روبه رشد اما کُند است
نمونه بازدید از واحد های صنعتی استان سمنان توسط استاندار

بیکاری ۳۸۰۰ نفر
استاندار سمنان با بیان اینکه در بازه زمانی همین یکی دو ماه اخیر ۱۰ جلسه فقط برای کارگروه ستاد رفع موانع تولید استان برگزار شده که طبق اعلام سازمان صمت به عنوان دبیر این نشست‌ها، این جلسات ۹۹ مصوبه از جمله تسهیلات، کمک به واحدهای تولیدی، تأمین اجتماعی، مالیات، بانک‌ها و … داشته است.

هاشمی با بیان اینکه متأسفانه آمارها نشان می‌دهد که به واسطه مشکلات عدیده اقتصادی که در استان وجود داشت طی سال‌های قبل ۱۴۷ واحد تولیدی تعطیل شده‌اند، بیان کرد: تعطیلی این واحدها سه هزار و ۸۰۰ کارگر را بیکار کرده است در نتیجه سعی داریم علاوه بر ۱۱ واحد صنعتی که احیا شد، ۲۳ واحد دیگر نیز تا پایان سال با رفع مشکل، از رکود خارج شوند و بتوانند تولیدشان را داشته باشند.

یکشنبه‌های صنعتی در استان سمنان از دیگر طرح‌هایی محسوب می شود که دولت سیزدهم با هدف ارتقای تولید به کار بسته است

وی البته چندی قبل نیز در یک نشست اعلام کرده بود که حفظ وضعیت موجود، افزایش ظرفیت، فعال کردن واحدهای راکد و جذب سرمایه‌گذار در دستور کار قرار دارد. ما تلاش خود را بر حفظ وضعیت مطلوب در حوزه فعالیت واحدهای تولیدی به کار گرفتیم تا واحدهای فعال در حوزه تولید تقویت شوند و تعداد واحدهای راکد افزایش نیافته و در راستای راه اندازی مجدد این واحدها گام برداریم.

موانع رفع موانع تولید
یک کارشناس اقتصادی اما با بیان اینکه دولت باید ابتدا موانع رفع موانع تولید را از میان بردارد، گفت: بانک‌ها خودشان نخستین مانع سر راه برداشتن موانع تولید و احیای واحدهای راکد هستند زیرا با وام‌هایی که داده‌اند نه تنها مشارکت در تولید و اشتغال نکرده‌اند بلکه به فکر سود خودشان بوده‌اند.

حسن همتیان با بیان اینکه بانک‌ها به واقع به دلیل دستورالعمل‌ها و نه اعتقاد به حمایت از تولید وام‌ها را بدون در نظر گرفتن شرایط و به نوعی تکلیفی پرداخت کرده‌اند در نتیجه در آن به دنبال ایجاد منافع بوده‌اند، بیان کرد: دولت اولین کاری که باید کند این است که روند اعطای تسهیلات فله‌ای را قطع کند.

وی با بیان اینکه بانک‌ها به جای اینکه طرح بدهند، در تولید مشارکت کنند و در واقع نقش تسهیلگر کارشناسی اقتصادی را ایفا کنند، به مثابه یک بنگاه عمل کردند، افزود: نتیجه این تفکر شرایطی است که امروز شاهد هستیم که بسیاری واحدهای ما تملک و تعداد زیادی هم به دلیل بدهی با نصف ظرفیت کار می‌کنند تا جایی که حتی استانداری روی بیان آمار واحدهای تملیکی و بدهکار به بانک را ندارد. از سوی دیگر فقط صنعت نیست که آسیب دیده بلکه برای مثال ده‌ها واحد بوم گردی روستایی هم درگیر بانک هستند اما چون احیای آنها به چشم نمی‌آید کمتر مد نظر قرار می‌گیرند.

باید دید که آیا روند احیای واحدهای تولیدی راکد که البته خوب اما کمی کند است چه تغییری می‌کند و آیا این موضوع به بخش خدمات شامل زیرساخت‌های گردشگری و تفریحی و حتی خدماتی نیز کشیده خواهد شد یا فقط در صنعت باقی می‌ماند.

کد خبر: ۱۲۱٬۹۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha