۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۳
کاهش ردیف‌های بودجه در جهت اصلاح ساختار است
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس:

کاهش ردیف‌های بودجه در جهت اصلاح ساختار است

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مجلس ضمن انتقاد از تعدد تبصره ها در لایحه بودجه سنواتی گفت: کاهش ردیف های بودجه یک اتفاق خوب و در جهت اصلاح ساختار بودجه است.

به گزارش بازار، محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مجلس، با اشاره به اظهارات رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص کاهش ردیف‌های بودجه در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ گفت: کاهش ردیف های بودجه یکی از اصول اصلاح ساختار بودجه است زیرا تعدد ردیف ها از یک سو موجب بهم ریختگی در بودجه شده و از سوی دیگر ضمن مشکل ساختن نظارت، قدرت مدیریت را از مدیران بالادستی سلب می‌کند.

وی ادامه داد: اتفاقات ناخوشایندی در بحث افزایش ردیف های بودجه طی سال‌های گوناگون افتاده است از جمله اینکه قبلا یک دانشگاه دارای یک ردیف بودجه‌ای بود اما اکنون همان دانشگاه دارای ۲۰ ردیف شده و هر کسی که توانسته یک ردیف برای آن باز کرده است.

زنگنه با تاکید براینکه کاهش ردیف های بودجه یک اتفاق خوب و در جهت اصلاح ساختار بودجه است، بیان کرد: در جلسه ای که با میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه داشتیم، قرار شده ردیف های بودجه به تعداد دستگاه‌ها داده شده و تنها ۴۰ دستگاه ردیف بودجه‌ای دریافت کنند. البته در مورد طرح های عمرانی اختلاف نظر وجود دارد و هنوز مشخص نشده بودجه باید در اختیار دستگاه ها قرار بگیرد و یا به صورت گلوبال و تفکیک شده تعیین شود که در این خصوص باید منتظر ارسال لایحه بودجه باشیم.

رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس تاکید کرد: حذف ردیف های بودجه در جهت نظارت دقیق تر انجام شده است، اکنون این نظارت بخوبی انجام نمی‌شود زیرا امتیازی به اسم تخصیص در اختیار رئیس سازمان برنامه و بودجه قرار دارد. رئیس سازمان با ابزار و قدرت تخصیص می تواند بین ردیف ها جابجایی ایجاد کند و فکر نمی‌کنم بهانه افزایش نظارت، بهانه خوبی برای افزایش ردیف ها باشد.

وی تصریح کرد: یکی از ایرادات ما به بودجه سنواتی تعدد تبصره های آن است، لایحه بودجه باید متمرکز بر جداول باشد اما متاسفانه طی سال‌های گذشته همین طور به بندها، تبصره ها و جزءها اضافه شده و تقریبا اکثر این تبصره ها هم در جهت دور زدن قوانین بالادستی انجام شده است. یکی از اصول ساختار بودجه کاهش تبصره هاست ولی متاسفانه در حال افزایش است و در پیش نویس لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ مشاهده کردیم که تعدد تبصره ها همچنان پابرجاست.

کد خبر: ۱۲۱٬۹۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha