۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
«دهکده‌های اقتصاد مقاومتی»‌ ابزاری برای رشد اقتصادی هستند
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

«دهکده‌های اقتصاد مقاومتی»‌ ابزاری برای رشد اقتصادی هستند

قم- «دهکده اقتصاد مقاومتی» فرصتی برای جوانان و کارآفرینان است تا با تأمین زیرساخت مناسب و با کمک تسهیلات و حداقل‌ترین سرمایه بتوانند فعالیت اقتصادی با بازده بالایی داشته باشند.

بازار؛ گروه استان‌ها:  در شرایطی که کشور در تحریم ظالمانه دشمن قرار گرفته و اقتصاد ما زیر فشار استکبار به سختی نفس می‌کشد و در شرایطی که ما وابستگی بسیاری به نفت داریم اقتصاد مقاومتی می‌تواند ابزاری برای کاهش این فشارها باشد به شرطی که ما وابستگی‌ها خارجی را کاهش و به سمت تولید و بومی‌سازی و اتکا به داشته‌های خود قدم برداریم.

در راستای تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از تولیدات داخلی و پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی و برای ایجاد تحرک در اقتصاد، حمایت از تولیدکنندگان داخلی و ایجاد فضای رقابتی بین آنها دهکده اقتصاد مقاومتی از سوی سازمان بسیج سازندگی سپاه استان قم راه‌اندازی شد این نوع دهکده‌ها کانون حمایت از ایده پردازی و مرکز توسعه کسب و کارهای اقتصاد مقاومتی به شمار می‌روند که کارآفرینان با فراهم ساختن زیرساخت‌های لازم می‌توانند به بالاترین بازده اقتصادی دست یابند.

دهکده اقتصاد مقاومتی از سوی سازمان بسیج سازندگی سپاه استان قم راه‌اندازی شده است

برای اطلاع از نحوه فعالیت این دهکده،‌ کارایی و همچنین آخرین وضعیت آن با «سرهنگ پاسدار محمود داودآبادی» جانشین فرمانده قرارگاه پیشرفت و آبادانی و مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه استان قم گفت‌وگویی با خبرنگار بازار انجام داده که بدین شرح است:

* دهکده اقتصاد مقاومتی چیست؟
در راستای تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از تولیدات داخلی و پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی و برای ایجاد تحرک در اقتصاد، حمایت از تولیدکنندگان داخلی و ایجاد فضای رقابتی بین آنها، دهکده اقتصاد مقاومتی راه‌اندازی شد.

خروجی دهکده اقتصاد مقاومتی منجر به الگوی نمونه کارآفرینی و اشتغال در سطح قم و کشور است و این مرکز در راستای تکمیل حلقه‌های کارآفرینی و تولید، باید بتواند قدمی در جهت شکوفایی نظام اسلامی بردارد اقتصاد مقاومتی به عنوان کانون حمایت از ایدهپردازی و مرکز توسعه کسب و کارهای اقتصاد مقاومتی است.

* برای این دهکده چه اهداف بلند مدتی در نظر گرفته شده است؟
توسعه اشتغال بر مبنای مدل توسعه اقتصادی بومی،‌ ایجاد الگوی نمونه اقتصاد مقاومتی در سطح استان و کشور،‌ ترویج فرهنگ کار، اشتغال زایی و کارآفرینی ایجاد زمینه اشتغال در استان و هم‌چنین تشویق جوان‌ها به راه‌اندازی یک شغل و حرفه و افزایش روحیه جسارت و جرئت،‌ فراهم کردن فرصتی برای کارآفرینان و ایجاد زمینه شکوفایی استعدادها برای ایجاد کار و درآمدزایی به همراه بهره‌گیری بهینه از ظرفیت‌های تولیدی و اقتصادی استان در راستای پیشرفت استان از مهم‌ترین اهداف برای راه‌اندازی این دهکده در نظر گرفته شده است.

کارآموزان در دهکده اقتصاد مقاومتی با شیوه‌های نوین و دانشی تحت عنوان کارآفرینی دانش‌بنیان آشنا می‌شوند تا بتوانند با استفاده از منابعی که در اختیار دارند بهره‌وری تولید را افزایش دهند

علاوه بر آن می‌توان از دیگر اهداف این دهکده را بهره‌گیری از ظرفیت سپاه پاسداران در سازندگی و اشتغال و ایجاد الگوی بومی اقتصاد مقاومتی،‌ تکمیل حلقه‌های کارآفرینی و تولید و تقویت و معرفی رسته‌های شغلی کوچک در حمایت از اشتغال ایجاد شده و ایجاد الگوی تولید دانش بنیان و افزایش بهره‌وری از طریق تکمیل زنجیره ارزش محصولات تولیدی را عنوان کرد.

* ارکان مهم این دهکده چیست؟
دهکده اقتصاد مقاومتی در زمینه بازار و گردشگری و فرهنگی و هم‌چنین تولید و ارائه تسهیلات لازم به همراه مشاوره و آموزش و تحقیق و توسعه فعالیت دارد در حوزه فعالیت‌های تولیدی مبتنی بر استفاده از ظرفیت زراعت، باغبانی، دامپروری، شیلات، زنبور عسل، گلخانه و فعالیت‌های وابسته در چارچوب ظرفیت‌های زیرساختی مجتمع، آب، زمین و سایر امکانات و شبکه‌سازی بین واحدهای تولیدی مختلف، به عنوان مهم‌ترین رکن دهکده اقتصاد مقاومتی است.

اما در بخش آموزش که شامل اقدامات علمی و کارگاهی بوده، افراد در قسمتی محوطه دهکده، در کنار آموزش‌های تئوریک از نزدیک با نحوه پرورش گیاهان گلخانه‌ای، تکثیر و پرورش دام و پرندگان و ... آشنا می‌شوند و کارجویان با شیوه‌های کارآفرینی دانش بنیان آشنا می‌شوند.

کارآموزان در این دهکده با شیوه‌های نوین و دانشی تحت عنوان کارآفرینی دانش‌بنیان آشنا می‌شوند تا بتوانند با استفاده از منابعی که در اختیار دارند بهره‌وری تولید را افزایش دهند. هم‌چنین ارائه خدمات مشاوره اقتصادی و پشتیبانی سازمان بسیج سازندگی در راستای رونق و توسعه تولیدی‌های این دهکده از سوی کارشناسان اقتصادی طرف قرارداد یکی دیگر از خدماتی است که به واحدهای مستقر در این دهکده ارائه می‌شود.

* برای کارآفرینان و جوانانی که علاقه‌مند به فراهم کردن فضای کسب و کار و یا کارآفرینی باشند و سرمایه‌ای ندارند چطور؟
از آنجا که یکی از مهم‌ترین و گران‌ترین بخش‌های شروع بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی به خصوص در بخش کشاورزی، فراهم کردن زیرساخت‌های اولیه مانند ساختمان، سیلو، آب و برق، جاده و غیره است لذا در دهکده اقتصاد مقاومتی این امکانات به صورت رایگان و یا با هزینه پایین‌تر از تعرفه‌های عادی در اختیار مخاطبان بخش‌های مختلف قرار می‌گیرد تا آنها با جرئت و قدرت ریسک پذیری بیشتری به فعالیتشان بپردازند همچنین تسهیلات ارزان قیمت به کارآفرینان و متقاضیان با شرایط مناسب، به مخاطبان و مجموعه‌های مستقر در دهکده اقتصاد مقاومتی ارائه خواهد شد.

* آیا به فعالیت‌های دانش بنیان در این دهکده هم حمایت‌هایی صورت می‌گیرد؟
یکی از الزامات اقتصاد مقاومتی، لزوم توجه به فعالیت‌های دانش بنیان و تحقیق و توسعه به منظور افزایش بهره‌وری در مشاغل مختلف است. از این رو توجه به تحقیق و توسعه در فعالیت‌های تولیدی و استقرار شرکت‌ها و مجموعه‌های دانش بنیان در کنار سایر واحدهای تولیدی یکی از ارکان مهم دهکده اقتصاد مقاومتی آیت الله بهاءالدینی خواهد بود.

* قم یک شهر زائرپذیر و گردشگر پذیر است، برای حمایت از بخش گردشگری هم در این دهکده برنامه‌ای وجود دارد؟
فعالیت‌های مبتنی بر تبدیل مجتمع به مرکز گردشگری سالم با هدف بهره‌مندی عموم مردم از این ظرفیت (به شیوهای اقتصادی) و تولید یک الگوی بومی توسعه مراکز گردشگری سالم و کارآفرین از دیگر ارکان دهکده اقتصاد مقاومتی است.

دهکده اقتصاد مقاومتی، محل تقاطع دو طیف مختلف از افراد شامل کارآفرینان حرفه‌ای از یک سو و کارآفرینان جوان در سه سطح مختلف است

یکی از نیازهای امروز تولیدکننده بازار و عرضه محصول است. در کنار مجتمع فرهنگی و تفریحی دهکده، یک بازارچه جهت عرضه محصولات واحدهای تولیدی مستقر در دهکده به منظور فروش مستقیم و بدون واسطه به گردشگران ایجاد خواهد شد علاوه بر این سایر عرضه‌کنندگان و تولیدکنندگان خارج از دهکده نیز می‌توانند محصولات خود را در روزهای خاصی از هفته در قالب جشنواره و یا روزبازار عرضه کنند.

* گروه هدف این دهکده چه افرادی هستند؟
دهکده اقتصاد مقاومتی، محل تقاطع دو طیف مختلف از افراد شامل کارآفرینان حرفه‌ای از یک سو و کارآفرینان جوان در سه سطح مختلف است،‌ کارآفرینان جوان صاحب این کسب و کارها، به تدریج با مهارت‌های لازم آشنا شده و ظرف مدت دو تا ۳ سال از توانمندی، ریسک پذیری و دانش و اطلاعات لازم برای ورود حرفه‌ای به صنعت کشاورزی کویری برخوردار خواهند شد و می‌توانند کسب و کار مستقل و سودآوری را مستقلاً تأسیس و اداره کنند.

مسئله اشتغال سربازان پس از پایان دوره خدمت و مهارت آموزی سربازان در راستای خوشایندسازی خدمت سربازی و نیز ارتقای دانش و مهارت جوانان یکی از اولویت‌های ستاد کل نیروهای مسلح است. از این رو سربازان از جمله دیگر مخاطبان دهکده اقتصاد مقاومتی هستند.

* مهم‌ترین پروژه‌هایی که در این دهکده قرار است راه‌اندازی شوند را معرفی نمایید؟
طرح اصلاح و نوسازی باغات مانند باغ انگور،‌ استخر پرورش ماهی،‌ طرح ایجاد بهسازی باغ زیتون و علاوه بر آن می‌توان به طرح ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز برای گردشگری داخلی که با ایجاد محوطه‌سازی اطراف دریاچه گردشگری و بهسازی آلاچیق‌های اطراف دریاچه را نام برد.

خروجی دهکده اقتصاد مقاومتی منجر به الگوی نمونه کارآفرینی و اشتغال در سطح قم و کشور است

در این دهکده پروژه جایگزین شدن سیستم آبیاری نوین با توجه به محدود بودن منابع آبی استان در پروژه‌های کشاورزی هم اجرا شده است  فعالیت‌های دیگر اجرایی انجام شده در این دهکده را می‌توان به ‌ فعالیت‌های باغبانی و ایجاد گلخانه نهال،‌ ساخت سالن پرورش مرغ بومی به صورت آزمایشی و هم‌چنین ساخت رستوران گردشگری و کشت هشت هکتار دانه روغنی کلزا،‌ ۴ هکتار کاملینیا و پرورش زنبور عسل به همراه ساخت ظروف آشپزخانه خواهد بود.

* اعتبارات این پروژه را بیان کنید؟
دو میلیارد تومان از محل اعتبار ملی پروژه‌های جهش یافته و هم‌چنین یک میلیارد تومان استانی و یک و نیم میلیارد تومان هم از منابع داخلی بسیج سازندگی برای این امر اختصاص یافته است.

کد خبر: ۱۲۱٬۸۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha