۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۶
کرونا هراسی برای افت ۱۲ دلاری قیمت نفت| بازار تقاضای نفت به بشکه های ایران محتاج است
بررسی آذر طوفانی و چشم انداز نفت در ۲۰۲۲

کرونا هراسی برای افت ۱۲ دلاری قیمت نفت| بازار تقاضای نفت به بشکه های ایران محتاج است

نگاهی به وقوع حوادث آذرماه در بازار جهانی نفت نشان می دهد که روند تقاضای نفت صعودی است و نمی توان بدون حضور بشکه های نفت ایران و با سویه های جدید کرونا جلو آن را گرفت.

مهران ابراهیمیان؛ بازار: از آذرماه  شاهد نوسانات محسوس در بازار جهانی نفت و همچنین تنش های سیاسی بین کشورهای بزرگ اعم از صادرکننده یا واردکننده بود. واردکنندگان بزرگ به ویژه چین و آمریکا برای کاهش قیمت ها با هدف نهایی مهار تورم تلاش کردند و به تولیدکنندگان برای کاهش هزینه ها فشار وارد کردند و با دوپینگ سویه جدید کرونا به نام اومیکرون بزرگترین افت قیمتی دوران کرونایی را رقم زدند اما با توجه به پیش بینی افزایش تقاضا در سال جدید میلادی و سال ۲۰۲۳ میلادی  نمی توان جلو روند صعودی قیمت ها را گرفت.  

اگر چه  قیمت نفت برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان باعث افزایش هزینه زندگی می شود، اما تا ۵ آذر اوپک و متحدانش معتقد بودند که نیازی به افزایش پمپاژ نفت به بازارهای جهانی نیست و با قیمت بشکه ای بالای ۸۰ دلار اوضاع ثابت خواهد ماند.

در ۶ آذر با کشف سویه او میکرون «Omicron» در منطقه جنوب آفریقا، همه چیز به طرز چشمگیری تغییر کرد. بلافاصله حالت وحشت و ترس در رسانه ها و بازارهای بین المللی پخش شد و قیمت نفت در یک روز به زیر ۷۲ دلار رسید.

به عبارت بهتر به دلیل انتظار مازاد عرضه و تولید بیش از حد همراه با ترس از نوع جدید کرونا  قیمت نفت در ماه آذر بیشترین افت ماهانه خود را از آغاز همه گیری کرونا ثبت کرد.

 یک روز پس از اعلام سازمان بهداشت جهانی درباره اومیکرون "Omicron"، قیمت نفت در معاملات یک روزه بیش از ۱۱ دلار کاهش یافت و قیمت نفت برنت در حالی که در چهارم آذر( ۲۵ نوامبر) ۸۲.۲۲ دلار قیمت خورد در پنج آذر به ۷۲.۷۲ دلار رسید

جدول زمانی تحولات بازار نفت از ۱۰ آبان تا ۱۴ آذر
سایت ارقام در مطلبی تحولات یک ماه اخیر  در بازار نفت را چنین ترسیم کرده است: 

- دهم آبان (۱ نوامبر) قیمت نفت خام برنت به ۸۵ دلار رسید که بالاترین قیمت در سال ۲۰۱۸ است.

- ۱۳ آبان (۴ نوامبر) آمریکا از اوپک و متحدانش خواست تا عرضه را افزایش دهند و مدعی شد که این سازمان بین المللی توانایی انجام این کار را دارد.

- ۱۴ آبان (۵ نوامبر) گروه وزیران در اوپک و متحدانش از افزایش ۴۰۰ هزار بشکه ای عرضه در ماه خودداری کردند و خاطرنشان کردند  که تقاضا برای نفت همچنان به دلیل ویروس کرونا با موانعی روبرو است.

- ۱۵ آبان (۶ نوامبر) الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از دیدار با وزرای اوپک گفت: روسیه در ماه اکتبر کاهش مصرف سوخت در اروپا را مشاهده کرده و موید این واقعیت است که تقاضای جهانی نفت به دلیل فشار سویه «دلتا» همچنان پایین است. یعنی استراتژی افزایش تدریجی (۴۰۰  هزار بشکه در ماه) استراتژی درستی است.

- ۱۶ آبان (۷ نوامبر) وزرای "اوپک پلاس" مشکلات اقتصادی مشتریان خود را عامل گرانی گاز طبیعی دانستند که هیچ کنترلی بر آن ندارند.

عبدالعزیز بن سلمان وزیر انرژی عربستان به خبرنگاران گفت: مشکل نفت نیست.

مشکل این است که سبد انرژی در شرایط آشفته ای به سر می برد و اگر دیگران در مورد علت واقعی بحران انرژی جدی هستند، باید بر تامین گاز طبیعی به اروپا و آسیا و زیرساخت های مرتبط تمرکز کنند.

- ۲۷ آبان (۱۸ نوامبر) دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا از برخی از بزرگترین کشورهای واردکننده نفت از جمله چین، هند، ژاپن و کره می‌خواهد تا استفاده از ذخایر نفت خام خود را بررسی کنند.

بازار تقاضای نفت به بشکه های ایران محتاج است" height="401" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2020/11/21/4/53084.jpg" width="600" />

- دوم آذر (۲۳ نوامبر) کاخ سفید خبر از آغاز برداشت ۵۰ میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک نفت خود را همزمان با حرکت سایر کشورهای واردکننده انرژی از جمله چین، هند، ژاپن، کره جنوبی و انگلیس داد.

- سوم آذر (۲۴ نوامبر) قیمت نفت تقریبا تحت تاثیر اعلام استفاده مصرف کنندگان بزرگ از ذخایر نفتی قرار نگرفت.

دوم آذر قیمت پایانی نفت برنت ۸۲.۳۱ دلاراعلام شد.

سوم آذر قیمت پایانی نفت برنت ۸۲.۲۵ دلار بسته شد.

چهارم آذر قیمت نفت برنت درساعات پایانی ۸۲.۲۲ دلاربر تابلوها نقش بست.

- چهارم آذر (۲۵ نوامبر) اوپک اعلام کرد:  استفاده از ذخایر نفتی توسط کشورهای واردکننده بزرگ می تواند مازاد تولید را تا حد زیادی در بازارهای جهانی افزایش دهد. همچنین آژانس خبری بلومبرگ خبرداد: اگر ۶۶ میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک کشورهای واردکننده  پمپاژ شود، مازاد تولید در بازارهای جهانی درماه های دی، بهمن و اسفند (ژانویه، فوریه و مارس) به ترتیب ۱.۱ میلیون، ۲.۳ و سپس ۳.۷ میلیون بشکه در روز افزایش می یابد.

- پنجم آذر (۲۶ نوامبر) سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد نوع جدیدی از کرونا در آفریقای جنوبی شناسایی شده و نسبت به سرعت انتشار این سویه جدید هشدار دارد و نام آن را اومیکرون "Omicron" گذاشت.

ماریا ون کرخوف، مسئول مدیریت اپیدمی سازمان جهانی بهداشت گفت: امروز اعلام می کنیم که  B.۱.۱.۵۲۹  یک سویه جهش یافته است و به آن (Omicron) می گویند و این جهش یافته حاوی تعداد زیادی جهش است که برخی از آنها نگران کننده است.

- ششم آذر(۲۷ نوامبر) یک روز پس از اعلام سازمان بهداشت جهانی درباره اومیکرون "Omicron"، قیمت نفت در معاملات یک روزه بیش از ۱۱ دلار کاهش یافت و قیمت نفت برنت در حالی که در چهارم آذر( ۲۵ نوامبر) ۸۲.۲۲ دلار قیمت خورد در پنج آذر به ۷۲.۷۲ دلار رسید.

- ۱۱ آذر (۲ دسامبر) اوپک پلاس تصمیم گرفت با افزایش ۴۰۰ هزار بشکه ای در ماه بدون تغییر به اجرای توافق ادامه دهد. همچنین همه بر همکاری خود برای تضمین بازار نفت با ثبات و متعادل تاکید کردند و کاخ سفید از تصمیم اوپک و متحدانش استقبال کرد!

- ۱۲ آذر (۳ دسامبر) جی پی مورگان پیش بینی کرد قیمت نفت خام برنت در سال های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ به ترتیب به ۱۲۵ و ۱۵۰ دلار برسد. طبق پیش بینی ها تقاضا برای نفت در سال های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ به ترتیب به ۹۹.۸ تا ۱۰۱.۵ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

به یاد داشته باشید که تقاضا برای نفت خام در سال ۲۰۲۰ به ۹۱ میلیون بشکه در روز در مقایسه با ۹۹.۷ میلیون بشکه در سال ۲۰۱۹ کاهش یافت.

آنچه در دوره کنونی می گذرد بدون هیچ تردیدی ثابت می کند که گذار از انرژی هیدروکربنی به انرژی پاک یک گذار بی پروا بوده که با شکنندگی و شتابزدگی همراه بوده است  و وضعیت عدم اطمینان و افق های خاکستری را عمیق تر کرده است. دلیل این امر این است که کشورهای بزرگ صنعتی - که کشورهایی هستند که بیشترین نیاز را برای مبارزه با آلودگی دارند - وقتی در معرض یک آزمایش جدی و واقعی در تامین انرژی قرار گرفتند، از افزایش سرمایه‌گذاری و تولید نفت، گاز طبیعی و نفت مایع حمایت کردند.

بی شک چنانچه اروپا زمستانی سخت  را تجربه کند این شکنندگی به مراتب نمود بیشتری خواهد داشت که نیاز به ورود نفت های ایرانی به بازار جهانی را بیش از پیش خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، بنا به گفته منابع ناشناس در دولت ژاپن، مقامات "توکیو" بسیاری از پالایشگاه ها و تاسیسات خصوصی را به واردات و پالایش نفت تشویق کرده و نشان می دهد که روند گذار خود را به سمت انرژی های پاک را کند کرده و تعهد خود را برای مبارزه با آلودگی و انتشار کربن کاهش داده است، حتی دولت ژاپن آنها را تشویق به انجام بیشتر سرمایه گذاری های جدید برای اطمینان از روان بودن و در دسترس بودن منابع برای سومین اقتصاد بزرگ جهانی و یکی از بزرگترین واردکنندگان و مصرف کنندگان نفت در جهان کرده است.

کرونا هراسی برای افت ۱۲ دلاری قیمت نفت| بازار تقاضای نفت به بشکه های ایران محتاج است

اکثر سناریوها فرض می کنند که ویروس کرونای جهش یافته جدید "Omicron" تأثیر شدیدی بر اقتصاد و رشد جهانی نخواهد داشت. حتی برخی اپیدمیولوژیستها از جمله پروفسور تونی بلیکلی استرالیایی مدعی شده است:  سویه اُمیکرون می‌تواند کلید پایان همه‌گیری کووید-۱۹ باشد

تاثیر کوتاه مدت اومیکرون
البته اوپک و متحدانش تصمیم گرفتند درها را برای مقابله با هر گونه پیامد باز بگذارند آنها همچنین در خصوص سویه جدید کرونا «امیکرون» و واکنش کشورهای جهان به آن، گفته اند که از انجام هرگونه اقدام فوری یا تعدیل مورد نیاز دریغ نخواهد کرد.

تاریخ نشست بعدی وزرای «اوپک +» نیز در حالی  ۱۴ دی ماه (چهارم ژانویه) تعیین شده است که انتظار می رود تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۲ افزایش یابد و در عین حال پیش بینی ها از افزایش قیمت به سطح ۱۲۵ دلار در سال آینده حاکی است.

 این بدان معنی است که اکثر سناریوها فرض می کنند که ویروس کرونای جهش یافته جدید "Omicron" تأثیر شدیدی بر اقتصاد و رشد جهانی نخواهد داشت. حتی برخی اپیدمیولوژیستها از جمله پروفسور تونی بلیکلی مدعی شده است:  سویه اُمیکرون که اولین بار در ماه گذشته در آفریقای جنوبی کشف شده است می‌تواند کلید پایان همه‌گیری کووید-۱۹ باشد.

وی خاطر نشان کرده است: اُمیکرون بیشتر از دلتا قابل انتقال است اما سویه‌ای با شدت بیماری کمتر است.

همچنین نماینده سازمان بهداشت جهانی ادعا می‌کند، هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد اثربخشی واکسن‌ها هنگام مبارزه با سویه جدید کاهش می‌یابد.

به این ترتیب تمام علائم نشان می دهد که تقاضا برای نفت در یک منحنی صعودی ادامه خواهد داشت. اما "اوپک پلاس" حرکات خود را نزدیک به افزایشی که اخیرا تصویب شده است، حفظ خواهد کرد. با این حال چیزی که همه را نسبت به پیش‌بینی‌های آینده نگران می‌کند، تغییر ناگهانی و شگرفی است که در ششم آذر ماه یعنی  بیست وهفتم  نوامبر و تنها در ۲۴ ساعت رخ داد. با این حال برخی کارشناسان بر این باورند که با توجه به روند رو به رشد تقاضا در ماه های آینده تنها راه کند شدن روند قیمت در بازار نفت بازگشت ایران و رفع تحریم ها است نه بزرگ نمائی سویه های کرونایی که گفته می شود آثار آن به مراتب از سویه دلتا کمتر است و فراگیری واکسیناسیون در جهان به سرعت در حال پیشروی است.

کد خبر: ۱۲۱٬۸۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha