۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۶
تدوین بودجه سال آینده همراه با اصلاح ساختاری

تدوین بودجه سال آینده همراه با اصلاح ساختاری

طبق وعده میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه قرار است بودجه سال آینده اشکالات گذشته را به همراه نداشته باشد و بدون کسری بودجه تدوین شود.

به گزارش بازار، قرار است هفته آینده بودجه سال ۱۴۰۱ از طرف دولت به مجلس ارائه شود. دولت هر ساله سندی از هزینه‌ها و درآمدهای خود تنظیم می‌کند که با نام بودجه به مجلس تقدیم می‌کند.

میرتاج الدینی نماینده کمیسیون اقتصادی مجلس در این خصوص گفت: دولت در بودجه میزان درآمدها و هزینه‌های خود را به طور شفاف مشخص می‌کند.

بودجه هر سال با مشکل بزرگی، چون کسری بودجه روبرو است و طبق وعده مسئولان قرار است امسال بدون کسری تدوین شود.

میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: آنچه در بودجه سال آینده شاهد خواهیم بود یک بودجه مشترک بین مجلس و دولت خواهد بود که اشکالات گذشته را به طور کامل رفع می‌کند.

وی ادامه داد: بودجه ساده شده، قابل رصد، اندازه گیری و پاسخگویی است و می‌تواند شاخص‌های کلان کشور را پشتیبانی کند.

یکی از مشکلات همه بودجه ها، کسری بودجه است، اما کسری بودجه چیست؟

خوش چهره کارشناس اقتصادی در این خصوص گفت: اگر جمع درآمدهای دولت عددی مثل ۱۰۰ شود و هزینه‌ها همان عدد ۱۰۰ باشد در این شرایط بودجه متوازن است، اما اگر در عمل پیش بینی‌ها درخصوص درآمدها اشتباه بوده و درآمدها رقمی معادل ۹۰ شود، اما هزینه‌ها همان عدد ۱۰۰ باقی بماند و یا بیشتر شود، اختلاف بین درآمدها و هزینه‌ها کسری بودجه نامیده می‌شود.

دولت‌ها برای جبران کسری بودجه خود راه‌های مختلفی را در پیش می‌گیرند، اما این راه‌های جبران کسری بودجه چیست؟

غلامرضا مصباحی مقدم نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی در خصوص راه‌های جبران کسری بودجه گفت: استقراض از مردم با انتشار اوراق مشارکت، استقراض از صندوق توسعه ملی، استقراض از بانک مرکزی و دریافت مالیات از افرادی که مالیات نمی‌دهند از جمله اقداماتی است که می‌توان در جهت جبران کسری بودجه انجام داد.

اما طبق وعده دولت قر ار است جلوی راههای، چون استقراض از بانک مرکزی که سبب افزایش پایه پولی و به دنبال آن تورم است گرفته شود، اما راهکار این دولت برای جبران کسری بودجه چه خواهد بود؟

احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی در این خصوص گفت: پیشنهاد جدی ما در وزارت اقتصاد و دارایی به صورت تمرکز بر روی فروش اموال مازاد دولت بوده که هم بتواند دارایی‌های غیر مولد را مولد کرده و هم کمترین اثر را به جهت اثرات تورمی بر بازارهای مالی به همراه داشته باشد.

اما در شرایط کنونی اقتصاد که در رکود قرار دارد آیا می‌توان به افزایش مالیات‌ها برای جبران کسری بودجه متکی بود؟

مصباحی مقدم در این خصوص گفت: باید مالیات‌هایی را که در گذشته در کشور مرسوم نبوده مثل مالیات بر خانه‌های خالی و مالیات بر عایدی سرمایه را دریافت کنیم.

وی ادامه داد: این نوع مالیات‌ها در کشور ما تازه بوده و برای بودجه بسیار ضروری است.

خوش چهره کارشناس اقتصادی نیز در این خصوص گفت: در حال حاضر فشار مالیاتی فقط بر روی قشر حقوق بگیر بوده، اما باید مالیات‌ها از جریان‌های سوداگری اخذ شود به عنوان مثال کالایی که بر روی کشتی قرار دارد با یک موبایل دست به دست شده و ثروت زیادی را به همراه می‌آورد، اما پیگیری و مالیات را به همراه ندارد.

کاهش هزینه‌های غیر ضروری و ایجاد ثبات در اقتصاد به منظور جذب سرمایه‌های خارجی نیز از مواردی است که دولت در تدوین بودجه سال آینده در نظر گرفته است.

اصلاح ساختار بودجه و جلوگیری از کسری بودجه در سال آینده از جمله وعده‌های دولت است که باید دید تا چه اندازه محقق خواهد شد؟

کد خبر: ۱۲۱٬۷۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha