۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۳
کم آبی و افزایش هزینه‌های حمل و نقل چالش کشت گلخانه‌ای در اصفهان است
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

کم آبی و افزایش هزینه‌های حمل و نقل چالش کشت گلخانه‌ای در اصفهان است

اصفهان – رستمی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان گفت: کم آبی و افزایش هزینه‌های حمل و نقل دو چالش جدی برای بهره برداری از کشت گلخانه‌ای در استان اصفهان است.

اصغر رستمی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به  وجود دو هزار و ۴۰۰ هکتار سطح زیر گشت گلخانه‌ای در استان اصفهان اظهار داشت: از این میزان دو هزار و ۲۰۰ هکتار برای سبزی و صیفی‌جات و ۲۰۰ هکتار نیز برای گل و گیاهان تزئینی مورد استفاده قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه توسعه سطح زیرکشت گلخانه‌ای در استان اصفهان مورد توجه است، تصریح کرد: شرایط بحرانی آب و کمبود منابع آبی در این استان اجرای طرح‌های کشت گلخانه‌ای را تشدید کرده است.

سرمایه‌گذاری یک هزار و ۳۵۰ میلیارد تومانی برای کشت گلخانه‌ای
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه از ابتدای امسال توسعه سطح زیر کشت گلخانه‌ای در استان اصفهان مورد توجه بوده است، ابراز داشت: برای این امر با تخصیص تسهیلات بانکی شاهد توسعه این فضا در استان به میزان ۷۰ هکتار بوده‌ایم که این امر با یک هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان سرمایه اجرایی شده است.

وی تصریح کرد: تسهیلاتی که در این خصوص داده می‌شود نتیجه برآورد هزینه مساحت گلخانه است که ۸۰ درصد آن هزینه مورد نیاز را به صورت تسهیلات بانکی از طریق بانک کشاورزی در اختیار کشاورز قرار می دهند و ۲۰ درصد مابقی می بایست آورده  خود شخص باشد، نوع کشت، محصول و سازه گلخانه‌ای می تواند این تسهیلات را کم و زیاد کند.
متقاضیان کشت گلخانه‌ای از طریق کمیسیون‌های تغییر کاربری درخواست دهند

رستمی افزود: از سال١۴٠٠ تاکنون همچنان متقاضی برای کشت محصولات گلخانه‌ای داریم و روند توسعه کشت گلخانه‌ای ادامه دارد اما با توجه به رای وحدت رویه‌ای که دیوان عدالت اداری صادر کرد مقرر شد کسانی که تصمیم به اخذ مجوز احداث گلخانه دارند باید از طریق کمیسیون‌های تغییر کاربری درخواست دهند.

وی با تاکید بر اینکه ۳۰۰ طرح کشت گلخانه‌ای نیز در استان اصفهان برای اجرا تدوین شده است، افزود: این طرح‌ها نیازمند ۲۰۰ هکتار زمین و ۱۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات هستند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان با اشاره به اینکه در برنامه پنج ساله استان اصفهان افرایش سطح زیر کشت گلخانه‌ای یک هزار هکتار در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: تحقق این امر در صورت تامین اعتبار ممکن خواهد بود.

وی با بیان اینکه استان اصفهان استانی چهار فصل و ظرفیت خوبی برای کشت گلخانه‌ای دارد، اظهار داشت: کشت خارج از فصل از ویژگی‌های کشت گلخانه‌ای است که مشوق خوبی برای فعالیت در این زمینه است.

رستمی تصریح کرد: همچنین برای توسعه کشت گلخانه‌ای برگزاری دوره‌های آموزشی را در کنار ارائه تسهیلات در دستور کار داریم.

لزوم ایجاد تنوع در تولیدات گلخانه‌ای در اصفهان
وی با بیان اینکه توصیه ما به کشاورزان استفاده از محصولات متنوع برای تولید رد کشت گلخانه‌ای است، گفت: چنانچه اکثریت به دنبال کشت خاص بروند بازار دچار مشکل نوسان و افت قیمت می‌شود چرا که عرضه بر تقاضا بیشتر شده و بهره برداران متضرر می‌شوند البته در سال جاری محصولات جدیدی همچون آلوئه ورا، موز، انبه و آناناس به محصولاتی همچون فلفل دلمه‌ای، گوجه فرنگی، بادمجان و خیاراضافه شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان با اشاره به چالش‌های بسته بندی تولیدات گلخانه‌ای در استان اصفهان اظهار داشت: امیدواریم هر چه زودتر این امر در دستور کار وزارت صمت قرار گیرد.

۱۰۰ هزار محصول گلخانه‌ای از اصفهان صادر شد
وی با اشاره به صادرات تولیدات گلخانه‌ای از استان اصفهان ابراز داشت: در سال جاری تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار تن از این تولیدات به کشورهایی همچون روسیه، عراق،‌افغانستان، عمان و ... صادر می‌شود.

رستمی تصریح کرد: بیشترین سطح زیر کشت گلخانه‌ای استان اصفهان در شهرستان‌های اصفهان، شهرضا، خمینی‌شهر فلاورجان و دهاقان است.

وی کم آبی و افزایش هزینه‌های حمل و نقل را چالش جدی برای بهره برداری از کشت گلخانه‌ای دانست و گفت: بهتر است این کشت در شهرستان‌هایی که در حال حاضر وضعیت آبی نسبتا خوبی دارند نیز مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گیرد.

کد خبر: ۱۲۱٬۷۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha