۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۵
تاثیر مخرب افزایش نرخ سود بین بانکی بر «بازار سرمایه» ،«طرح‌های اقتصادی بانکها» و «سودآوری بنگاه‌ها»
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بازار مطرح کرد

تاثیر مخرب افزایش نرخ سود بین بانکی بر «بازار سرمایه» ،«طرح‌های اقتصادی بانکها» و «سودآوری بنگاه‌ها»

پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: افزایش نرخ سود بین بانکی بر «بازار سرمایه» ،«طرح‌های اقتصادی بانکها» و «سودآوری بنگاه‌ها» اثر مخربی می گذارد.

محمدرضا پورابراهیمی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی بازار، با اشاره به تاثیر افزایش نرخ و بهره سود بین بانکی در نابسامانی بازار سرمایه اظهار داشت: افزایش نرخ و بهره سود بین بانکی هم در عملیات حوزه پول و هم در حوزه بازار سرمایه کشور تاثیر گذار است.

وی با بیان اینکه در این فرآیند بانک هایی که کسری دارند درخواست خود را به بازار بین بانکی ارائه می کنند، بیان داشت: از سویی دیگر بانکی که مازاد منابع دارند، منابع خود را مورد تبادل قرار می دهند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه تعیین نرخ در این بازار یکی از مباحث مهم قلمداد می شود، بیان داشت: افزایش نرخ تامین مالی در این فرآیند بیان گر این است که میزان تقاضا به نقدینگی در نظام بانکی کشور بیشتر است لذا افزایش نرخ بین بانکی اگر در میان مدت به عبارتی مورد مدیریت صحیح قرار نگیرد آثار و پیامدهایی را در حوزه های اقتصادی کشور خواهد داشت.

پورابراهیمی با اشاره به اثر افزایش نرخ و بهره سود بین بانکی در تامین مالی نظام بانکی کشور،تاکید کرد: بانکهایی که به نوعی از نرخ های بالاتری در این فرآیند استفاده می کنند عملا هزینه بهای تمام شده پول در این مجموعه ها افزایش پیدا می کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: همچنین افزایش هزینه تامین مالی به واسطه بالارفتن نرخ بین بانکی سبب می شود تا عملا بخشی از آن تسهیلات اعطلایی که بانکها به مشتریان خود می دهند با نرخ های بالاتری رقم بخورد لذا افزایش این نرخ همچنین سبب می شود تا ارزیابی طرح های اقتصادی با مشکلات متعددی مواجه شود.

پورابراهیمی اظهارداشت: به هر میزان که نرخ تامین مالی - سود بین بانکی - در نظام بانکی افزایش پیدا کند طرح های بیشتری از توجیه اقتصادی خارج می شوند یعنی طرح هایی که مورد پذیرش بانکها قرار گرفته است. مفهوم ساده این موضوع این است که  بین توجیه اقتصادی طرح ها و نرخ تامین مالی در نظام بانکی، کاملا رابطه معکوسی برقرار است و این یعنی اقتصاد کشور برای اجرای طرح های سرمایه گذاری باید به سراغ طرح هایی رود که نرخ بسیار بالایی دارند چراکه نرخ های معمولی دیگر در این بخش جوابگو نیست.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه افزایش نرخ سود و بهره بانکی آثار منفی بر بخش های مختلف اقتصادی می گذارد، بیان داشت: این فرآیند به شدت سودآوری بنگاه ها را  کاهش داده و کاهش سودآوری بنگاه ها اثر منفی بر عملکرد نظام مالیاتی دارد لذا وقتی سودآوری بنگاه ها کاهش پیدا می کند، سهم مالیات هم در اقتصاد کشور کم می شود.

پورابراهیمی در ادامه با اشاره به تاثیرات منفی افزایش نرخ سود بین بانکی بر بازار سرمایه بیان داشت: تاثیر منفی این فرآیند از همه مهتر بر بازار سرمایه است آنهم به این دلیل که این نرخ در بازار سرمایه کشور بسیار موثر است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: اگر ما بازار سرمایه را به دو بخش اوراق بهادار با درآمد ثابت و اوراق دیگر با درآمد متغیر تقسیم کنیم، افزایش نرخ بخش اوراق بهادار با درآمد ثابت اثر منفی بر بازار سرمایه خواهد گذاشت چراکه نرخ سود بین بانکی هم یکی ازمدل های تامین مالی با اوراق بهادار با درآمد ثابت محسوب می شود. بنابراین این مسئله باعث می شود تا اثر منفی بر ارواق بهادار با درآمد متغیر ایجاد شود.

وی با بیان اینکه اقتصاد کشور ما نسبتا بیشتر از عملکرد کشورهای دیگر در بازار سرمایه حضور دارد، بیان داشت: معمولا افراد از بازار سهام و بازار اوراق بهادار با درآمد متغیر که نمونه آن سهام است خروج پیدا کرده و به سمت ارواق بهادار با درآمد ثابت می روند و این مسئله عملا سهام در بخش اوراق بهادار با درآمد متغیر را دچار مشکل می کند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: بنابراین افزایش نرخ سود و بهره بین بانکی اثر منفی بر عملکرد اوراق بهادار با درآمد متغییر بر سهام شرکت های بورسی خواهد داشت.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه بانک مرکزی و وزارت اقتصاد باید نرخ سود بین بانکی را به حداقل ممکن برسانند،تاکید کرد: البته یکی از دلایل اصلی این موضوع هم عرضه سنگین اوراق دولتی بوده لذا مجموع این موارد اثر منفی بر بازار سرمایه در چندماه گذشته گذاشته است.

وی تاکید کرد: بنابراین  دولت می تواند از روش های مختلفی برای بهینه سازی دارایی های خود استفاده کند تا فشار تامین مالی خودش را در حوزه های که با اوراق بهادار با درآمد ثابت هست به حداقل برساند و براساس این رویکرد به تعادل بخشی بازار بین بانکی کشور کمک کند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: همچنین ناترازی نظام بانکی کشور در بخش خصوصی و ناترازی بودجه و حجم سنگین انتشار اوراق بهادار دولتی، دو دلیل اصلی در افزایش نرخ سود بین بانکی است.

وی با اشاره به عملکرد ضعیف بانکهای بخش خصوصی و ناترازی آنها بیان داشت: این بانکها مجبورند حجم قبل توجهی از منابع را از حوزه بین بانکی دریافت کنند تا فعالیتشان را استمرار دهند این در حالی است که این اضافه برداشت ها اثر منفی بر افزایش پایه پولی ، حجم نقدینگی و رشد تورم خواهد داشت.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: به طور حتم بانک مرکزی باید ورود جدی به ساماندهی بانکهای ناتراز داشته و در این بخش تعیین تکلیف کند البته آنهم با رعایت همه جوانب و مسائل حاکمیتی تا حاشیه هایی برای اجرای این قوانین ایجاد نشود.

کد خبر: ۱۲۱٬۷۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
      0 0
      کوگوش شنوااین دولت هم مثل قبلی است