۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۰
حرکات بازار سرمایه تحت خواسته‌های دولت رقم می خورد| دولت باید منافع جمع را ببیند
کارشناس بازار سرمایه:

حرکات بازار سرمایه تحت خواسته‌های دولت رقم می خورد| دولت باید منافع جمع را ببیند

آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه در خصوص ظرفیت بازار سرمایه گفت: اعتقاد من این است که دولت به خوبی واقف شده و حدود پنجاه درصد کسری بودجه را از همین بازار تامین کرده است.

به گزارش بازار، فردین آقا بزرگی، مدیرعامل سبدگردان نیکان و کارشناس بازار سرمایه گفت: اقتصاد و بازار سرمایه منفک از هم نیستند و روی هم تاثیر دارند، اقتصاد روی بازار سرمایه و بازار پولی اثر میگذارند، اگر می‌خواهیم به صورت کیفی بررسی کنیم که بازار سرمایه حال خوب یا بد است باید مقیاسی را شاخص قرار بدهیم که عمدتا وظیفه ی بازار سرمایه تامین مالی بنگاه هاست.

وی افزود: از سال ۹۵ معاملات بازار اولیه از ۴۵ درصد در سال ۹۹ به ۷ درصد تنزل پیدا کرد یعنی تامین مالی از بازار اولیه ۷ درصد بوده و بازار سرمایه از عهده ی کار اصلی خود بر نیامده است. دستکاری قیمت و نوسانات ناخواسته، عدم توازن در سهام شناور آزاد، عدم توازن از سهم دولت و حقوقی ها در بازار از جمله مشکلات بازار است. دولت بیش از ۵۰ درصد از سهام بازار سرمایه را مستقیم و غیر مستقیم در اختیار دارد و طبیعتا کل حرکات در بازار سرمایه تحت خواسته های دولت رقم می خورد، بنابراین دولت باید منافع جمع را ببیند.

وی گفت: عرضه صندوق های پالایشی و دارایکم به طور هدایت شده فضای بازار را به سمتی برد که با واقعیت های اقتصاد ما همخوانی نداشت. در سال ۹۹ دولتمردان به طور مستقیم مردم را به حضور در بازار تشویق کردند. در حال حاضر این صحبت ها وارث یک ناهنجاری هایی است که در بازار دیدیم، نه به آن روزهایی که در سال ۹۹ داشتیم و نه به الان که بسیاری سهم های ارزنده در بازار هست کسی به آن ها نگاه نمی کند.

آقابزرگی در ادامه گفت: توجه ما به بازار سرمایه باید به این باشد که بازار وظیفه ی اصلی خود که تامین مالی بنگاه ها را چگونه انجام میدهد، اما الان بازار تبدیل شده صرفا به محلی برای فروش اوراق بدهی. مطلب بعدی نرخ بهره بالا است که منشا آن عرضه اوراق بدهی در سطح وسیعی است که باعث شده بازار به این رخوت فرو رود.

وی در خصوص ظرفیت بازار سرمایه در خصوص ظرفیت های موجود در بازار سرمایه گفت: اعتقاد من این است که دولت به خوبی واقف شده است و حدود پنجاه درصد کسری بودجه را از همین بازار تامین کرده است، به هر حال همین افزایش تعداد فعالین بازار سرمایه، مشکلی برای دولت ایجاد کرده است و ما نمی توانیم به اعتقاد هر یک از افراد رفتاری را برای بازار ترسیم کنیم، اما هدف اصلی بازار سرمایه همانطور که گفتم تامین مالی بنگاه های اقتصادی است. بعضی موقع ها سازمان بورس به دلیل انتظاراتی که به وجود آمده نقشی را مجبور می شود ایفا کند که وظیفه ی بازار نیست. باید زیر ساخت های لازم و اصلاح قانون در دستور کار گیرد در فضایی که نگرش، نگرش نقد شوندگی در بازار باشد. همانطور که ما انتظار داریم سازمان بورس باید حافظ منافع کل سهامداران باشد، بانک مرکزی و دولت هم وظایفی دارند.

آقا بزرگی افزود: بازار سرمایه بازار پر ریسکی است و البته پر بازده ترین هم هست، اما معمولا این ریسک گفته نمی شود، افراد به طور مستقیم نباید ورود کنند و باید با عمق بخشیدن به بازار سرمایه بطور غیر مستقیم افراد واردشوند، مثلا در بورس پکن و شانگهای تا ۱ سال به افراد اجازه معامله مستقیم نمی دهند. بازاری خوب است که بیشترین سهم را تامین مالی بنگاه ها داشته باشند. کمبود نقدینگی باید از بازار سرمایه تامین شود، سرمایه گذاری بازار سرمایه مانند سرمایه گذاری در بانک ها نیست و این انتظار را ما نباید ایجاد کنیم.

بزرگی در خصوص راهکارهایی که برای حمایت از بازار سرمایه وجود دارد گفت: کوچک سازی دولت بسیار اولویت دارد نسبت به انتشار اوراق و محوریت تامین مالی بخش خصوصی اهمیت دارد و باید بهای بیشتری به بخش خصوصی داد.

کد خبر: ۱۲۱٬۶۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha